C
Hej, huset är från -72 och kablarna som gick till en varmvattenberedare är svart, brun och blå. dvs 3-faser samt gul/grön jord.
Den nya beredaren har en 2-faskoppling och i dess stickkontakt finns svart, brun och jord kopplade. Från huset kommer svart, brun, blå och jord (gul/grön).
Jag undrar om inte svart och brun är tvärtom i mitt hus och vad kan hända om de kopplas tvärtom till beredaren?

Förmodligen händer inget förutom att vattnet inte värms, har jag rätt?
 
  • Untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elberedaren bryr sig inte om i vilken ordning faserna ligger. (Däremot bryr den sig om vilken spänning det är.)
 
C
Ok, eftersom det inte funkade att koppla svart-svart och brun-brun är den "nya begagnade" beredaren trasig?
Tänkte att jag skulle pröva att koppla svart till brun istället om det är "riskfritt" ..annars får jag vänta tills min kompis och elektriker kommer tillbaka i helgen.
 
Är du säker på att den gamla var trefas?

Blå brukar vara Nolla.
 
Är du helt säker på att den befintliga dragningen är 3 fas, skulle kunna vara 2 faser, nolla (=blå) och jord.
 
C
Den gamla beredaren är 3-fas och 380V men skulle det bara vara 2 faser så kräver den nya beredaren ändå bara just 2 faser.
 
Redigerat:
Vad menar du med "inte fungerar"?
Vad har du för spänning mellan svart och brun?
Det spelar ingen roll om dessa två växlas.
 
C
Kopplade svart-svart och brun-brun. Jag förstår att det inte spelar någon roll ifall de växlas men vattnet blev inte det minsta varmt på 5 timmar så något är fel. Spänningen har jag ingen aning om men jag ska köpa en analog multimeter från clas ohlson om det nu är nödvändigt. Den svarta och bruna kablarna är ju samma som gick till den gamla VVB och det funkade ju plus den blå kabel som var inkopplad men den har jag lämnat nu.
 
Hmm, hur säkerställde du att det var spänningslöst när du kopplade :cool:
 
  • Gilla
frhar
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Hmm, hur säkerställde du att det var spänningslöst när du kopplade :cool:
Det gamla knepet med att sätta trådarna imot varandra kanske :p
 
C
Jag är mycket försiktig och kollar allt flera ggr. Proppen drog jag ut samt att jag kollade med en sådan där penna. Annar brukar jag känna snabbt om det finns kräm i kablarna ;-) ..skoja bara.
 
Chippe skrev:
Jag är mycket försiktig och kollar allt flera ggr. Proppen drog jag ut samt att jag kollade med en sådan där penna. Annar brukar jag känna snabbt om det finns kräm i kablarna ;-) ..skoja bara.
Proppen?? Eller propparna??
 
C
En propp men det borde väl vara tre.

Propp 18 slog ut all ström till VVB och jag har tagit på alla kontakter så det finns garanterat ingen ström i dom.
 
Redigerat:
Om de bara finns en propp så är det inte mer än en fas fram heller.
 
Man kan kanske tänka sig att de övriga propparna har gått, eller så har ngn. kopplat om VVB så att den bara gått på en fas, ger väldigt mycket lägre effekt, men kan funka ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.