Mikael_L
Hur gammalt är huset?
Och om det är gammalt, har taket lagts om?, och för hur länge sen?

Ett lite äldre tak är ju att räkna med viss svartmögelpåväxt under råsponten, och då är utsikterna för att få det till dolt fel rätt små.


Förövrigt, varför har ni rivit ner isoleringen?
 
sad_ant skrev:
varmvind är en konstruktion med betydligt mindre risk vad jag förstått...
Varmvind? Har du nån närmare konstruktions förklaring? Ställa upp ett par el element så är saken biff eller..
 
Mikael_L
knekten skrev:
Varmvind? Har du nån närmare konstruktions förklaring? Ställa upp ett par el element så är saken biff eller..
http://www.thermisol.se/pdf/TH_tak broschyr_web2006.pdf

Thermisol verkar kalla det klimatvind, men jag misstänker att det är typ det här som sad_ant far efter.
 
Varmvind får man om man flyttar ut daggpunkten utanför undertaket där ev kondensutfall inte gör samma skada som inne på vinden.

Det betyder i praktiken att man isolerar taket på utsidan om undertaket och säkerställer att alla köldbryggor byggs bort. Så bygger man i stora delar av europa. Vi svenskar fortsätter att envisas med att bygga mögelvindar.
 
Hejsan jag har råkat ut för samma sak tror jag..
svarta sporer på undersidan av taket i en kallvind.. i ett nyköpt hus...
han som bodde här inne hade haft läckage på den sidan taket o hade precis lagt nytt tak innan vi flyttade in,, o besiktingsmannen sa inte ett ord om risker osv utan att allt va lugnt nu när det va åtgärdat....
Så vad ska man göra hur åtgärdar man detta o vem står för kalaset .....
Orolig läste om astma o allergi osv tänker på ungarna..
Tacksam för svar...
 
Har oxå svartmögel på min kallvind. Blir till att isolera utifrån när vi byter takbeläggning då mao!
 
Vad jag har forstatt ska detta vare ett klassiskt Dolt fel. Hoppas att saljaren haren dolf fel forsakring. Kan ju oxa vara sa att det e nagot besiktningsmannen borde ha upptackt?
 
Mikael_L
captainmaui skrev:
Vad jag har forstatt ska detta vare ett klassiskt Dolt fel. Hoppas att saljaren haren dolf fel forsakring. Kan ju oxa vara sa att det e nagot besiktningsmannen borde ha upptackt?
Vem svarar du?
 
Jag är lite nyfiken på att isolera utsidan av taket någon gång i framtiden enligt den beskrivna metoden från Thermisol, men jag är lite undrande eftersom de i sin beskrivning dels "rekommenderar 100 mm utvändig isolering", dels skriver att "för att tillgodose kommande krav krävs isolertjocklekar på 300-600 mm". Vet någon om dessa 300-600 mm är totalt sett, inklusive isolering i vindsbjälklag? Annars, med ett yttertak som bygger 600 mm så blir det ju en väsentlig förändring i ett hus utseende!
 
captainmaui skrev:
Vad jag har forstatt ska detta vare ett klassiskt Dolt fel. Hoppas att saljaren haren dolf fel forsakring. Kan ju oxa vara sa att det e nagot besiktningsmannen borde ha upptackt?
Hur kan en kallvind vara ett "dolt fel"? Det är ju hur enkelt som helst att konstatera att ett hus har en sådan vindskonstruktion. Att den möglar är mer regel än undantag. Kan omöjligen vara ett dolt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.