Mikael_L
G OMathson skrev:
Jo men hur kan det då komma sig att man fortfarande kan fortsätta med kol, bygga fler fossilgas när kärnkraft läggs ner i samma system?
Nu beror väl rätt liten del av nedlagd kärnkraft de senaste 10 åren på marknadsmekanismer, majoriteten är politiskt styrd nedlägging.
Medan nybygge av vindkraft är marknadsstyrt.

Så det är två helt olika djur.

Men effekten är ju trots allt katastrofal, även om det bara är på marginalen (nedlagd kärnkraft de senaste 10 åren är väl inte speciellt många procent av Europas energiproduktion?)
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Ännu en artikel om vindkraftens dilemma:
[länk]
Ja, jag tänker också ofta detsamma, som artikeln.
Men sen försöker jag få ihop det med att det fortfarande, även detta år, sjösätts nya vindkraftverk och vindkraftsparker. Och märk att det är verk och parker som bekostas av privat kapital, dvs någon häller sina pengar på projektet, och borde ju ha gjort kalkylen att man inte kastar bort sina pengar, utan går med vinst på sista raden.

Så därför kan jag inte få rätsida på vare sig mina egna tankar eller den där artikeln.
Kan någon hjälpa mig?
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, jag tänker också ofta detsamma, som artikeln.
Men sen försöker jag få ihop det med att det fortfarande, även detta år, sjösätts nya vindkraftverk och vindkraftsparker. Och märk att det är verk och parker som bekostas av privat kapital, dvs någon häller sina pengar på projektet, och borde ju ha gjort kalkylen att man inte kastar bort sina pengar, utan går med vinst på sista raden.

Så därför kan jag inte få rätsida på vare sig mina egna tankar eller den där artikeln.
Kan någon hjälpa mig?
Jag kan inte förstå hur det hänger ihop. De som står för insatsen kan via ockerräntor få tillbaka sin insats. Att bankerna står för lånen förstår jag enbart som att de tror att de på detta sätt skall bidra till den gröna ekonomin och att detta skall leda till vinster på sikt, men verkligheten ser ju annorlunda ut.

Eller så är man så cyniska att man räknar med att detta skall leda till ännu mer handel (kablar) på sikt och att man därför skall kunna för avsättning i andra änden av Europa när det blåser hos oss (och inte där). Eller så har man gått på myten om vätgasen och batterierna?

Nej, ingen ide att fortsätta gissa...
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
G
P paralun skrev:
Jo jag tänker inte tjöta mer om detta. Kollade snabbt Stopp Acer och 114000 medlemmar är det inte många FB grupper som har. Sluttjötat!

Norge är unikt och går inte att jämföra med annat land och de kan gå sin egen väg!
Kollade själv upp Stopp Acer FB grupp och det var värre trollfabrik än SDs (och SDs FBgrupp har 3ggr så många medlemmar så antalet 114k säger inte mycket )
Inläggen präglades av NEJ till all integration med utlandet, (inklusive FN), skrämmande fanatism. Förstår att din hjärna blir twisted av å hänga på sådana siter/grupper.

Inte på nåt sätt representativt för den normale norrmannen, hur mycket du än vill tro annorlunda
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Kollade själv upp Stopp Acer FB grupp och det var värre trollfabrik än SDs (och SDs FBgrupp har 3ggr så många medlemmar så antalet 114k säger inte mycket )
Inläggen präglades av NEJ till all integration med utlandet, (inklusive FN), skrämmande fanatism. Förstår att din hjärna blir twisted av å hänga på sådana siter/grupper.

Inte på nåt sätt representativt för den normale norrmannen, hur mycket du än vill tro annorlunda
Nej men FB-gruppen är klart intressant och många artiklar skildrar precis vad nordmennen tycker om saken.

Men Störe (S) är ju kompis med Scholz (S) som sedan är kompis med Magda och Mette i Danmark.
Kan bara bli en stor röra!

Kommer inte att diskutera Norge mer! De är unika och har en unik situation.
 
P paralun skrev:
Nej men FB-gruppen är klart intressant och många artiklar skildrar precis vad nordmennen tycker om saken.

Men Störe (S) är ju kompis med Scholz (S) som sedan är kompis med Magda och Mette i Danmark.
Kan bara bli en stor röra!

