D Daniel 109 skrev:
Hur många gånger i världshistorien har man haft nytta av det?
När använde vi armén i krig senast? Hur många har fått ut något på sin hemförsäkring?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det har väl varit arméer aktiva för det mesta. Jag pratar inte isolerat om Sverige.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Våra större städers elnät ska kunna dödstartas och drivas med ödrift så att just deras medborgare inte drabbas av den politik de röstat för. ;)
Eller andra kriser som kan drabba oss, jag tror att vi kommer att se fler höjningar av civilberedskapen överlag, en del synligt, annat inte.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
Söndagslyssning
[media]
Inte oväntat att energislag som producerar synkront, intermittent och har hög maxeffekt kommer att vara olönsamma. Solenergin har snart samma problem (börjar redan vara så).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
När solen går ner och det gör den ofta ganska samtidigt på olika platser i landet , uppstår plötsligt ett stort effektbehov av reglerkraft.
Det är inget problem om solkraft utgör 1,5% av den årliga producerade elenergin.
Men allt eftersom vi bygger mer solenergi så kan solenergin en solig dag bli väldigt stor andel av den producerade effekten.

Ankkurvan

Graf visar "duck curve", energilast över tid, ökning solenergi produktion, utmaningar energisystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mellan 2016 och 2022 ökade den installerade effekten 17-falt, från 140 MW till nästan 2400 MW. Fortsätter installationerna i samma takt (cirka 50% ökning per år) så kommer Sverige redan inom fyra till fem år att ha 8000 MW nätanslutna solanläggningar. Det motsvarar 75-80 procent av effektbehovet en typisk sommardag – och mer än så under enstaka soliga helgtimmar på sommaren.
https://second-opinion.se/ankkurvan-utmanar-nu-ocksa-det-svenska-elsystemet/

Kommer vi låta vattnet rinna förbi vattenkraftverken på lördag och söndag soliga sommardagar om ca 5 år?
Hur länge kan vi subventionera solcellsinstallationer ?
Hur länge 60-öringen blir kvar kanske inte bara är en politisk fråga?
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Det som kommit till i stort strikt irationellt kanske troligtvis måste vika pga det omvända, tidsaspekten dock osäker. Märkligt att se många man lite skulle jag säga "känner" via forumet i vitt skilda frågor är så otroligt enspåriga i många trådar kring solel i SE.
 
Ännu ett dygn med i princip gratis el i SE3 imorgon. Inte lika roligt i SE4...
...om man nu inte producerar egen el vill säga. Det är en tydlig skillnad i lönsamhet på solel i SE3 och SE4 i år.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det som kommit till i stort strikt irationellt kanske troligtvis måste vika pga det omvända, tidsaspekten dock osäker. Märkligt att se många man lite skulle jag säga "känner" via forumet i vitt skilda frågor är så otroligt enspåriga i många trådar kring solel i SE.
Trött, onykter, okoncentrerad? Jag begriper inte alls vad du försöker uttrycka!
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Ännu ett dygn med i princip gratis el i SE3 imorgon. Inte lika roligt i SE4...
...om man nu inte producerar egen el vill säga. Det är en tydlig skillnad i lönsamhet på solel i SE3 och SE4 i år.
Det är ändå småpengar med tanke på vilken investering man gjort i solcellerna… det kommer att ta många år innan man får lönsamhet av sina solceller om priserna fortsätter så här.

Det är ju inte lönsamt förrän man fått tillbaka investeringen med ränta…
 
T TommyC skrev:
Trött, onykter, okoncentrerad? Jag begriper inte alls vad du försöker uttrycka!
Då får du fundera ett varv till det är inte direkt oklart vad som är irrationellt sett till alla skriverier på forumet kring solel. Det finns både enkla eltekniska aspekter och sen rena och mer dolt sammansatta ekonomiska om man nu inte vill gå vidare och se till det hela i systemperspektiv där båda ingår.

Jag tror du hade fel i alla dina tre inledande antaganden vad du försöker uttrycka med det är oklart för mig kanske Nissens kan hjälpa till.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ojdå, då läste jag tydligen väldigt översiktligt.

Tydligen skyller de på behovet att det behövs möjlighet till ödrift.
"skyller på"

Har ni missat Svenska Kraftnäts rapport som säger tydligt att kontrollerade bortkopplingar blir ett faktum redan inom några år om elektrifieringen tar fart som den är planerad?

Om ni trodde SE4 genomlever det värsta nu, vänta bara...
 
  • Ledsen
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JockeHX skrev:
som säger tydligt att kontrollerade bortkopplingar blir ett faktum redan inom några år
Själv förväntade jag mig dessa redan 2020.

Jag har också förväntat mig en kollaps av priserna på bostadsmarknaden sedan 2001.

Men jag kommer nog få rätt till sist, i något... i alla fall.
 
  • Gilla
  • Haha
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Då får du fundera ett varv till
Jag tror det handlar om en kombinerad oförmåga och ovilja att förstå. Men jag kan hålla med om att det var svårtytt, jag behövde också läsa ett par gånger och gissa lite för att förstå. Skulle jag försöka reda ut texten och göra den lite mer lättläst (eller formell kanske någon skulle säga) utifrån vad jag tror att intentionen var skulle jag hamna i något sånt här:

NötegårdsgubbenGPT gives you:
Solcellsutbyggnaden och stödet till den har varit irrationell och trängt ut andra energiinvesteringar. Troligtvis måste det ändras till det motsatta. När det sker vet jag inte.

Det är märkligt att se att många på forumet som man ”känner” lite grann från vitt skilda frågor är så enkelspåriga just när det kommer till solel i Sverige.
 
J JockeHX skrev:
"skyller på"

Har ni missat Svenska Kraftnäts rapport som säger tydligt att kontrollerade bortkopplingar blir ett faktum redan inom några år om elektrifieringen tar fart som den är planerad?

Om ni trodde SE4 genomlever det värsta nu, vänta bara...
Vilket alltså inte har något alls med behovet att kunna köra i ödrift att göra. Därför undrar jag om argumentet med ödrift är en konstruktion för att komma runt det faktum att de inte får köpa in el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.