GK100 GK100 skrev:
Det vore ju verkligen en krumbukt i den högre skolan men givetvis möjlig på sitt sätt. Frågan är tex om punkten i nätet du tänkt dig är lämplig för att tillföra något i sin placering. Inte så sällan får ändå aktiv modernare kompenseringsteknik sättas in vid större vindparkers tillkopplingspunkter den kan då inom rimliga gränser verka stabiliserande.

Sen behöver du inte gå omvägen med motor-generator vid gammaldags kompensering reaktivt och även klassisk svängmassa. Det räcker med en synkronmaskin som kan agera både och med ett tillhörande svänghjul en typisk synkronkompensering av klassiskt snitt.

Nu är ju såna maskiner dyra och i nutid kan vi istället många gånger komma bra undan med "statiska" varianter som en del varit inne på tidigare. Det lite besvärliga är att man har vad man har i nät och hur det är tänkt och byggt i en annan tid. Kunde man som djac skrev någonstans sopa undan och börja om nu skulle det givetvis se annorlunda ut men så är ju aldrig verkligheten varken i stort eller smått. Ett lagom kompromissande med fötterna på jorden gör sig nog bra i denna situationen viktigt att inte euforiskt hoppa jämfota för olika nycker man inte själv kan avgöra så bra och falla för både "reklam och religion" förstrött googlande och fromma förhoppningar.
Riktat till alla och ingen speciell!🙂

Om jag inte missminner mig använde man tidigare det avställda block 1 i Karlshamn för den funktionen, dvs att man drev generatorn som motor för att hjälpa till med frekvenshållningen?!

Detta ligger dock ganska långt bak i minnet så det kanske är fel och jag orkar inte göra några efterforskningar.

Som en personlig reflektion från en tidigare medarbetare vid en av Norrlands större tunga industrier, gällande automatisk frånkoppling av större anläggningar, tror jag det kan vara ett bekymmersamt projekt att få till stånd på ett säkert sätt. Strömförlust vid dessa anläggningar brukar inte vara varken billiga, eller lätta att få till stånd på ett arbetsmässigt säkert sätt.

Mvh

Stefan
 
Redigerat:
Mikael_L
Det är nog mest stora värmepannor i MW++ -storlek som är någorlunda vettiga att tillfälligt stoppa för att rädda elnätet.

Induktionsugnen i valsverket i Luleå hade nog också gått ganska lätt att stoppa, men det finns inte kvar någon sådan där nu.
Borlänge har kanske en.
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är nog mest stora värmepannor i MW++ -storlek som är någorlunda vettiga att tillfälligt stoppa för att rädda elnätet.
Mjo, det kan nog ligga en del i det.

De större elångpannorna (elektrodpannor etc med effekt >1 MW+++) jag jobbat vid körs dock sällan eller aldrig, även om ägaren producerar egen elkraft då de är alldeles för dyra att ha driftsatta annat än undantagsvis. Förmodar det ligger till på det viset vid många anläggningar runtom i landet.

Den andra sidan av frånkopplingsmyntet torde vara att man införskaffar fler kraftfulla gasturbiner etc som kopplas till elnätet vid strategiska knutpunkter i Sverige för att anordna effekttillskott när så krävs.

Mvh

Stefan
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Induktionsugnen i valsverket i Luleå hade nog också gått ganska lätt att stoppa, men det finns inte kvar någon sådan där nu.
Borlänge har kanske en.
Svk har väl redan det verktyget i sin arsenal - att beordra frånkoppling vid besvärlig driftsituation av elnätet, men jag förmodar att frekventa tillgångsdippar av elkraften med något tillhörande system för automatisk frånkoppling skulle sätta rejäla käppar i hjulen för såväl konsumenter som producenter av el.

Det förmodade rimliga slutresultatet av diskussionen torde vara ökad tillgång av såväl planerbar baskraft, som de mer intermittenta kraftslagen - möjligen i kombination med någon/några varianter av energilagring?

Mvh

Stefan
 
Mikael_L
Vi har i över 100 år levt med detta problem, att om en produktionsenhet faller ifrån, så blir det besvärligt.
Och dessa problem fick en helt ny nivå iom kärnkraften och de stora turbinerna/generatorerna där, som innebär att ett stopp rycker undan en väldig massa mer effekt än tidigare.

Så det är inget problem vi uppfunnit nu, och det behövs kanske inte några nya lösningar heller ... :thinking:
En till kärnreaktor är nog ingen lösning, den kommer ändå inte vara beredd på att tillföra 500MW extra till elnätet på några sekunder.

Kanske som du skrev, att köra en gasturbin på låg effekt jämt, så den kan öka effekten blixtsnabbt....
Men det känns ju lite bakvänt i det fossilfria elSverige.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi har i över 100 år levt med detta problem, att om en produktionsenhet faller ifrån, så blir det besvärligt.
Och dessa problem fick en helt ny nivå iom kärnkraften och de stora turbinerna/generatorerna där, som innebär att ett stopp rycker undan en väldig massa mer effekt än tidigare.

Så det är inget problem vi uppfunnit nu, och det behövs kanske inte några nya lösningar heller ... :thinking:
En till kärnreaktor är nog ingen lösning, den kommer ändå inte vara beredd på att tillföra 500MW extra till elnätet på några sekunder.
Det är ju därför man alltid har en störningsreserv som är lika stor eller större än den största producenten. Det är inget nytt.
 
