Hej! Bor på sista (fjärde) våningen i en bostadsrätt, huset feån 30-talet. När vi flyttade in 2015 funkade inte handdukstorken så vi bytte, kombo både vattenburen och elpatron. Efter två år slutade den funka och nu hade jag äntligen tagit tag i det och haft en rörmokare hemma. Den var utom all räddning, fylld och igentäppt med svarta små bitar ngn äcklig gegga kom ut med bara svart vatten. Tyckte synd om rörmokaren det var så hemskt.. Försökte spola den i duschen men gick inte den var proppfull. Den är bortplockad och ngn ny handdukstork blir det inte, men är element bättre? Eller är det dumt ha ngt alls med tanke på äckligt vatten som kommer in? Alternativ jag har är värma via golvvärme. Badrummet är cirka 7kvm. Tack på förhand
 
  • Röd hink med vatten och svart smuts nedstänkt på insidan, samt ett långt verktyg som ligger i hinken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad går vvc på? Varmvattnet eller värmesystemet?
 
V Vector skrev:
Vad går vvc på? Varmvattnet eller värmesystemet?
värme dvs samma som element funkar bara höst/vinter när den funkade dvs
 
V Vesna73 skrev:
värme dvs samma som element funkar bara höst/vinter när den funkade dvs
VVC är varmvattencirkulation av tappvarmvatten.
 
Hej
Ser det ut sådär i handdukstorken är den med största sannolikhet kopplad på varmvattecirkulationen (tappvatten) och handdukstorken inte är avsedd för det. Dvs den är gjord av stål som rostar sönder av tappvatten.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Då hade det väl kommit ut svart vatten från kranen?
 
  • Gilla
  • Haha
lostinsweden och 4 till
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
Hej
Ser det ut sådär i handdukstorken är den med största sannolikhet kopplad på varmvattecirkulationen (tappvatten) och handdukstorken inte är avsedd för det. Dvs den är gjord av stål som rostar sönder av tappvatten.
enligt vvc är det inte det, hur vet man? Kan jag ta fler bilder?
 
  • VVS-installation med rör och ventiler mot en grå betongvägg, fråga om korrekt installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
svarta järnoxider är nog rätt vanligt i radiatorvatten. Det skulle vara värre om det var dom röströda som skulle betyda att radiatorvattnet är syresatt och troligtvis har en läcka och fylls ofta på med färsk syresatt vatten - rörsystemet röstar upp.

kan hända att torken är konstruerat så att den blir som en fälla för fasta partiklar cirkulerande i vattnet. Partiklarna sedimenterar på lägsta punkter och där flödet saktar ner. Efter ett tag samlas det för mycket. Samma kan hända i botten på varenda radiator men oftast snurrar partiklarna runt i systemmet. Man upptäcker svart vatten när man luftar dom.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
G gaia skrev:
svarta järnoxider är nog rätt vanligt i radiatorvatten. Det skulle vara värre om det var dom röströda som skulle betyda att radiatorvattnet är syresatt och troligtvis har en läcka och fylls ofta på med färsk syresatt vatten - rörsystemet röstar upp.

kan hända att torken är konstruerat så att den blir som en fälla för fasta partiklar cirkulerande i vattnet. Partiklarna sedimenterar på lägsta punkter och där flödet saktar ner. Efter ett tag samlas det för mycket. Samma kan hända i botten på varenda radiator men oftast snurrar partiklarna runt i systemmet. Man upptäcker svart vatten när man luftar dom.
tack! Är lite osäker vad jag ska göra näst, eftersom både min handdukstork och den innan slutade funka efter ett tag vill jag inte installera en tredje. Funderar på element, tror du det kan vara bättre med element dvs att de inte fastnar lika mycket?
 
Är det föreningen som ansvarar för uppvärmningen så borde dom sätta in magnetitfilter i systemet.
Jag hade själv enorma problem med magnetit som satte igen mitt golvvärmesystem och värmepumpen stoppade med fel: för lågt flöde och cirkulationspumpen förde sånt oväsen i elementen att man hade svårt att sova.
Installerade ett sånt här filter (se länk nedan) efter renspolning av systemet och det fångade upp allt svart skit och vattnet var rent sedan dess
 
D Dilato skrev:
Är det föreningen som ansvarar för uppvärmningen så borde dom sätta in magnetitfilter i systemet.
Jag hade själv enorma problem med magnetit som satte igen mitt golvvärmesystem och värmepumpen stoppade med fel: för lågt flöde och cirkulationspumpen förde sånt oväsen i elementen att man hade svårt att sova.
Installerade ett sånt här filter (se länk nedan) efter renspolning av systemet och det fångade upp allt svart skit och vattnet var rent sedan dess
[media]
Tack ska kolla med dem men en liten förening och väldigt tröga med allt. Om de vägrar det är det ngn ide installera element istället eller kommer det vara lika illa?
 
V Vesna73 skrev:
tack! Är lite osäker vad jag ska göra näst, eftersom både min handdukstork och den innan slutade funka efter ett tag vill jag inte installera en tredje. Funderar på element, tror du det kan vara bättre med element dvs att de inte fastnar lika mycket?
Det som får mig att tro att det är kopplat på tappvarmvattnets cirkulation är att din tidigare handdukstork gick sönder tidigare.
Jag har själv flera gånger hittat liknande exempel.
För att kontrollera det så kan du spola ut en del vatten ur rören.
Om temperaturen snabbt stiger mot ca 50 grader är det troligen vvc. Känn även på en radiator i lägenheten som jämförelse, vid den utomhustemperatur vi har nu i Sverige borde inget värmesystem ha sådan hög framledningstemperatur.

lycka till !
 
  • Gilla
Vesna73
  • Laddar…
Hej igen
Glömde ju lite fortsättning.
OM den är kopplad på vvc så är det bara att köpa en ny handdukstork som är avsedd för detta tex i rostfritt.
För er andra som vet så får man ju inte återinstallera en demonterad handdukstork på tappvattencirkulationen men det är helt annan historia.

/ Björkskär
 
K
Vi hade liknande i vår bostadsrätt. Minns inte vad jag gjorde men vanligtvis kom det aldrig något svart från kranarna. Men så skulle vi renovera lite i badrummet och jag skulle koppla bort handdukstorken. När jag skulle tömma den rann det kolsvart vatten i kranen.. kort därefter kom någon på att det inte fick vara kopplat som det var så istället för vred på handdukstorken fick vi en fast historia där det alltid var ett jämt flöde..
 
K Kallebo skrev:
Vi hade liknande i vår bostadsrätt. Minns inte vad jag gjorde men vanligtvis kom det aldrig något svart från kranarna. Men så skulle vi renovera lite i badrummet och jag skulle koppla bort handdukstorken. När jag skulle tömma den rann det kolsvart vatten i kranen.. kort därefter kom någon på att det inte fick vara kopplat som det var så istället för vred på handdukstorken fick vi en fast historia där det alltid var ett jämt flöde..
Ingen termostat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.