Consensus skrev:
Klimatvind innebär att du isolerar utanför undertaket, ett alternativ är detta: [länk]
Ok då förstår jag. Det väcker dock ett par frågor. För det första är det en radhuslänga som jag bor i och jag ligger mitt i längan och jag antar att jag därmed skulle få en höjdskillnad på taket jmf med radhusen på vardera sida om mitt (jag utgår tyvärr att jag inte kan få med hela längan på att bygga klimatvind). Hur kan man lösa detta? Det andra mindre problemet är att jag har 3 st kupor på taket (som ni ser av bilderna). Som synes på bilderna finns det en hel del plåtar runt dessa kupor som går ut över pannorna. Dessa plåtar antar jag skulle behöva höjas markant för att pannorna med den nya isoleringen kommer at ligga högre. Dessa kupor har varit ett tråkigt kapitel för hela området länge eftersom det varit mycket läckor kring dem, därför känns det inte kul att behöva mickla med dem igen.
 
Consensus skrev:
[länk]
Läste lite nogrannare på länken du skickade ovan, och vad jag kan se så rekomenderar de mellan 7-10cm tjocka skivor, vilket isåfall om jag mäter rätt skulle innebära att takpannorna skulle hamna högre än nederkanten på fönstrena i mina kupor, hur löser man detta, så att man fortfarande kan öppna fönstret? Att bygga nya högre liggande kupor känns väldigt dyrt.
Vidare så (om jag läser ritningarna rätt) så kommer ju även hängrännorna och taknocken att hamna 7-10cm högre än tidigare, kan man lösa detta på nåt snyggt sätt tror du annars känner jag att jag kommer att få väldigt svårt att övertyga mina grannar om denna lösning.
Vidare så säger de i instruktionen att man behöver en eller två gavelventiler för att säkerställa den luftväxling som är nödvändig, jag har ju inga gavlar, vad kan man göra åt detta?


En stort plus skulle faktiskt vara att man ju kan minska den inre isoleringen, och jag behöver faktiskt mer takhöjd i min inredda vind, det är lite väl lågt i tak där idag.

Tacksam om du kan svara något på ovanstående Consensus.
 
Jag är ingen expert, bara en som är rejält pissed-off på att vi inte har lärt oss bygga hus i det här klimatutsatta landet. Jag har samma bekymmer som du. Och nya hus byggs fortfarande med kallvind, möglar efter första vintern. Rena lekskolan. Tyskarna bygger mer och mer rätt. Har sett att det finns ett tyskt undertak som kombinerar undertak, läkt och isolering allt-i-ett. Det kanske vore något för dig eftersom det inte bygger på höjden så att säga? Kommer dock inte ihåg fabrikatet, jag minns dock att det fanns en svensk generalagent.

Som prick på i:et klämmer vi dessutom dit ett klimatskydd i form av träbeklädnad och målar med latexfärg. Värre än hål i huvudet alltså
 
Diffusionsöppet underlagstak kan ev. också vara en lösning?

Det fungerar ungefär som GORE-TEX®. Det släpper ut fuktig ånga men släpper inte in vatten.
Pris ca 35 – 65 kr/m2 för underlagsduken.

Kräver en bra luftspalt (luftväxling) under yttertaket (betongpannorna etc.) men ingen luftspalt på undersidan och man kan därför isolera mellan takstolarna mot underlagstaket.
Det finns flera olika fabrikat och vissa säger att de fungerar på obehandlad råspont också.

Från ett försök i Norge.
http://www.byggfaktadocu.se/10/pdcnewsitem/00/95/06/index_10.html
 
Zero skrev:
Diffusionsöppet underlagstak kan ev. också vara en lösning?

Det fungerar ungefär som GORE-TEX®. Det släpper ut fuktig ånga men släpper inte in vatten.
Pris ca 35 – 65 kr/m2 för underlagsduken.

Kräver en bra luftspalt (luftväxling) under yttertaket (betongpannorna etc.) men ingen luftspalt på undersidan och man kan därför isolera mellan takstolarna mot underlagstaket.
Det finns flera olika fabrikat och vissa säger att de fungerar på obehandlad råspont också.

Från ett försök i Norge.
[länk]
Det ser ju ut som ett bra förslag, jag tror faktiskt att några hus i området använde sig av något liknande....då på råspont. Eftersom mitt tak lades om för bara tre år sedan så får det dock dröja ett antal år till innnan jag känner för en sån investering (eller att problemen fortsätter även efter mina åtgärder) Tack för tippset.
 
hw71 skrev:
Det ser ju ut som ett bra förslag, jag tror faktiskt att några hus i området använde sig av något liknande....då på råspont. Eftersom mitt tak lades om för bara tre år sedan så får det dock dröja ett antal år till innnan jag känner för en sån investering (eller att problemen fortsätter även efter mina åtgärder) Tack för tippset.
Enligt nedanstående text så skall man (om jag förstått rätt :) ) kunna använda t.ex. Tyvek på oisolerad råspont också = mindre jobb:
http://www.nibra.dk/www/Pub1695.asp
"... Med Tyvek® Supro Grid får du ett tätt underlagstak som är vind- och vattentätt samtidigt som det tillåter vattenånga att passer ut genom materialet. Tyvek® Supro Grid låter ditt hus andas.
Tyvek® Supro Grid kan även användas på exempelvis råspont. (obehandlad råspont och oisolerade konstruktioner)
Vid isolerade konstruktioner som kräver fast underlag rekommenderas att virket monteras glest. Det vill säga med minimum 10 mm mellanrum per 100 mm bräda."

Mataki säger att Mataki Halotex RS10 också fungerar på råspont men jag har inte läst det någonstans.
 
du har ingen diffusionsspärr i innertaket in mot bostaden.
kanske i taket men knappast i snedväggarna därav problemet.
surluften går ut genom isoleringen och kondenserar på råsponten.
montera diffusionsplast i innertaket och ventilera botadsytan uppe, så kommer problemet lösa sig.
självdrag funkar inte utan eldstäder och skorsten, satsa på ett riktigt ventilationsaggregat eller en frånluftsvärmepump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.