Såklart regeringen inte hjälper. Någon som verkligen hade förhoppningar om det?
Pengarna ska rulla in till staten....
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Oavsett vad regeringen säger så är det här enligt plan.
Något som de som röstat på dem borde tänka på nästa val.
 
  • Gilla
mnils och 7 till
  • Laddar…
P
AN82 AN82 skrev:
Såklart regeringen inte hjälper. Någon som verkligen hade förhoppningar om det?
Pengarna ska rulla in till staten....
Och ut i världen
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
AN82 AN82 skrev:
Såklart regeringen inte hjälper. Någon som verkligen hade förhoppningar om det?
Pengarna ska rulla in till staten....
Precis. Varför skriver inga tidningar att staten älskar högre råvarupriser? Multipeln Råvarukostad x Energiskatt x 1,25 Moms kommer alltid leda till mer stålar in i skattkistan. As simple as that
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du tycker att en inflation på ~4% inte räcker, utan vill upp på USA-nivåer? :crysmile:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du tycker att en inflation på ~4% inte räcker, utan vill upp på USA-nivåer? :crysmile:
Nämnde ingen summa.

Jag anser utan tvekan att alla ska ta del av eventuella lättnader inte bara överbelånad medelklass i sina villor.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Du kan vara lugn. Vi som bor norrut kommer att få vara med och betala för nya kraftledningar som ska öka överföringskapaciteten söderut och som tack för den insatsen kommer de två nordliga elområdena att smittas med samma höga priser som i söder.:(
Personligen anser jag att elpriset ska vara samma i hela Sverige. Precis som bensinpriset är (eller det är väl 1 öre dyrare i glesbygd). Det är ju inte så att det inte är rätt mycket dyrare att distribuera bensin i Norrland.
SÅ kan det subventioneras på det ena bör det göra på det andra. Eller struntar vi i subventionerna helt och hållet.
 
  • Gilla
Television_Set och 6 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Men det är ju nästan så det görs i stora delar av EU nu ... (via tex bidrag på allt som är över en viss prisnivå)
Så maknaden är redan körd.
Varför ska då inte vi få samma förutsättningar som 20 andra länder i EU???
Jag tror inte du har förstått hur det fungerar.

När EU hittar på tokigheter - Sverige Implenterar först av alla, efter bokstaven och skyller på att "EU bestämde ju!", medans samtliga andra EU-länder drar ut på det i det längsta.
När EU nån enstaka gång hittar på nåt bra - Sverige skiter fullständigt i det och förhalar, ignorerar och fixar undantag.

Har vi inget kraftverk där man kan elda med korkade politiker ? det är väl det enda vi har gott om i detta landet ?
 
  • Gilla
  • Älska
Fsund och 21 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
En majoritet av EU-länderna hjälper sina medborgare under elkrisen, men inte Sverige.

Du kan läsa artikeln här: Sverige följer inte övriga EU-länders exempel i el-krisen

Regeringen prioriterar bort detta, fruktansvärt. Att de även stängt ner kärnkraftverk utan att kunna veta att el finns så det räcker är för mig helt oförklarligt. Med andra ord, de struntar helt totalt i att kleti och peti hamnar till inkasso för att de inte kan betala sina elräkningar.
 
  • Gilla
tompas11 och 3 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Nämnde ingen summa.

Jag anser utan tvekan att alla ska ta del av eventuella lättnader inte bara överbelånad medelklass i sina villor.
Bättre ingen än alla..
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bättre ingen än alla..
Det kan vara ett alternativ.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Jag tror inte du har förstått hur det fungerar.

När EU hittar på tokigheter - Sverige Implenterar först av alla, efter bokstaven och skyller på att "EU bestämde ju!", medans samtliga andra EU-länder drar ut på det i det längsta.
När EU nån enstaka gång hittar på nåt bra - Sverige skiter fullständigt i det och förhalar, ignorerar och fixar undantag.

Har vi inget kraftverk där man kan elda med korkade politiker ? det är väl det enda vi har gott om i detta landet ?
Underbar summering !! (y)
 
  • Älska
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
Var skulle pengarna annars komma ifrån?
Var kommer pengarna ifrån i de länder som hjälper sina medborgare i ett svårt läge?
 
N
D Daniel 109 skrev:
Den momsen minskar väl på andra håll på grund av minskad konsumtion. Det blir ändå inte särskilt stora pengar att det räcker till en märkbar sänkning av priset.
De sju miljarder extra (enligt uppgift från bl.a. Elisabeth Svantesson (M) så om du ifrågasätter uppgiften - vänd dig till henne) de höga elpriserna innebär borde kunna föras tillbaka till elkonsumenterna enligt t.ex. den norska modellen.
Och nej - jag drabbas inte själv då jag har bundet elpris t.o.m. 27-02-28 men allt handlar inte om hur jag själv har det.
 
  • Gilla
tompas11 och 3 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
En majoritet av EU-länderna hjälper sina medborgare under elkrisen, men inte Sverige.

Du kan läsa artikeln här: Sverige följer inte övriga EU-länders exempel i el-krisen
Varför hjälpa?
Detta är ett politiskt beslut, förankrat hos befolkningen via val.
Vad fan trodde man skulle hända?
Som man bäddar får man ligga.
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
C Callmenobody skrev:
Varför hjälpa?
Detta är ett politiskt beslut, förankrat hos befolkningen via val.
Vad fan trodde man skulle hända?
Som man bäddar får man ligga.
Inte förankrat av mig… de som röstade bort kärnkraften är helt bortom sunt förnuft.
 
  • Gilla
  • Älska
Fsund och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.