Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Korsta ju 10 K :dizzy::dizzy::dizzy::dizzy: Såg du verkligen att jag ska punktsvetsa någon bult och kanske något rör...?

Bara punktsvetsa........ det är det som är så svårt med MMA=pinnsvets.
Med MIG svets håller man munstycket på rätt ställe, blundar, trycker på knappen och då har man punktat fast en bult.
Jag köpte min första pinnsvets när jag var 16 så jag har lärt den hårda vägen. Numera är det bara utomhus jag pinnsvetsar, på verkstad är det 100% MIG.

Med pinnsvets får man hacka och skrapa med elektroden ibland bränner elektroden fast, ibland så tänds ljusbågen och oftast på fel ställe. Ska man svetsa långa bitar så står man ut med problemet att tända ljusbågen men att bara häfta, mindre kul.
Protte
 
  • Gilla
Gnidde och 1 till
  • Laddar…
Jag är absolut ingen svetsare eller kan särskilt mycket om det. Jag köpte en svets från Lidl. Den var billig, är säkert inte särskilt bra om man svetsar ofta. Men den duger till rätt.myclet om man bara har krav på att få saker att sitta ihop :) (inte snyggt).
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jag är ingen svetsare jag heller men jag har svetsat en hel del. Allt från traktorredskap till bilavgasrör till gjutjärnsreparationer. Klarar mig bra med en Unitor likriktare av 1960-talsmodell som jag köpte begagnad för 90 euro. Har sedan köpt en likadan att ha i reserv för 50 euro. Klarar materialtjocklekar från 1,5 mm och uppåt. Resultatet blir oftast fullgott enligt en kamrat som är skolad svetsare. Tunnare plåt kräver MIG och då ber jag en kamrat om hjälp.

Vad du inte skall köpa är en sticksvets som ger bara växelström. Ofta kallad transformatorsvets. De billigaste sticksvetsarna är ofta sådana och de är ett rent elände att svetsa med. De enda stickorna som fungerar är OK46 och även de vill bränna fast och så ger de kallsköra fogar som spricker vid minusgrader. Sannolikt är det de här svetsarna som har övertygat en massa människor om att en amatör inte kan lära sig sticksvetsa.

Vad du inte heller skall köpa är en alltför billig MIG. Många av de där billiga gaslösa migarna verkar bara svetsa måsskit. Svetsgodset bränns inte ihop med grundmaterialet och flyter inte ut. Ingen hållfasthet alls.
Dyrare migar med gas svetsar väldigt bra men de är extremt känsliga för blåst så man borde egentligen svetsa inomhus om man inte kan vänta fyra veckor på en vindstilla dag.

Begagnade likriktare säljs ofta för småpengar och hittar du en sådan i gott skick så är det ett väldigt billigt sätt att komma igång med svetsandet. En ny 150 ampere Kemppi inverter är också ett prisvärt alternativ.
Köp en ordentlig svetshjälm. Antingen en riktig ordentlig automathjälm eller en bättre sorts traditionell hjälm såkallad snåljåpsautomat med ett smalt ljusare glas under det egentliga svetsglaset. Då kan man se var man är genom det ljusare glaset och så nickar man litet och tittar genom det mörka när man svetsar.
 
  • Gilla
Nobbe_1 och 4 till
  • Laddar…
Jag tror jag skulle satsat på en MIG i din plats, om du mest svetsar inomhus.

Någon bra modell som en Kemppi eller ESAB, ny eller begagnad. Om priset är en viktig faktor så definitivt begagnad men jag skulle inte lägga pengar på Stanley och andra lågprismärken.

Jag har ingen MIG själv (men farsan har, varit yrkessvetsare) utan jag har pinne och TIG i en svets, en väldigt flexibel lösning men jag skulle kunna svetsat allt det jag gjort de senaste åren lika bra med en MIG också, men med TIG så vehöver jag bara en gas till allt svetsande. Ska du byta mellan vanligt stål och rostfritt på en mig måste du byta gas också. Fördel TIG där.

