Jag fick intrycket att artikeln var skriven av någon som såg kärnkraft som ett mål i sig och inte som ett ev flera möjliga medel att säkra energitillgången.

Det finns många sätt att ordna det på. Det väsentliga är att man ordnar det och inte bara sticker huvudet i sanden.
 
C
Oavsett vad man tycker om kärnkraft så är det dock, precis som övriga alternativ, en ganska dyr energikälla jämfört med vattenkraften.
 
C cpalm skrev:
Oavsett vad man tycker om kärnkraft så är det dock, precis som övriga alternativ, en ganska dyr energikälla jämfört med vattenkraften.
Vattenkraft har funktionen av att vara en mycket bra reglerkraftkälla, går att ändra effektuttag mycket snabbt för att matcha behoven. Det funkar ju som så att det i varje ögonblick måste produceras lika mycket som konsumeras i ett elnät.

Kärnkraft hör hemma i kategorin baskraft, det ligger och tuffar på 24/7/365 och har fyllt i runda slängar 1/3 av totala effektbehovet i Sverige. Har vi inte detta så måste motsvarande effekt importeras från tex Polen och deras kolkraft eller ersättas av inhemska kol/olje/gaseldade kraft verk.

Förnyelsebar baskraft har en mycket liten andel av totala effektbehovet i Sverige. Transienta kraftkällor som vind och solkraft är helt beroende av reglerkraft och import/exportmöjligheter, är ingen lösning i sig själva och kommer aldrig att kunna ersätta stabil baskraft typ kärnkraft.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
https://alvraddarna.se/fakta/om-vattenkraft/
"Idag finns endast 16 vildlaxälvar med självreproducerande bestånd kvar i Sverige, jämfört med minst 28 innan vattenkraftsutbyggnaden. I de älvar som har vattenkraft och samtidigt är vildlaxälvar, är reproduktionen ofta liten. De flesta av de största laxförande älvarna har byggts ut och inga naturliga bestånd finns kvar där."
 
  • Ledsen
mikethebik
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag brukar lyfta fram den här grafen, eller liknande. Döda per mängd producerad energi.

[bild]
Det var en bra graf. Den sparar jag på min mobil.
Mitt tyckande i kärnkraften är att länder som Sverige, Norge och andra länder som inte har stora jordbävningen och så många berusade , påverkade arbetare ska ha kärnkraft. Övriga länder som har mycket av det ska inte få lov att bygga kärnkraft.
 
  • Gilla
magnuse74
  • Laddar…
F freddan83 skrev:
[länk]
"Idag finns endast 16 vildlaxälvar med självreproducerande bestånd kvar i Sverige, jämfört med minst 28 innan vattenkraftsutbyggnaden. I de älvar som har vattenkraft och samtidigt är vildlaxälvar, är reproduktionen ofta liten. De flesta av de största laxförande älvarna har byggts ut och inga naturliga bestånd finns kvar där."
Ja, man måste förstås väga olika liv mot varandra, människors såväl som laxars. Vattenkraften är nog trots det rätt ok i de flestas ögon.
 
ymmij12 ymmij12 skrev:
Det var en bra graf. Den sparar jag på min mobil.
Mitt tyckande i kärnkraften är att länder som Sverige, Norge och andra länder som inte har stora jordbävningen och så många berusade , påverkade arbetare ska ha kärnkraft. Övriga länder som har mycket av det ska inte få lov att bygga kärnkraft.
Det jag saknar i grafen är en källhänvisning, vem står bakom den?

Mer generellt om kärnkraftsdebatten tycker jag det är olyckligt att all form av kärnkraft bakas in under samma begrepp. Nya säkra tekniker ska inte blandas in i samma kategori som gamla tekniker med möjligen låga risker men katastrofala konsekvenser.
 
W witten skrev:
Det jag saknar i grafen är en källhänvisning, vem står bakom den?
(y) En rimlig poäng. Googlar man på exempelvis ”dead by energy type” får man fram liknande sammanställningar, men jag ska tänka på att lägga ut något med vettig källhänvisning inbakad framdeles. För ska man argumentera med statistik bör den vara transparent.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
(y) En rimlig poäng. Googlar man på exempelvis ”dead by energy type” får man fram liknande sammanställningar, men jag ska tänka på att lägga ut något med vettig källhänvisning inbakad framdeles. För ska man argumentera med statistik bör den vara transparent.
Toppen :) Det är ju ett sånt känsloladdat tema att vinklad fakta kommer från båda lägrena.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H
Vindkraft drivs inte av vindar, det drivs av skatter
 
  • Gilla
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Vindkraft drivs inte av vindar, det drivs av skatter
Låter intressant, berätta mer!
 
Snailman
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och dessutom har väl inte ens hälften av Sveriges befolkning av idag haft en chans att vara med i den folkomröstningen (1980). Om man inte ens var född då, eller för ung för att rösta.
Hur länge ska en folkomröstning egentligen gälla? - den ska väl spegla folkets vilja ...
Vore väldigt spännande att se hur frågorna på en folkomröstning idag skulle ha formulerats :thinking: :crysmile:
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
M
W witten skrev:
Låter intressant, berätta mer!
Hört talas om elcertifikatsystemet?
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Elcertifikaten är inga skatter och är så billiga att de i princip är värdelösa i dag
 
Vad skulle elcertifikaten vara om inte en skatt?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.