Inte menat mot TS men kan kan verkligen reda ett lån på nästan 7 milj med en bruttolön på 750 tusen låter tufft I mina öron..
 
sventable skrev:
Inte menat mot TS men kan kan verkligen reda ett lån på nästan 7 milj med en bruttolön på 750 tusen låter tufft I mina öron..
Svara på mitt eget inlägg såg nu att de va inte TS som hade 750 tusen utan detta gällde 3.3 milj. Låter bättre det.
 
Vi har funderingar på att bygga med Villa Varm.
Tanken är att göra allt själv förutom EL, VVS, våtrum och markarbetena.

.Jag är själv byggnadsarbetare så grunden är inga problem.

Vad säger banken om detta? Litar dom på att folk orkar dra runt en delad entreprenad?
Bara för att man är i byggbranchen så betyder ju inte det att man får huset färdigställt enligt dom.
 
Jag har aldrig haft problem att få lån till mina byggen. Och då var det rena lösvirkesbyggen. Och jag är inte i byggbranschen.

(Jag vet inte riktigt vad du menar med "bygga med Villa Varm". Är det en byggsats du köper?)
 
Östlund skrev:
Vi har funderingar på att bygga med Villa Varm.
Tanken är att göra allt själv förutom EL, VVS, våtrum och markarbetena.

.Jag är själv byggnadsarbetare så grunden är inga problem.

Vad säger banken om detta? Litar dom på att folk orkar dra runt en delad entreprenad?
Bara för att man är i byggbranchen så betyder ju inte det att man får huset färdigställt enligt dom.
Du behöver förmodligen speca lite mer detaljerat exakt hur ditt projekt kommer se ut, inklusive mer detaljerad budget och tidsplan etc. Men gör du det och visar att du är seriös så borde det inte vara några problem. Handelsbanken t.ex. har en speciell avdelning som går igenom lösvirkesbyggen, dom kräver lite mer uppföljning under byggtiden.

Tittar man på slutresultatet så sitter man ju med en villa som är värd betydligt mer än lånet man tog, så i dessa tider borde bankerna gilla det extra mycket tycker jag.
 
Tack för svar :)

Blir till att spara ett halvår till, sedan till våren är tanken att spadtaget skall tas.

Har redan börjat se efter seriösa entreprenörer inom VVS, EL mark samt våtrum.

I vilket skede bör jag prata med banken? Man ska ju kunna visa upp offerter från alla entreprenörer för banken.
Och för att man ska kunna få offerter så måste man ju ha både ritningar på huset samt grunden.
Alltså måste jag rita ett hus med Villa Varm som vi tänker bygga med, och få alla ritningar av dom innan.

Eller brukar man först få ett lånelöfte först, så att man vet ungefär vad man har att röra sig med?

Har idag ett vanligt lånelöfte hos SBAB..
 
Redigerat:
Det är nog aldrig fel att prata med banken och ta första kontakten utan att gå in på detaljer. Sen borde Villa Varm kunna hjälpa dig med att ta fram en ungefärlig produktionskostnadskalkyl tycker jag.
 
Den gången jag tittade på Villa Varm för ett nybygge, för ca tre år sedan, var de mycket snabba med en ekonomisk kalkyl, kanske man kan kalla det en offertidé.

Det ger en bra grund att stå på när man skall sammanställa alla kostnader.

Tyvärr blev det inte VV för min del.
 
Tack så mycket för svaren.. Blir att höra sig för med banken..

KnockOnWood: Varför föll inte valet för Villa Varm, om man får fråga?
 
Östlund skrev:
...
KnockOnWood: Varför föll inte valet för Villa Varm, om man får fråga?
Jag minns inte hela historien nu på rak arm, men detta är nog huvudpunkterna:
Jag skulle bygga ett enplanshus. VV ville absolut leverera takstolar med 27° lutning,
men detaljplanen specificerar min 38° lutning, vilket också skulle göra vinden användbar som förråd.
Detta hade nog kunnat ordnas så småningom, men jag började titta efter andra leverantörer.

Och på vägen fann jag att en hel del moment blev billigare med ett lösvirkesbygge.
Så till exempel ville VV leverera ytterpanelen lös, då jag skulle ha liggande panel, och jag skulle då få betala uppsättningen separat.

Och jag kom till uppfattningen att ett lösvirkesbygge med en liten byggfirma skulle ge en annan flexibilitet.
Jag skulle kunna få allt precis som jag ville, vilket jag uppskattade när jag skulle få mitt troligen sista hus byggt.

Allt (nästan :rolleyes: ) blev som vi ville ha det.
Och vi slipper gräma oss över att andra gjorde "fel".
Vi har bara oss själva att skylla för ev. missar.

Men Villa Varm var ett mycket starkt alternativ.
Jag gillar deras koncept med väggkonstruktion och golvvärmelösning,
och Håkan Björkman var en mycket bra person att ha att göra med.
 
Där ser man. Just väggtjockleken är en stark faktor för oss också.

Lösvirke skulle jag också vilja bygga, är trots allt snickare. Men tiden skulle nog inte räcka så långt, om jag skulle bygga själv.. Men som du säger så kan man nog komma undan billigt..
Känner en bonde i Sala som har egen såg, och via han skulle jag isf komma över virke till bra mycket bättre priser än Beijer XL mfl...

Men som sagt, en handläggare från Swedbank kommer att ringa upp mig imorgon. Får se om det leder någonstans :)
 
Östlund skrev:
Där ser man. Just väggtjockleken är en stark faktor för oss också.

Lösvirke skulle jag också vilja bygga, är trots allt snickare. Men tiden skulle nog inte räcka så långt, om jag skulle bygga själv.. Men som du säger så kan man nog komma undan billigt..
Känner en bonde i Sala som har egen såg, och via han skulle jag isf komma över virke till bra mycket bättre priser än Beijer XL mfl...

Men som sagt, en handläggare från Swedbank kommer att ringa upp mig imorgon. Får se om det leder någonstans :)
Det var alltså en byggmästare som byggde åt mig. Allt utom vissa inredningsdetaljer, t.ex. kök.

Och ja, de har en snygg väggkonstruktion.
Jag kompenserade genom att "tvinga" byggmästaren att göra en vägg med 31 cm isolering (mot VVs 34).
 
det finns även feelgood som levererar färdigkapat. Kan det vara något?
 
2433711 skrev:
det finns även feelgood som levererar färdigkapat. Kan det vara något?
???

Låter skumt. Är inte det någon slags friskvårds franchisingkedja?
 
Nu har jag pratat med banken, dock bara över telefon. men vi bokade in ett möte.
Hon lät iaf positiv till att jag ville ha en delad entreprenad. Och att vi skulle bygga i just Nykvarn..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.