Men TIG och pinne är ganska jobbigt att lära sig, jag märker att jag svetsar för lite och sällan för att avancera mycket mera i mina färdigheter så det är en frustration för mig. Jag verkar ha nått en plattå. Kunde säkert lösas med intensiv träning förstås. Men tid och ork för det känns också skralt med.

Så med tanke på det jag har erfarit ovan, så tror jag att för de flesta hemmapulare så är en MIG bättre. Det är så mycket lättare att det inte blir ett stort handikapp om du inte svetsar ofta.

Jag vet inte själv om jag kommer skaffa mig eller tig/pinne den dagern min nuvarane svets dör. TIG är så väldigt flexibelt och givande då det funkar... Men också frustrerande slött och motivationsdödande då det inte vill sig.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Rörelektroder verkar funka rätt bra, bara man ser till att ha rätt polaritet. Då slipper man gashantering och kostnad.

Annars är MAG en utmärkt allround svets. Jag har en enkel enfas svets som jag svetsat även grovt material med.
 
Mindre hemma jobb i villa skulle jag gå för en MIG/MAG med rörelelektrod som har möjlighet att köpa till en gasflaska längre fram om man känner att detta behövs.
Har själv inte haft möjlighet att testa pinne men just fördelen att ha koll på var man börjar med en MIG/MAG har gjort att jag kommer långt med det jag har tillgång till. Självklart inget man svetsar ihop grövre saker med. Men i de läget kan man ju fästa ihop det med MAG och sedan lämna bort för riktig svetsning när allt sitter i rätt vinklar mm.
 
Någon som provat Biltemas Mig/Mag MMI 160? Eller 140A?
3’ resp 4’ tusen kan väl gå på nöjeskontot om man ställer in någon resa. :thinking:
Men mindre som bara går att använda till bilplåt är väl inte så intressant för hemmafixare.
 
Ska man hålla på o punkt ihop saker ska man absolut inte ha en pinnsvets.
Utan det är mig/mag som gäller
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Som sedan tidigare kunnig i både MAG/MIG- och MMA-svetsning, skulle jag inte välja annat än en TIG/MMA för hemmabruk. Efter att ha lånat en TIG-utrustning kommer att skaffa en själv. MAG/MIG är för produktion då det finns en tidsaspekt. TIG må vara långsammare men möjligheterna desto större. Just möjligheten att kunna svetsa lite allt möjligt tycker jag talar för TIG. När men sedan dessutom får en hyfsad MMA på köpet gör ju inte saken sämre. Då går det ju faktiskt att reparera en traktorskopa också. TIG för hemmabruk:
+ ordentliga svetsar lätt
+ snygga svetsar
+ många gånger behövs inget tillsatsmaterial
+ det gör att löda, d.v.s. sammanfoga med ett annat material.
+ rent och utan svetsrök.
+ tunna material
+ funkar med de flesta material, dock ej aluminium som kräver AC/DC-TIG
- kräver lite inkörning och träning. Inte lika lätt som MAG/MIG.
- långsammare

 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Som sedan tidigare kunnig i både MAG/MIG- och MMA-svetsning, skulle jag inte välja annat än en TIG/MMA för hemmabruk. Efter att ha lånat en TIG-utrustning kommer att skaffa en själv. MAG/MIG är för produktion då det finns en tidsaspekt. TIG må vara långsammare men möjligheterna desto större. Just möjligheten att kunna svetsa lite allt möjligt tycker jag talar för TIG. När men sedan dessutom får en hyfsad MMA på köpet gör ju inte saken sämre. Då går det ju faktiskt att reparera en traktorskopa också. TIG för hemmabruk:
+ ordentliga svetsar lätt
+ snygga svetsar
+ många gånger behövs inget tillsatsmaterial
+ det gör att löda, d.v.s. sammanfoga med ett annat material.
+ rent och utan svetsrök.
+ tunna material
+ funkar med de flesta material, dock ej aluminium som kräver AC/DC-TIG
- kräver lite inkörning och träning. Inte lika lätt som MAG/MIG.
- långsammare