Det som gör att det blivit ett större problem är att direktkopplad roterande massa minskat både på produktionssidan och konsumtionssidan. Förr producerades all el av roterande generatorer med betydande massa. Dessutom ökar andelen laster som tar mer ström om spänningen sjunker i stället för tvärtom.
 
Mikael_L
J Johan456 skrev:
Det är ju därför man alltid har en störningsreserv som är lika stor eller större än den största producenten. Det är inget nytt.
Exakt, det är inget nytt.
Och därför har SVK "reserverat" effekt och överföringskapacitet från vattenkraften motsvarande 1450MW (= O3's effekt) historiskt. Och ibland har O3 tvingats gå ner i produktion om inte tillräcklig reserv har kunnat hållas redo.

Numera är det istället finska OL3's effekt på 1600MW som dimensionerar vilken effektreserv som är nödvändig.
Men, jag har för mig att de löst detta i viss mån med att det finns stora förbrukare som är hårt kopplade till OL3's driftstatus och direkt stängs av vid ett stopp på OL3.
 
Ja, de har löst det med lastreducering för att komma ner i dimensionerande fel på 1450MW. O3 har vid något tillfälle tvingats sänka effekten på grund av brist på svängmassa. Inte brist på störningsreserv.
Det var när många andra rektorer stod still och därmed inte levererade någon svängmassa.
 
G
Numera använder svk Björneborg steel i Värmland för viss effektreglering har jag för mej. Finns nog många fler.
 
Vätgas?
 
S Stefan.o skrev:
Riktat till alla och ingen speciell!🙂

Om jag inte missminner mig använde man tidigare det avställda block 1 i Karlshamn för den funktionen, dvs att man drev generatorn som motor för att hjälpa till med frekvenshållningen?!

Detta ligger dock ganska långt bak i minnet så det kanske är fel och jag orkar inte göra några efterforskningar.

Som en personlig reflektion från en tidigare medarbetare vid en av Norrlands större tunga industrier, gällande automatisk frånkoppling av större anläggningar, tror jag det kan vara ett bekymmersamt projekt att få till stånd på ett säkert sätt. Strömförlust vid dessa anläggningar brukar inte vara varken billiga, eller lätta att få till stånd på ett arbetsmässigt säkert sätt.

Mvh

Stefan
Skulle tänka mig att du menar att de vid hög beredskap kan ligga infasade och på minlast. Då kan generatorerna agera som kompensatorer om man vill, och ser det som vettigt av olika skäl.

Annars fanns ju olika ställen där synkronkompensering stod och snurrade i skyddade lägen utan annat syfte än reaktiv reglering. Samma till viss del sant för de roterande omformarna till 16 2/3 Hz för järnvägsdrift.
 
S Stefan.o skrev:
Mjo, det kan nog ligga en del i det.

De större elångpannorna (elektrodpannor etc med effekt >1 MW+++) jag jobbat vid körs dock sällan eller aldrig, även om ägaren producerar egen elkraft då de är alldeles för dyra att ha driftsatta annat än undantagsvis. Förmodar det ligger till på det viset vid många anläggningar runtom i landet.

Den andra sidan av frånkopplingsmyntet torde vara att man införskaffar fler kraftfulla gasturbiner etc som kopplas till elnätet vid strategiska knutpunkter i Sverige för att anordna effekttillskott när så krävs.

Mvh

Stefan
Såna pannor var vanliga erbjudanden från tex Sydkraft på 80-talet och i olika typer från lågspända sköldelektrodpannor trycklösa för värme typ 1-2 MW till elektrodångpannorna du nämner med 10-20 kV rakt ner i karet och 6-20 MW.

Mycket gynnsamna villkor bara man tillät frånkoppling, nedrampning på någon timmes sikt. Blir nästan nostalgisk när jag tänker på en del såna nästan bortglömda minnen från olika sommarjobb etc där man var både i kontrollrumsdelar och mer handfasta driftjobb som mycket ung valp.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Skulle tänka mig att du menar att de vid hög beredskap kan ligga infasade och på minlast. Då kan generatorerna agera som kompensatorer om man vill, och ser det som vettigt av olika skäl.

Annars fanns ju olika ställen där synkronkompensering stod och snurrade i skyddade lägen utan annat syfte än reaktiv reglering. Samma till viss del sant för de roterande omformarna till 16 2/3 Hz för järnvägsdrift.
Jag kommer inte ihåg det aktuella lastfallet, minns bara att jag för ett bra tag sedan läst några rader om att man nyttjade en generator på detta vis och att det passade bra då pannblocket var lagt i malpåse. Detaljerna är höljda i dunkel.
 
GK100 GK100 skrev:
Såna pannor var vanliga erbjudanden från tex Sydkraft på 80-talet och i olika typer från lågspända sköldelektrodpannor trycklösa för värme typ 1-2 MW till elektrodångpannorna du nämner med 10-20 kV rakt ner i karet och 6-20 MW.

Mycket gynnsamna villkor bara man tillät frånkoppling, nedrampning på någon timmes sikt. Blir nästan nostalgisk när jag tänker på en del såna nästan bortglömda minnen från olika sommarjobb etc där man var både i kontrollrumsdelar och mer handfasta driftjobb som mycket ung valp.
🙂

Dessa skapelser är en smula unika får jag säga!

De gånger jag varit in på vattensidan i högspända elektrodpannor, har jag mer än en gång personligen kontrollerat att allt är frånskiljt och jordat. Då spänningsmätaren på elskåpet står och vibrerar någonstans vid 10 kV har jag en inte alldeles oansenlig respekt för grejorna!😂

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.