Claes Sörmland
Gör mäklaren och säljarna glada med en gammal hederlig postväxel. Ni kan lösa deras lån genom att träffas på deras bank på tillträdesdagen. Ta med dig postväxeln. Som på den gamla goda tiden.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Alla banker ger inte ut postväxlar längre, tyvärr. Jag fick höra att Swedbank slutade vid årsskiftet.
Gjorde en fastighetsaffär med postväxel förra året, och det gick åt 2 banktjänstepersoner på säljarens bank för att reda ut det.
 
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nej och då måste man ha rätt att kräva betalning med lagligt betalningsmedel det vill säga kontanter.
Här i Sverige är folk och banker skiträdda för kontanter. Folk tror att man blir rånad såfort man har en tusenlapp i byxfickan.
 
M MoveMe skrev:
Hade säljaren nåt lån att lösa? Undrar om inte det är därför....men tycker samtidigt att det är väl säljarens bank som fixar det...
Hej, nu har jag samma problem. Nordea där jag har varit kund i många år nekar kontanttillträde. Jag har skrivit till alla jag bara kunde som kundombudsmanen, chefen på låneavdelningen, även de högsta cheferna. Har fått tag i dem på LinkedIn och en som sitter i styrelsen i Finland har beklagat händelsen och skrivit att jag blir kontaktat av de inom kort. Men väntar nu i 2 dagar. Det skal inte vara så orättvist vi som betalar för banktjänster måste få bra service. Pengartvätt är bankens uppgift och inte vårt! De är jävligt lata och vill inte göra sitt. Samt ingen genomskinlighet i deras jobb. Nej utan någon förklaring, vad är det för svaret???
 
  • Gilla
ntthuthuy87
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men så är det inte;)
Ingen vill hantera stora belopp i kontanter, de som vill det blir i det hela försumbara.
"Stora belopp"; jag är rädd att det går ned till mindre belopp. Vi sålde en släpvagn för nu många år sedan och det var svårt att sätta in de 15000 kr på vårt konto. Vi fick betalt i kontanter.
 
N Nilsson i Boda skrev:
"Stora belopp"; jag är rädd att det går ned till mindre belopp. Vi sålde en släpvagn för nu många år sedan och det var svårt att sätta in de 15000 kr på vårt konto. Vi fick betalt i kontanter.
Själv hade jag idag vägrat ta emot den storlek på kontanter om det skulle bli affär. Har gällt för allt jag sålt i närtid för övrigt.
 
C
A AndersS skrev:
Själv hade jag idag vägrat ta emot den storlek på kontanter om det skulle bli affär.
Notera dock att inom ramen för trådens ämne är det inte kontanter i form av sedlar och mynt vi talar om.
Utan ett tillträde där köparen inte tar något lån, där köpeskillingen finns på kontot.
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Notera dock att inom ramen för trådens ämne är det inte kontanter i form av sedlar och mynt vi talar om.
Utan ett tillträde där köparen inte tar något lån, där köpeskillingen finns på kontot.
Mitt svar var utifrån inlägget som gjorde en citering av ett tidigare inlägg jag gjort.:cool:
Läser inte hela tråden på nytt, men skulle kanske passat bättre att kommentera det inlägget, eller?:rofl:

Finns pengarna på ett konto så är det inga problem, banken har då redan godkänt det ur ett pengatvättperspektiv.
 
C
A AndersS skrev:
Finns pengarna på ett konto så är det inga problem, banken har då redan godkänt det ur ett pengatvättperspektiv.
Det skulle man kunna tro, men det är ett problem, det är precis det tråden (egentligen) handlar om.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det skulle man kunna tro, men det är ett problem, det är precis det tråden (egentligen) handlar om.
Och jag "tror" att det inte är ett problem, utan något fall där vi inte har all information tillgänglig. Hur många promille av de husaffärer som görs har det probiemet funnits, erkänner att jag inte letat.
 
C
A AndersS skrev:
Och jag "tror" att det inte är ett problem, utan något fall där vi inte har all information tillgänglig.
Själv vet jag att det är ett problem efter att själv ha gjort två kontanttillträden. ;)
 
C cpalm skrev:
Själv vet jag att det är ett problem efter att själv ha gjort två kontanttillträden. ;)
Och det är beroende av bank om du läser tråden. I de första inläggen var problemet Skandiabank där Swedbank kunde utföra det om man var kund. Har bara gjort en sådan betalning som hjälp till dotterns lägenhetsköp och med Swedbank, inga problem att betala från konto, sålde av värdepapper där summan aedan fördes över mellan bankkonton. Ser det som kontantköp som avses i inlägget.
Så utifrån det är det att vissa banker som "obstruerar".
Men du hade ju gjort två med SEB utan problem enligt inlägg #4;)
 
C
A AndersS skrev:
Men du hade ju gjort två med SEB utan problem;)
Jepp, SEB var som sagt inga problem, åtminstone inte då. Men, precis som andra vittnat om här om olika banker, erfarade jag själv i den processen att SBAB och SHB inte erbjöd den tjänsten.

Problemet är;
1. Att du inte bara kan skicka över X antal miljoner med en överföring på Internetbanken (finns en beloppsgräns).
2. Att tillträdet sett ur bankens synvinkel är en ren bolånetransaktion och ett "nödvändigt ont" för att kunna låna ut pengarna - de byter låneutbetalning mot pantbrev.
3. Att mäklarna kräver tillträde genom bank. Andra metoder att överföra köpeskillingen accepteras oftast inte.

Så det har inte så mycket med penningtvätt att göra.
 
Stämmer bra att det finns en gräns per dag eller signering i Internetbank.
Större belopp får man via kundtjänst be om att det ökas temporärt, vilket inte var något problem i mitt fall(y)
Så har man en bank som obstruerar får man överväga byte. Men jag tror ändå att det endast är promille av husaffärerna som har det som problem.;)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Helga Kvist Helga Kvist skrev:
Hej, nu har jag samma problem. Nordea där jag har varit kund i många år nekar kontanttillträde. Jag har skrivit till alla jag bara kunde som kundombudsmanen, chefen på låneavdelningen, även de högsta cheferna. Har fått tag i dem på LinkedIn och en som sitter i styrelsen i Finland har beklagat händelsen och skrivit att jag blir kontaktat av de inom kort. Men väntar nu i 2 dagar. Det skal inte vara så orättvist vi som betalar för banktjänster måste få bra service. Pengartvätt är bankens uppgift och inte vårt! De är jävligt lata och vill inte göra sitt. Samt ingen genomskinlighet i deras jobb. Nej utan någon förklaring, vad är det för svaret???
tack för ditt svar , jag har samma problem nu med nordea bank , hur du fixade det ? folk sa att jag kan överföra pengar direkt till säljares konto men mäklare vill inte .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.