optimum
B b8q skrev:
På min arbetsplats nöjer vi oss med SMARTa mål
[länk]

Eftersom 0 döda inte är realistiskt, skulle det inte uppfylla denna målbild, och inte funka som ett mål.
En vision däremot - precis som nollvisionen i trafiken.
Du får nog komma till oss och lära oss att bli bättre då. :love:

Men det verkar fungera ändå. De senaste 5 åren har det värsta varit enklare skärskada på metall spåna (plåster) och någon som fick spåna i ögat och behövde uppsöka vårdcentral där de tog hand om det.
Ingen sjukskrivningsdag ännu på grund av arbetsskada.
Spåna i ögat är parerat med att man nu ska ha skyddsglasögon vid den typen av arbetsuppgifter.

Men det kan ju bli bättre.
Vissa tycker nog alla våra riskanalyser innan vi gör någon förändring är jobbiga eller onödiga men det verkar vara en bra lösning.

Undrar om man gjorde någon riskanalys innan man "öppnade upp" äldreboenden 1:a oktober igen?
Nej jag vet man kör ju med sina scenarier, jo de som man stoppar in skräp i och får ut massa sagor.
Motsvarande att spå i kaffesump?

Nej vi spår inte i kaffesump vi heller.:p
Fötterna på jorden.

Men för katten, åk till FHM och missionera om SMARTA mål. Det vore nog ett lyft för dem.

Ha en bra kväll, strax är det melodifestivalen igen. :heart:
 
  • Älska
Ulltand
  • Laddar…
Ann Lindé. Fd Statsepedemiolog. Om mutationerna. Hon är nog den som haft mest rätt hitintills och även haft civilkurage att erkänna fel och byta åsikt.

”Det är för sent”
Nu härjar redan den brittiska virusmutationen i landet och det kommer ta tid innan smittspridningen sjunker, även om samhället bommar igen ännu mer.

– Virusmutationerna är rejält oroande. Det allra allvarligaste är om de blir vaccinresistenta, då måste man snabbt skapa ett nytt vaccin, säger Annika Linde.

Det är tidiga åtgärder som måste till, om de ska kunna få någon effekt på spridningen.

– De svenska åtgärderna kommer hela tiden lite sent. Vi har redan fått en spridning av det brittiska viruset. Vad vi kan hoppas på nu är att vårvädret minskar spridningen, snarare än de hårdare nedstängningslagarna, säger Annika Linde.""
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ann Lindé. Fd Statsepedemiolog. Om mutationerna. Hon är nog den som haft mest rätt hitintills och även haft civilkurage att erkänna fel och byta åsikt.

”Det är för sent”
Nu härjar redan den brittiska virusmutationen i landet och det kommer ta tid innan smittspridningen sjunker, även om samhället bommar igen ännu mer.

– Virusmutationerna är rejält oroande. Det allra allvarligaste är om de blir vaccinresistenta, då måste man snabbt skapa ett nytt vaccin, säger Annika Linde.

Det är tidiga åtgärder som måste till, om de ska kunna få någon effekt på spridningen.

– De svenska åtgärderna kommer hela tiden lite sent. Vi har redan fått en spridning av det brittiska viruset. Vad vi kan hoppas på nu är att vårvädret minskar spridningen, snarare än de hårdare nedstängningslagarna, säger Annika Linde.""
jag har inget minne av att åtgärderna mot den brittiska varianten kom för sent, vilket jag antar att du vill påskina. Däremot finns det väl mycket som talar för att inledningen var vi sena på bollen, men det har vi tjafsat om tillräckligt!
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ann Lindé. Fd Statsepedemiolog. Om mutationerna. Hon är nog den som haft mest rätt hitintills och även haft civilkurage att erkänna fel och byta åsikt.

”Det är för sent”
Nu härjar redan den brittiska virusmutationen i landet och det kommer ta tid innan smittspridningen sjunker, även om samhället bommar igen ännu mer.

– Virusmutationerna är rejält oroande. Det allra allvarligaste är om de blir vaccinresistenta, då måste man snabbt skapa ett nytt vaccin, säger Annika Linde.

Det är tidiga åtgärder som måste till, om de ska kunna få någon effekt på spridningen.

