Har ett fritidshus som jag byggde om taket på förra sommaren. Har haft huset ouppvärmt i höst och vinter och när jag igår besiktigade kallvinden (är luftig) så finns det fläckvis med svartmögelangrepp på råsponten och på några av takstolarna. Såg lite svartmögel på några takstolar redan i höstas och slipade då manuellt bort det utan vidare åtgärder. Det har delvis kommit tillbaka. Antog då att det berodde på att de fått fukt på sig under byggnationen.

hur anser ni att jag ska gå vidare? Har rivit bort all isolering i vindsbjälklaget eftersom jag på en del ska höja innertakhöjden så kan i stort sett göra vilka åtgärder som helst. Vill inte ha kvar några fläckar (främst pga sämre andrahandsvärde) så kommer manuellt slipa bort dem men hur förebygger jag bäst att de inte kommer tillbaka? Kommer plasta alla innertak så förhoppningsvis kommer ingen fuktig inomhusluft nå upp heller när jag väl börjar värma upp huset.

Tror ni Japes mögelfri är en tillräcklig åtgärd? Står att man först ska bespruta och sen manuellt ta bort möglet. Tror ni att man sprider mögelsporer om man först slipar bort möglet och sedan behandlar?


Är en ganska så lik problemställning som denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/209385-mogel-pa-taksprang-nylagt-tak.html

Dock har jag haft huset ouppvärmt så därför startar jag en ny tråd.

Tacksam för råd!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hocke88
  • Laddar…
Ja, jag tror du sprider sporer om du slipar.

Behandla och åtgärna klimatet, sedan löser sig resten av sig självt. Jag skulle inte bry mig om dessa angrepp alls utan fokusera på att åtgärna klimatet. Dessa små fläckar kommer torka bort av sig själva när klimatet är bra.
 
Tack för svaret. Jag tänker så här. Behandlar jag först och sedan slipar bort så behöver jag behandla ännu en gång det trärena. Slipar jag innan och behandlar direkt efter borde inte sporerna vara något problem eftersom de inte kan överleva nånstans eftersom klimatet är ogynnsamt. Är jag ute och cyklar då? Kan ju höra med de som tillverkar medlet vad de tycker om ni anser att Japes mögelfri är rätt väg att gå?
 
Har haft den diskussionen med Jape själv, dom säger: Fixa klimatet, behandla, somna om. :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Har haft den diskussionen med Jape själv, dom säger: Fixa klimatet, behandla, somna om. :)
Jo känns rimligt! Klimatet bör inte vara nåt fel då det är rådande utomhusklimat. Som ett stort skärmtak. Misstänker att virket nuförtiden är sämre än förr för i tex. logar så har obehandlat virke fungerat förr utan svartmögelangrepp.
 
Och det påverkar inte värdet med lite enstaka gamla fläckar.
Finns knappt ett tak utan något, det kan räcka med att någon kliver på en bräda och lite fukt vid lãggning för att få lite skit som det blir lite mögel i men som sedan torkar bort.
 
Hur som helst är det i alla fall ingen nackdel att ha ett fläckfritt tak när man inspekterar det så att man slipper fundera ifall det är nya eller gamla fläckar. I mitt fall är taket nytt och då vill jag att det ska se nytt ut åtminstone i ett par år om inte annat för min självkänslas skull ;)
 
Tror du kan göra hur du vill med bortslipning. Mögelsporer finns i luften alltid, så det kommer nya med uteluften oavsett vad du gör el inte. Däremot tror jag inte att det svarta försvinner även om det torkar ut, utan vill du ha bort det helt så får du nog slipa. Jag fick lite svarta prickar på en avlutad gammal spegeldörr som förvarades i ouppvärmt ekonomiutrymme. Trots skrubbning med klorin försvinner inte de svarta prickarna. Dörren har nu stått varmt och torrt flera år och prickarna finns kvar.

Jag tror också att det är virket och/el behandlingen av det som är odugligt nu för tiden. Jag har div ekonomibyggnader, äldre och nyare, mer el mindre luftiga (ouppvärmda), och hade det varit klimatet och uteluften så hade väl allt naket trä varit svart, men så är det inte. Däremot på ställen där träet blivit utsatt för fuktiga luftströmmar, (varm inneluft el avluft från stallet), el fukt utifrån (t ex läckage i samband med horisontellt regn) så blir det svart. Men i alla dessa fall så är det lokalt, vilket gör att med lite detektivarbete att man kan spåra orsaken. Är det inte lokalt så kan man misstänka att det beror på något annat, såsom ej torrt virke från brädgården, el nerblött virke i samband med bygge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.