Hej. Ett alternativ som farsgubben & jag monterade för 15 år sedan och fortfarande fungerar är att helt enkelt tvinga ner 15m 1" svart plastslang i brunnen. (detta förutsätter att det finns en grävd brunn att montera slangen i) När sedan slangen var på plats i snygga spiraler inuti brunnen så klättrade en av oss ner i brunnen och med hjälp av en glödvarm mattkniv stack hål på slangen med ca 50cm mellan hålen, änden på slangen pluggades. Denna slang kopplades till pumpen i borrhålet. Vattnet ur borrhålet pumpas upp i den borrade brunnen och faller ner som dimma i brunnen. Varje gång hydroforen startas drar även borrhålspumpen igång. Hydroforen hämtar vattnet ur den grävda brunnen.
:)
 
mogge_73 skrev:
Tycker nog en wellmate HF låter enklare, och billigare...
Vi har en wellmate, och det funkar kanonbra, inget underhåll, inga extra kopplingar till brunnen och dylikt.

/Gusan
 
Himmapularen skrev:
Hej. Ett alternativ som farsgubben & jag monterade för 15 år sedan och fortfarande fungerar är att helt enkelt tvinga ner 15m 1" svart plastslang i brunnen. (detta förutsätter att det finns en grävd brunn att montera slangen i) När sedan slangen var på plats i snygga spiraler inuti brunnen så klättrade en av oss ner i brunnen och med hjälp av en glödvarm mattkniv stack hål på slangen med ca 50cm mellan hålen, änden på slangen pluggades. Denna slang kopplades till pumpen i borrhålet. Vattnet ur borrhålet pumpas upp i den borrade brunnen och faller ner som dimma i brunnen. Varje gång hydroforen startas drar även borrhålspumpen igång. Hydroforen hämtar vattnet ur den grävda brunnen.
:)
Ja! Det verkar mycket enklare!!! :)
 
mogge_73 skrev:
Ja! Det verkar mycket enklare!!! :)
Enklare? Definitivt inte! :)

Självförverkligande? Så in i bänken!
Skaparglädjen jag upplevde tillsammans med honom under ideprocessen och även under monteringen glömmer jag aldrig.
Den mentala kicken när vi provkörde och det fungerade! :-D
Det lockar fortfarande fram ett leende hos mig när jag är hemma på besök och råkar vara ute i trädgården när pumpen startar och det väser i brunnen.

Lev väl :-D
 
Så rätt! Man heter inte himmapularen för intet! :)
 
  • Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.