Kommer inte att diskutera Norge mer! De är unika och har en unik situation.
Det skildrar lika lite vad norrmän i allmänhet tycker som SDs trollfabriker skulle representera nån genomsnittlig svensk åsikt.

Men vi har ju sett tidigare att källkritik aldrig varit din starka sida. Du sprider allehanda länkar hejvilt men ofta utan reell substans.

Du sprider också ständig förakt för (s) och (mp) vilket näppe hör hemma på ett forum om elpriset.

Du lovade i en annan tråd för en tid sen OCKSÅ att inte diskutera Norge mer…
vi ser hur mycket det löftet var värt.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
G
Z Zodde skrev:
Det skildrar lika lite vad norrmän i allmänhet tycker som SDs trollfabriker skulle representera nån genomsnittlig svensk åsikt.

Men vi har ju sett tidigare att källkritik aldrig varit din starka sida. Du sprider allehanda länkar hejvilt men ofta utan reell substans.

Du sprider också ständig förakt för (s) och (mp) vilket näppe hör hemma på ett forum om elpriset.

Du lovade i en annan tråd för en tid sen OCKSÅ att inte diskutera Norge mer…
vi ser hur mycket det löftet var värt.
Så S och mp har inget ansvar för sitt handlande?
 
G OMathson skrev:
Så S och mp har inget ansvar för sitt handlande?
Har jag påstått nåt sånt?
Skiljer imho inte speciellt mycket mellan partierna i Sveriges riksdag
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men hela Tyskland gungar och nu fick man visst ihop budgeten igen. Förra gången i höstas.
[länk]
Det är enorma kostnader som uppstått som inte ens stora starka Tyskland klarar.

Nu väntar nedskärningar i välfärden och att vänta på folkets hårda dom och det går nog inte bra för de grön-röda i Tyskland.
De röd-gröna har lyckats förstöra var helst dom dragit fram.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
G
Z Zodde skrev:
Har jag påstått nåt sånt?
Skiljer imho inte speciellt mycket mellan partierna i Sveriges riksdag
Det vet jag inte om du påstått men du verkar inte gilla om man gnäller på S eller mp?
Jo, det skiljer en hel del https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/riksdagen-rostar-om-ringhals
M L och KD har väl alltid varit för kk medans mp kommer ifrån "nej till kk rörelsen" typ, S har alltid vänt kappan efter vinden och anser sig stå för den enda korrekta makten i Sverige. Yngeman försvarade nedläggning av R1 och R2 in i de sista.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, jag tänker också ofta detsamma, som artikeln.
Men sen försöker jag få ihop det med att det fortfarande, även detta år, sjösätts nya vindkraftverk och vindkraftsparker. Och märk att det är verk och parker som bekostas av privat kapital, dvs någon häller sina pengar på projektet, och borde ju ha gjort kalkylen att man inte kastar bort sina pengar, utan går med vinst på sista raden.

Så därför kan jag inte få rätsida på vare sig mina egna tankar eller den där artikeln.
Kan någon hjälpa mig?
Dom kanske tänker som techbolagen, som kan gå med negativt resultat i åratal.
 
G OMathson skrev:
Det vet jag inte om du påstått men du verkar inte gilla om man gnäller på S eller mp?
Jo, det skiljer en hel del [länk]
M L och KD har väl alltid varit för kk medans mp kommer ifrån "nej till kk rörelsen" typ, S har alltid vänt kappan efter vinden och anser sig stå för den enda korrekta makten i Sverige. Yngeman försvarade nedläggning av R1 och R2 in i de sista.
Jag gillar inte att man gnäller på nån i 1000 inlägg…
S lr MP lr Tory lr Biden.
Att i vart å vartannat inlägg mässa exakt samma budskap tar inte tråden framåt, då är det bättre å hålla käft.
Den stora tysta majoriteten som läser trådar har för länge sen förstått vad Paralun menar om KK, Mp, Tyskland å EU.
Det är kontraproduktivt å repetera det in absurdum.
 
  • Gilla
OverAndOut och 3 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
De röd-gröna har lyckats förstöra var helst dom dragit fram.
Jo vi får hoppas på en repris från Sverige och Löfvenregeringen där MP begick politisk harakiri och avgick.
Men socialdemokratin i Europa är sedan ett mysterium som en gång var ett arbetarparti och värnade om välfärd och jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.