Hon lade hela sin besparing på sitt drömhus men fick ett hus med över 40 byggfel.

Du kan läsa artikeln här: Sveriges mest fuskbyggda hus?
 
S
Sjukt att byggföretag som dessa inte stoppas omedelbart.
 
Stäm oftare och tidigare, så hinner kunden kanske få ut pengar innan företaget går i konkurs.
 
J
Inte sett programmet eller läst något annat kring det än vad som står här, men det står att hon ritat och planerat huset själv, kan det vara så att byggfelen finns med redan i ritningen och att byggföretaget bara byggt enligt ritnignar och önskemål?
 
Jag har ju svårt att tro att hon har ritat en lutande golv, feldimensionerad platta, felaktigt lagt tak, fönster som det blåser rätt igenom samt oplanerad tomt och avsaknad väg.

Hon anlitade en egen besiktningsman som hittade ~40 st fel, vilka Nordingrå Bygg gick med på att åtgärda...men det gjorde man inte.

Nordingrå Bygg har dock byggt hus utan liknande kontroverser tidigare så vad som gått fel här vet jag inte riktigt (det är i mina hemtrakter).
 
Det måste vara utländska hantverkare, ingen Svensk hantverkare gör fel! Och om hen gör fel ändå, då arbetar hen dygnet runt utan bråk om extraersättning till det är fixat och då ännu finare än vad det egentligen skulle vara.

Så är det!
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
K
Lade någon märke till att både Bitten och Nordingrå Byggs ägare heter Rödén i efternamn? Verkar det hela inte lite skumt att man går till media ifall man är släkt? Nyckelfärdigt för 1.2 miljoner låter även det lite för bra för att vara sant.
 
I ett sånt litet samhälle alla är släkt med alla. Hälften kanske heter Röden. Åtgärda de här felen är att nästan bygga huset på nytt. Firman verkar gått riktig dålig de senaste åren. Tillgångarna har sjunkit från 6,3 milj till 4,3 (2014). Finansnetto varit negativ 2 år i rad. Ett saftigt skadestånd blir sista spiket i kistan. Det kan vara sista misstaget som firman begick innan den sattes i konkurs.
 
Villa vista. Vad är det du försöker säga egentligen? Du låter sarkastisk, men vem är mottagaren?
 
elpaco skrev:
Villa vista. Vad är det du försöker säga egentligen? Du låter sarkastisk, men vem är mottagaren?
Vv menar att det är inte bara utländska handverkare som är duktiga på att göra ett dåligt jobb utan det finns svenska handverkare som kan slå rekorden eller åtminstone få silver. Motparten lär vara fördomsfulla människor.
Det är iofs inget nytt. Det finns duktiga o dåliga handverkare med olika härkomst.
Att ta upp polaker som typisk exempel på en dålig handverkare är välkänt. Men det är snarare ett ordspråk än fördomsfullhet.
Rik som en argentinare brukade man säga oxå.
 
Matsj. Men vem har påstått att det var utlänningar som byggde huset? Har jag slarvläst någonstans?
 
Att uttrycka ironi i skrift är sannerligen en svår konst. :rolleyes:
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
@ elpaco: Presumtiva "inläggare" om etnisk bakgrund på hantverkare var mottagarna.

Jag tror inte det har framgåt vad för etnisk bakgrund hantisarna har.Jag försökte inte säga nåt specefikt utan mer ge ett förebyggande utlåtande för att slippa ev diskussion om just etnesitet.

Återkom gärna med mer frågor om du fortfarande känner dig osäker om syftet med inlägget.

Trevlig helg
 
Inte lätt att vara kund idag , inte ens som självbyggare. Köpte stomme och bygger själv merparten efter detta. Ca 80 fel på stomme har konstaterats i efterhand som skulle hanteras av säljande hursfirma. Pga avstånd ville dom att vi tog in snickare mm som åtgärdade på plats mot att jag bara redovisade vad som gjorts i enlighet med protokoll över fel som upprättats av dom.

Nu när åtgärder är klara och tider är specifierade vill dom inte ta det för det har gått för mycket tid. Dom utgår från tid i nyproduktion och verkar inte ha förståelse att det tar längre tid att åtgärda fel.

Så ligger ute med 350 000 i hantverkarkostnader men vägrar också betala slutfaktura från husfirma eftersom mina krav överstiger deras krav...

Utöver detta så är bygget försenat 4-6 månader pga dessa fel och bott i kappsäck med min dotter sedan Maj månad...

Hade jag haft mer ork hade jag skrivit mer ... Bara för att få skriva av mig frustrationen :surprised:/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.