– De svenska åtgärderna kommer hela tiden lite sent. Vi har redan fått en spridning av det brittiska viruset. Vad vi kan hoppas på nu är att vårvädret minskar spridningen, snarare än de hårdare nedstängningslagarna, säger Annika Linde.""
Och när anser du och hon att Sverige skulle ha stängt gränserna?
Det var väl typ i mitten av december som britterna berättade att de hade en mer smittsam variant men det hade ju då visat sig att den hade funnits sen i september.
Och hur mycket är du personligen villig att betala för att hålla gränserna stängda i en månad extra?
För det kostar mycket nu och det betyder att polisen lägger andra saker (brott) på hyllan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och när anser du och hon att Sverige skulle ha stängt gränserna?
Det var väl typ i mitten av december som britterna berättade att de hade en mer smittsam variant men det hade ju då visat sig att den hade funnits sen i september.
Och hur mycket är du personligen villig att betala för att hålla gränserna stängda i en månad extra?
För det kostar mycket nu och det betyder att polisen lägger andra saker (brott) på hyllan.
Man kan fråga sig om det resandet som sker över gränsen verkligen kan motivera konsekvenserna`vi drabbas av nu?. Solklart inte anser jag.

Om man kan ha ett system där varje inresande skall uppvisa ett negativt antigentest och man kan hålla inresande i karantän ( inte frivillig) Kan kan nog hantera ett visst reseflöde.

Kan man inte är ett alternativ att inte tillåta några inresor alls.

Priset av att tillåta resor utan uppföljning kan bli extremt högt både räknat i pengar och i människoliv.

När skulle man ha gjort det? Möjligen att bra tillfälle när man upptäckte den sydafrikanska varianten och redan då kände oro för att vaccinet kanske inte tar.
 
trähandtag trähandtag skrev:
jag har inget minne av att åtgärderna mot den brittiska varianten kom för sent, vilket jag antar att du vill påskina. Däremot finns det väl mycket som talar för att inledningen var vi sena på bollen, men det har vi tjafsat om tillräckligt!
Just om det brittiska varianten så var den uppe här i tråden som en problemvariant med misstänkt hög smittsamhet och dödlighet. Så iaf minst några veckor snabbare kunde man varit.
 
A
Viruset bryr sig inte om landsgränser. Jag tycker att om man är orolig för att få in viruset från utlandet borde det vara lika oroande att en region i Sverige importerar från en annan. Det borde vara reserestriktioner även inom landets gränser. Hittar man en otäck virusvariant i en del av Sverige borde man försöka skydda resten av landet från den om man ska vara konsekvent.

Nu pratar jag inte om sportlovsresandet i första hand utan på samma sätt som man har restriktioner för inresande från olika länder som har spridning av en mutation borde man hindra inresor från område/regioner inom Sverige som har utbrott.

Varför låta mutationerna härja fritt inom hela landet bara för att vi råkat få in dem?

Att bara bry sig om utlandsresenärer låter mest som populism tycker jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Man kan fråga sig om det resandet som sker över gränsen verkligen kan motivera konsekvenserna`vi drabbas av nu?. Solklart inte anser jag.

Om man kan ha ett system där varje inresande skall uppvisa ett negativt antigentest och man kan hålla inresande i karantän ( inte frivillig) Kan kan nog hantera ett visst reseflöde.

Kan man inte är ett alternativ att inte tillåta några inresor alls.

Priset av att tillåta resor utan uppföljning kan bli extremt högt både räknat i pengar och i människoliv.

När skulle man ha gjort det? Möjligen att bra tillfälle när man upptäckte den sydafrikanska varianten och redan då kände oro för att vaccinet kanske inte tar.
Den sydafrikanska upptäcktes väl efter den brittiska eller kanske ung. samtidigt. Men den brittiska fanns med stor sannolikhet i Sverige redan då och kanske den sydafrikanska eller brasilianska också eftersom de fyra brasilianska fallen blev sjuka i januari och ingen av dem kom från Brasilien eller hade rest utomlands så vitt jag minns.

Det är idag ett stort problem för de som pendlar över gränsen till Norge för de står helt utan inkomst, de har jobb i Norge men kan inte jobba så de får ingen lön, eftersom de har ett jobb kan de inte få A-kassa och det norska företaget kan inte permittera dem eftersom de har arbetsuppgifter som någon behöver göra. Likaså är det många som pendlar över Öresund.

