Har hållt på i snart ett år med att lägga om taket. Pga det regniga året som var så tog det tid...
Stort sett klart nu, vindskivor och hängrännor är kvar.
Nu till problemet, taksprånget är inte målat ännu, men har redan fått någon form av otrevlig beläggning, se foto.
Misstänker själv att eftersom det är på flera olika ställe så kan det vara "varm" luft från vinden som läkt ut och kondenserat på taksprånget. Kan det bli så då eller är jag helt fel ute? Har en kallvind men den är otät och luft från ovanvåningen läcker lätt upp på vinden. Råsponten inne på vinden är fin förutom på några ställe det det bildats ett vitt ludd/ämne. Enligt hygrometer är fuktigheten på vinden just nu runt 55% och det får väl anses ok.
Bör taksprånget behandlas med ngt innan målning?
ImageUploadedByByggahus.se1361732173.866509.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1361732189.633631.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer även ett foto på den vita beläggningen på en kattvind som går rakt upp till vinden. Är det vitmögel?

ImageUploadedByByggahus.se1361732351.666364.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Du har redan svarat själv. Läcker det luft från bostaden upp till en kallvind så blir det snart kantarellodling där uppe. Det skall vara snortätt i väggar och bjälklag och dessutom med undertryck i bostaden så att inomhusluft inte vandrar upp.
 
  • Gilla
Hutton
  • Laddar…
Consensus skrev:
Du har redan svarat själv. Läcker det luft från bostaden upp till en kallvind så blir det snart kantarellodling där uppe. Det skall vara snortätt i väggar och bjälklag och dessutom med undertryck i bostaden så att inomhusluft inte vandrar upp.
Antar att du syftar på den vita beläggningen.
Det mörka på taksprånget då? Vad anser du om det?
 
Eftersom det svarta på många ställen tydligt slutar just vid en skarv, tror jag det beror på hur råsponten förvarats, hos brädgården och hos dig, innan den monterades.
 
Consensus skrev:
Du har redan svarat själv. Läcker det luft från bostaden upp till en kallvind så blir det snart kantarellodling där uppe. Det skall vara snortätt i väggar och bjälklag och dessutom med undertryck i bostaden så att inomhusluft inte vandrar upp.
Då blir det väl vakuum i allt inklusive hudet,o när det eldas i kaminen så ryker det ut om det inte suger baklänges från köksfläkten :banghead:
 
Mitt garage utan isolering eller värme ser också ut så...
 
haavard skrev:
Mitt garage utan isolering eller värme ser också ut så...
Menar du taksprånget eller insidan?
 
b8q skrev:
Eftersom det svarta på många ställen tydligt slutar just vid en skarv, tror jag det beror på hur råsponten förvarats, hos brädgården och hos dig, innan den monterades.
Det tror jag med.

Jag hade sjäv en sådan bräda på takfoten...
Den grundoljades flera gånger före målning, ser bra ut idag.

Jag målade med demidekk, och om jag förstod det rätt så innehöll grundoljan något antimögel...
Nu är väl det tänkt i förebyggande syfte, men jag tänkte att det skadar inte, så jag körde några strykningar extra just på den brädan, därefter täckfärg.
 
Men en ordentlig tvätt med grön-fri och sen målning, kan det räcka och bli bra?
 
Det bör det göra.

Dock, om möglet beror på varmluftläckage från vinden så kan det återkomma på färgen, men det har sannolikt betydelse vilken färg du använder.
Vi fick svart- och vitmögel i stalltaket häromvintern när vi ofta hade stallet fullt med hästar, (vilket vi normalt inte har). Detta berodde naturligtvis på att stallventilationen inte räckte till, (gammalt stall). Dock tyckte jag att det verkade skilja på beroende på vilken färg som låg i taket. Har använt en latex ekonomifärg och en latex/akryl medium. På den bättre färgen verkade det inte nämnvärt vara mögel. Nu är ju det här simpla plastfärger för inomhus. Förmodligen är de flesta färger för utomhus bättre i detta avseende. Dock är det väl ingen färg nuförtiden som riktigt duger att hålla undan mögel i längden om förutsättningarna för mögelpåväxt finns.

Förra sommaren målade jag stalltaket med den bättre färgen. Det värsta vitmögelluddet sopade jag bort, sedan målade jag bara över allt. Än så länge denna vinter, med minimal befuktning från hästarna, så har det klarat sig utmärkt. Även det ställe som var i det närmaste helt svart pga drag/luftström in el ut från stallet.

Kör på som du tänkt. Skulle det så småningom bli svart igen, så är det bara att upprepa proceduren. Dock bör du väl fundera på hur du ska göra med vinden, men det utgår jag från att du redan gör, med tanke på vitmöglet.
 
Leaff skrev:
Menar du taksprånget eller insidan?
Mest taksprånget, men också lite på innertaket.
 
M
Consensus skrev:
Du har redan svarat själv. Läcker det luft från bostaden upp till en kallvind så blir det snart kantarellodling där uppe. Det skall vara snortätt i väggar och bjälklag och dessutom med undertryck i bostaden så att inomhusluft inte vandrar upp.
Och inte ens då är det säkert att det funkar.
 
M
Leaff skrev:
Men en ordentlig tvätt med grön-fri och sen målning, kan det räcka och bli bra?
Är nog bättre med mögel-fri i ditt fall. Men kolla med Japes kundtjänst för säkerhetsskull.
 
M
Elkludde skrev:
Då blir det väl vakuum i allt inklusive hudet,o när det eldas i kaminen så ryker det ut om det inte suger baklänges från köksfläkten :banghead:
Vakum lär det knappast bli då du har tilluft.

När det eldas i kamin så kan det ryka in innan du fått ordentligt drag i skorsten, så du måste öppna ett fönster lite på glänt under upptändningsfasen.

Alla hus med tex frånluftsvärmepump har undertryck (och även FT bör ha undertryck om det är rätt justerat)
 
miksil skrev:
Är nog bättre med mögel-fri i ditt fall. Men kolla med Japes kundtjänst för säkerhetsskull.
Har läst deras infoblad.
Köpte både grön-fri och mögel-fri.
grön-fri får jag anv på taksprånget och mögel-fri på vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.