Köptips:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Digital-multimeter/

(Titta i sortimentet och se ifall någon av de dyrare har någon finess du vill ha till något annat, det finns t.ex. med temperaturmätare, med funktioner för bilpysslande o.s.v. också).

Om det är trefas (eller tvåfas) brukar propparna i stort sett alltid sitta på en rad (liggande eller stående beroende på centraltyp, oftast stående rad), dessutom brukar de ha samma nummer om propparna har nummermärkning.
 
C
Hade strömavbrott i 3 timmar men det var hela området där jag bor. Jag är ganska säker på att propparna är stående dvs 16,17,18 men alla proppar sitter i och är hela.

Tack för tipset men jag köpte annars denna från clas ohlson: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164028542
Vet inte vilken som är bäst men den är oöppnad för jag vet inte hur man använder den. Ska dock bli guidad via nätet imorgon hur man ställer in den. Om den från biltema är bättre kan jag lätt byta eftersom jag har nära till dem.

Visst kan jag sätta i proppen och kolla kablarna med en testmejsel tills vidare?
 
Redigerat:
Den från Clasolle har fördelen att de flesta grejer fungerar även utan batteri. Bra om man mäter så sällan att batteriet ändå alltid hunnit ta slut. En med digitala siffror kan vara lite lättare att läsa av eftersom man slipper hålla reda på flera olika skalor och flytta kommatecken (räkna gånger 10 eller delat med 10).

Ställ ratten på det rödmarkerade 500V~ nere till vänster så tål mätaren att mäta både ca 400V mellan två faser och 230V mellan fas och nolla/jord.

Om du håller de två testpinnarna mot två olika faser så ska visaren gå till ungefär det ställe där det står 200/40/8. Siffrorna på skalan ska då tolkas som 40*10 = 400V.

Om du håller ena testpinnen mot en fas och den andra mot nolla eller jord så ska visaren gå till ett ställe nånstans mellan 100/20/4 och 150/30/6. (Siffrorna ska då tolkas som 20*10=200V och 30*10=300V).

OBS att när du sätter ena testpinnen mot fas så blir den andra pinnen strömförande, så du måste ha koll på båda pinnarna samtidigt.
 
C
Ok, spännande och tack för hjälpen!

Jag fick hjälp från min farbror och det var som du beskrev. Kollade även VVB med mätinstrumentet.

Det visade sig att brun inte gav någon kräm. Hittade rätt propp som var nr 8 och långt ifrån nr 18 som gick till svart. Vi får se om det funkar imorgon.
 
Redigerat:
C
Det funkar! :)
 
Det där med att de två kablarna som kommer fram till VVB matas av propp 8 och 18 låter inte bra. De borde ligga intill varandra.
 
Mmm precis. Det bör åtgärdas, eller åtminstone märkas upp ordentligt.
 
C
Jag har märkt upp och börjar skapa ett schema som inte fanns tidigare. Jag tar ändå aldrig något för givet och dubbelkollar alltid när det gäller ström.
 
Grattis att du fick fart på det hela!

Om du håller på att märka upp och törs så kan du stänga av huvudströmbrytaren och lyfta av locket på elcentralen för att se om 8 och 18 matar något mer än bara varmvattenberedaren. Om de bara matar beredaren så är det "bara" rörigt, om de också matar något annat (som inte är trefas) så är det dessutom fel.
 
C
Ok, tack för tipset yxis. Just är jag så nöjd över att ha varmvatten d^_^b ..tror jag ska fira det med en dusch.
 
C
En uppdatering 7 år senare ;-)
7,8,9 är propparna till VVB. Det visade sig att propp 18 var till kontaktorn som inte används. Skruvades den ur stängdes all el av till VVB.


Dags för en helt ny VVB. Blev en likadan och jag slänger på den gamla kabeln med brun, svart och jordad kabel. Då sätter jag brun som L1 och svart som L2.

För övrigt är kopplingsschemat för 1 och 2 fas samma och Nibe borde ha det som "grundinställning"?
Annars finns 3 faser men det kräver att man gör två andra kopplingar utöver att man sätter dit en 3:e fas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.