[media]
Som erfaren Tig-svetsare skulle jag nog hålla med dig på de flesta punkterna, förutom att man klarar sig utan tillsatsmaterial, det behöver man oftast... Dessutom i olika tjocklekar... Man behöver också elektroder i olika storlekar för olika materialtjocklek, vilket gör att startkostnaden för TIG blir betydligt högre... Dessutom har man en konstant kostnad för gas, vilken blir lite högre än motsvarande MIG/MAG..

Det är svårt att få in en komplett TIG-utrustning under 10000 kr, och då är det fortfarande biltema/jula-svetsar vi pratar om...

Edit: men jag håller med, jag hade heller inte köpt något annat.... Att med samma svets köra 1 mm plåt och lite senare 10 mm plattjärn i 50x50x5 KKR (och inte ens vara på "extremerna") är smidigt....
 
  • Metallkonstruktion med svetsfogar nära svetsverktyg och arbetsbänk, som illustrerar diskussion om TIG-svetsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en välsvetsad fog mellan två metallstycken, visande skickligt utfört TIG-svetsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
anhack och 2 till
  • Laddar…
A
Håller med om att en tig är kanon,dock för punksvetsning med en hand upptagen,blir det svårt att tillsätta material som oftast trots allt behövs.
 
Det låter ju väldigt individuellt det här med TIG och MIG och ens funderingar, jag kom ju till motsatta slutsatsen på förra sidan. Men jag har alltid funnit TIG vara väldigt svårt att lära sig, medan andra påstår det är jätteenkelt.

Kanske har att göra med att vi alla har olika bra hand/ögon koordination....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Som erfaren Tig-svetsare skulle jag nog hålla med dig på de flesta punkterna, förutom att man klarar sig utan tillsatsmaterial, det behöver man oftast... Dessutom i olika tjocklekar... Man behöver också elektroder i olika storlekar för olika materialtjocklek, vilket gör att startkostnaden för TIG blir betydligt högre... Dessutom har man en konstant kostnad för gas, vilken blir lite högre än motsvarande MIG/MAG..

Det är svårt att få in en komplett TIG-utrustning under 10000 kr, och då är det fortfarande biltema/jula-svetsar vi pratar om...
Nä, det var väl en lätt överdrift, men jag blev förvånad över hur mycket som faktiskt bara kunde smältas ihop utan att ha tillsatsmaterial.
Skulle nog säga 10-12.000:- för en liten TIG 150-160A av hyfsad kvalitet, gastub, regulator, svetsskärm och lite tillbehör. Då har man dock något som håller länge och löser det mesta.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag betalade i euro, för min nuvarande kemppi:

500:- för svetsen (med tig brännare och pinnutrustning + fjärrkontroll)
300:- för gasflaskan (11l), byte för 80-90€. Kan sägas jag är bara på min andra flaska ännu....
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nä, det var väl en lätt överdrift, men jag blev förvånad över hur mycket som faktiskt bara kunde smältas ihop utan att ha tillsatsmaterial.
Skulle nog säga 10-12.000:- för en liten TIG 150-160A av hyfsad kvalitet, gastub, regulator, svetsskärm och lite tillbehör. Då har man dock något som håller länge och löser det mesta.
Ja, det är ju ett stort glapp mellan Biltema/Jula/Amazon/Stahlverk och kvalitetsmärken ..

Å andra sidan får man ju många såna här http://www.stahlwerk.se/shop/VECTOR-DC-TIG-TW220-200A-HF.html för samma pengar som motsvarande Migatronic (som jag tror är billigast av kvalitetsmärkena, vill man ha Esab eller Kemppi får man gå upp några tusenlappar) https://www.svetsochtillbehor.se/focus-tig-200-dc-hp-pfc-tig-ergo-201-40m-sl/
 
  • Gilla
Hosjohan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.