D
E El-Löken66 skrev:
Hej, det är danskarna som varit i Sverige och levt loppan då deras land varit nedstängt, så fort tåget når svensk mark åker munskydden i soptunnan.

Nedkryllade med corona är de också, minst lika mycket som skåningarna..
Haha, jo så har det varit men detta har mer eller mindre upphört, det kan man se på trafikdatan från bron.
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det tror jag också, kanske 10 mot 5.

I Sverige i stort är det nog det omvända eller blir inom kort.

Och i resten av världen 1 mot 10. Men där tas ju inte några politiska hänsyn och heller har man ingen patriotism för Sveriges sak som förblindar.
Jag tror du får vara glad att du tillhör världseliten i så fall. Apropå politiska hänsyn tycker jag själv nog att det fungerade riktigt bra ända tills politikerna tog över rodret för snart en månad sen så där håller jag inte med. De skulle hållit tassarna borta men det politiska trycket blev för högt så svetsarna höll inte i tryckkärlet. Ge det en månad till så kanske vi är lika kritiska ;) Fast från vart sitt håll då.
Själv har du ju verkat för att detta ska ske så jag hoppas ärligt att du har rätt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Vilket avslöjande? Är det den där boken du hänvisar till igen så väntar jag fortfarande på att du ska tala om för mig vad jag hade missförstått, som du påstod.
Ja vet inte men det är glasklart i boken

Tre vise män uppsökte FHM och fick träffa AT.

De vise männen redogjorde för tre scenarier och vädjade till AT att välja väg nr 3 mot "lock down."

AT svarade då att det är redan skrivet i stjärnorna att vi skall följa väg nr 1 mot flockimmunitet.

Resten är historia som man säger.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
E
Ulltand Ulltand skrev:
Ja vet inte men det är glasklart i boken

Tre vise män uppsökte FHM och fick träffa AT.

De vise männen redogjorde för tre scenarier och vädjade till AT att välja väg nr 3 mot "lock down."

AT svarade då att det är redan skrivet i stjärnorna att vi skall följa väg nr 1 mot flockimmunitet.

Resten är historia som man säger.
Men du tror vi hade varit i en annan situation nu om vi stängt ner Sverige då? Hur länge och vad hade vi tjänat?
 
E El-Löken66 skrev:
Men du tror vi hade varit i en annan situation nu om vi stängt ner Sverige då? Hur länge och vad hade vi tjänat?
Ja självklart. Träffas man inte så smittar man inte.

Vi hade tjänat tid att bygga upp testkapacitet, köpa munskydd, förstärka smittspårningen osv.

FHM bedömde att corona skulle bete sig som ett influensavirus. Snabbt svepa fram och ge immunitet. Vaccin fanns inte på kartan så det var det bästa alternativet enligt dem.
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 2 till
  • Laddar…
E
Ulltand Ulltand skrev:
Ja självklart. Träffas man inte så smittar man inte.

Vi hade tjänat tid att bygga upp testkapacitet, köpa munskydd, förstärka smittspårningen osv.

FHM bedömde att corona skulle bete sig som ett influensavirus. Snabbt svepa fram och ge immunitet. Vaccin fanns inte på kartan så det var det bästa alternativet enligt dem.
Vilken situation då?
Givetvis hade vi nu suttit i en andra eller tredje lockdown.
Men hur hade det påverkat resultatet? Hade 5 eller 50 färre dött i Covid-19 kanske? Eller hur många tänker du.. 97% av alla över 60, övriga i någon riskgrupp. Många redan inlåsta. 7000 eller så tänker du kanske?

Har Danmark spelat sina kort rätt tycker du? Varför har man så usliga siffror jämfört med borde och Finland då?
 
Nissens
D djac skrev:
Förstår inte det du skriver men det jag säger är ett faktum, den danska trafiken över har i princip försvunnit under hösten. De svenskar som släpps in i Danmark har giltiga skäl, som jag antar kommer fortsätta anses vara giltiga, mao blir skillnaden, om någon, minimal.
Så inga Danskar jobbar i Sverige?
Malmö är Sveriges tredje stad som ligger nära Danmarks största, och du tror att det bara är Svenskar som åker till Danmark och ingen åt andra hållet? Jösses.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Ja självklart. Träffas man inte så smittar man inte.

Vi hade tjänat tid att bygga upp testkapacitet, köpa munskydd, förstärka smittspårningen osv.

FHM bedömde att corona skulle bete sig som ett influensavirus. Snabbt svepa fram och ge immunitet. Vaccin fanns inte på kartan så det var det bästa alternativet enligt dem.
Är du igång med munskydden nu igen. De är inte avgörande på något sätt. I praktiken gör de ingen skillnad, det har flera länder bevisat redan. Har du ens försökt att ta till dig det?
Det räcker att man håller avstånd, då smittar man inte.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har haft förmånen/slitet att arbeta i väldigt många länder runt om i världen och det har definitiv förändrat min syn på saker och ting.
Det kan man inte tro, du brukar ju aldrig se några andra länder än de nordiska. Alltså några av de mest annorlunda länderna i världen.
Jag har jobbat jorden runt i många år och begriper inte varför du inte ser pandemin ur ett större perspektiv, speciellt inte om du rest i många länder. Men du kanske menar att du rest i Danmark, Norge och Finland... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
N
E El-Löken66 skrev:
Vilken situation då?
Givetvis hade vi nu suttit i en andra eller tredje lockdown.
Men hur hade det påverkat resultatet? Hade 5 eller 50 färre dött i Covid-19 kanske? Eller hur många tänker du.. 97% av alla över 60, övriga i någon riskgrupp. Många redan inlåsta. 7000 eller så tänker du kanske?

Har Danmark spelat sina kort rätt tycker du? Varför har man så usliga siffror jämfört med borde och Finland då?
Eller varför har man så bra siffror jämfört med Sverige?
 
N
Nissens Nissens skrev:
Är du igång med munskydden nu igen. De är inte avgörande på något sätt. I praktiken gör de ingen skillnad, det har flera länder bevisat redan. Har du ens försökt att ta till dig det?
Det räcker att man håller avstånd, då smittar man inte.
Så du menar att munskydd ej skyddar när man t.ex slippar en gipsvägg?

Munskydd skyddar.
 
Nissens
N Nybergzzz skrev:
Eller varför har man så bra siffror jämfört med Sverige?
Kanske för att man inte hade en massa sportlovsresenärer som tog hem viruset innan man hade koll på det? Kanske för att äldreboenden i Sverige saknade beredskap pga politiska beslut?
Kanske är det för tidigt att summera mitt i pandemin?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
N Nybergzzz skrev:
Så du menar att munskydd ej skyddar när man t.ex slippar en gipsvägg?

Munskydd skyddar.
Vad nu det har med Covid att göra. Du messar nog i fel tråd...
 
N
Nissens Nissens skrev:
Vad nu det har med Covid att göra. Du messar nog i fel tråd...
Att munskydd skyddar helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.