Kan man göra en egen vinds/loft-trappa tro? Jag har själv sett ståltrppor av stålbalkar, tänte göra en själv. Vilket svets skall man ha, fungerar en mig-svets för detta? Hur trappan skall utformas får jag fundera ut själv. Måste ta hänsyn till vilket vinkel den skall ha osv. Hur jag ska lösa själva stegen, men förmodligen vill jag svetsa en tunnare stålplatta på balken som trappsteg, sedan på stålplattan så fäster jag en ekskiva för syns skull.

Vad tror ni? för svårt? Funkar mig-svets? Eller måste man ha en gas-svets? Vad kostar en h-balk företsten? :-D
 
  • trappa1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gassvets är väl inte första valet, En mig/mag brukar ju finnas i de flestas närhet,
Annars hade jag tagit en "pinnsvets"

Men eftersom du frågar utgår jag från att du är ovan, och då är migen lättare att hantera
(Egentligen är det oftast Mag,)

Balk är sjukt dyrt, men kolla hos din lokale skrothandlare...
 
Vi byggde något liknande hos oss, med pinnsvets. Stålmaterialet gick på 7-8000 om jag minns rätt med bockning av vinklar för stegen och balk. Vi använde rektangulär hålprofil 100x200 mm, liggande. På stålvinklarna skruvade vi fast trappsteg av ek. Det blev stadigt och bra. Går att göra själv men man måste tänka till ordentligt innan.
 
har byggt en likadan till ett sommarhus.

Fast då var inte stegen urjackade över stolpen utan vilade på ett plattjärn lika brett som balken i framkant.

Tänk på att även en kraftig balk kan slå sig vid svetsning.
 
Mikael_L
MIG/MAG -svets eller pinnsvets är nog förstavalet.

Tänk på att MAGens strömstyrka måste matcha materialtjockleken.

De enklare hobbysvetsarna fungerar ofta bra upp till åtminstånde 2-3 mm plåt, ibland 4 mm också, sen blir det stor risk kallsvets.
 
Okej, tack för svar, stark svets alltså för en balk, hur många watt pratar vi?

Så ni som gjor trappor, ni verkar gjort denna lösning som min bild? smart faktiskt, lättare att göra än min lösning, bara ekskivan är stark nog. Hur löste ni botten o toppen på balken?
 
  • fff.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En svets som går upp till 180-250 A ska räcka...
 
Redigerat:
plåtarna kan ju vara nästan lika stora som färdigt steg så behöver ju inte ekskivan bära så mycket.

I botten snedkapade jag balken och satte en plåt med hål i för fastsättning i golvet och i toppen vinklade jag balken så den låg vågrätt mot väggen och sedan en plåt med hål i för fastsättning i väggen.
 
Mikael_L
Mäster skrev:
En svets som går upp till 180-250 a ska räcka...
250A borde räcka ...:)

En gång svetsade jag 6mm med en 250A Kemppi MAG. Kan väl säga att det absolut inte var något problem med att få full genombränning. :)
Det var underbart jämfört med min egna Luna micromig på 100A (och då tror jag att specen är i det närmaste upptrimmad)

Jag har svetsat en del meter svets med en gammal ESAB smashweld 150A, den tror jag skulle klarat uppåt 5-6 mm material.

Men i vilket fall, så finns det möjligheten att gå på en större profil med mindre materialtjocklek. Då blir det lättare att svetsa med klenare svets, lättare och billigare balk.
 
blackadder skrev:
plåtarna kan ju vara nästan lika stora som färdigt steg så behöver ju inte ekskivan bära så mycket.

I botten snedkapade jag balken och satte en plåt med hål i för fastsättning i golvet och i toppen vinklade jag balken så den låg vågrätt mot väggen och sedan en plåt med hål i för fastsättning i väggen.
Du menar väl "lodrätt" mot väggen (på toppen) ?
 
Mikael_L skrev:
250A borde räcka ...:)

En gång svetsade jag 6mm med en 250A Kemppi MAG. Kan väl säga att det absolut inte var något problem med att få full genombränning. :)
Det var underbart jämfört med min egna Luna micromig på 100A (och då tror jag att specen är i det närmaste upptrimmad)

Jag har svetsat en del meter svets med en gammal ESAB smashweld 150A, den tror jag skulle klarat uppåt 5-6 mm material.

Men i vilket fall, så finns det möjligheten att gå på en större profil med mindre materialtjocklek. Då blir det lättare att svetsa med klenare svets, lättare och billigare balk.
ska fundera på andra lösningar också som du säger, komma ned i pris o svets, jag funderade även på man jag skulle använda en balk av trä isället, men vet ej om det finns lämliga att få tag i, så slipper jag svetsbekymmret. Vet inte äns om mitt en-fas hemma klarar en svets på 250A ?? Fast en limträbalk kostar väl en förmögenhet också.
 
Jag antar att du bor i villa eftersom du funderar på att svetsa hemma , och då borde du väl kunna koppla svetsen till spis uttaget...
3 fas 16 A räcker till de flesta "garagesvetsarna"
Det går naturligtvis med en mindre svets än 250 A, fast det tar lite längre tid, och kräver lite mer övning/kunskap
En 180 A svets är också tillräcklig, och det är väl en ganska vanlig storlek många garage,
ifall du har någon kompis att låna av..
 
Mikael_L
100-130, kanske 150A är nog det kraftigaste du kan hitta som går på enfas.

Dessutom misstror jag A-siffran lite om det påstås att en enfasare klarar 150A, det finns ju försäljningsargument också .... :surprised:

Limträbalk är väl det naturliga träalternativet, nånting kring 56x270 - 66x315 borde väl räcka?

edit: Limträbalken måste givetvis vara stående, det blir alltså inte lika smäcker trappkonstruktion som med stålbalk.
 
Redigerat:
Nix, jag bor i lägenhet, men det går väl att svetsa i lyan också, dirket på plats :-D annars har jag verkstad i källaren, men tror inte det går att komma ut ur källaren med en så lång balk, samala korridorer o snäva kurvor, som en labyrint där nere.

Men limträn kan väl bli snyggt också? på vilket sätt är det fult om den är stående? O jag är lite osker på vad du menar med stående. Min trappa skall bli ganska brant, som en loftstege nästan, nja, mittimellan loftstege o trappa. Som min 1:a bild ungefärg. Föresten, 56cm? 66cm? är de så breda? finns det inte smalare? 270 kanske blir för kort på längden i alla fall, 315 blir då bättre, men 66bred... kankse det va det du menade med att det inte blir lika snyggt. 66cm kanske fungera ändå, men lär ju väga så mycket, och kosta skjortan.

Är ståbalk billigare än limträ?
 
  • limträ.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.