Det du föreslår med karantän på ett annat sätt än i hemmet etc. kostar förstås.

Gränspoliser kostar osv.

Det är förstås olagligt att hindra svenska medborgare att återvända till Sverige.

Hälften av vår mat importeras så utan dagliga transporter svälter vi ihjäl. Utan transporter tar läkemedel slut och folk dör.

Det kostar alltså mycket pengar att hålla gränser stängda och när man inte ens vet om det någonsin kommer att uppstå ett virus som är mer smittsamt eller som antikroppar och vaccin har svårt att klara av en omöjlighet.
 
  • Älska
Violina
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Nu pratar jag inte om sportlovsresandet i första hand utan på samma sätt som man har restriktioner för inresande från olika länder som har spridning av en mutation borde man hindra inresor från område/regioner inom Sverige som har utbrott.
I Västerbotten har de väl reserestriktioner pga. utbrottet på Northvolt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det du föreslår med karantän på ett annat sätt än i hemmet etc. kostar förstås. Gränspoliser kostar osv.Det är förstås olagligt att hindra svenska medborgare att återvända till Sverige. Hälften av vår mat importeras så utan dagliga transporter svälter vi ihjäl. Utan transporter tar läkemedel slut och folk dör.
Så är det men det är inget som förhindrar det jag jag föreslår. Allt detta går att lösa.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Så är det men det är inget som förhindrar det jag jag föreslår. Allt detta går att lösa.
Allt kostar pengar. Ska man alltid förhindra att farliga varianter av virus kommer in behöver gränserna alltid vara stängda. Det kostar enormt med pengar och fungerar inte samhällsekonomiskt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Den sydafrikanska upptäcktes väl efter den brittiska eller kanske ung. samtidigt.
Den brittiska tror jag upptäcktes i september och detta får jag upp om sydafrikanen. Och redan då misstänkte att vaccinet kanske inte fungerar.

""On Dec. 18, South Africa announced the detection of the mutation that was rapidly spreading in three provinces, becoming the dominant strain in Eastern Cape, Western Cape, and KwaZulu-Natal provinces.

South Africa named the variant “501Y.V2” because of the N501Y mutation they found in the spike protein that the virus uses to gain entry into cells within the body. This mutation, among others, was also found in the new strain that the U.K. identified in December (but estimated to have been in circulation since September) with both regarded as increasing the transmissibility of the virus, making it spread more efficiently."
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kostar enormt med pengar och fungerar inte samhällsekonomiskt.

Det är min absoluta övertygelse att du har fel och stängda gränser hade varit betydligt mycket billiga rent ekonomisk än vad mutationerna kommer att kosta oss nu till tredje vågen

Ska man söka en förklaring till varför det stängts så dåligt och inte minst så sent tror den ligger i AT tidigt gick ut med att det inte fungerar att stänga gränser.

Här ser jag ett mönster. FHM ogillar att ändra på något man gått ut och påstått sedan tidigare. Munskydd, asymptomatisk smitt, lock down osv. Till slut gör man det ändå men som Ann Lindé skriver, för sent.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Den brittiska tror jag upptäcktes i september och detta får jag upp om sydafrikanen. Och redan då misstänkte att vaccinet kanske inte fungerar.
Det publicerades ingen information om den brittiska förrän i mitten av december så innan dess var det omöjligt att agera pga. den. Det var alltså ung. samtidigt som det kom information om den brittiska och den sydafrikanska.

Fortfarande den 2 februari är de då sex kända fallen av den sydafrikanska folk som har rest in. Den 11 februari känner man till några enstaka fall som inte har rest in (av 16). För mig så låter det som att man har varit duktiga på att stoppa viruset från att sprida sig i samhället och att inreserestriktionerna har hjälpt.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...aktuella-utbrott/nya-varianter-av-sars-cov-2/
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är min absoluta övertygelse att du har fel och stängda gränser hade varit betydligt mycket billiga rent ekonomisk än vad mutationerna kommer att kosta oss nu till tredje vågen
Men om inte varianterna hade uppstått så hade det kostat en massa pengar utan något alls i den andra vågskålen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.