HEM2121 skrev:
Kolla med Polen, där handlar man direkt från fabriken, det ligger en fabrik mellan Gdynia och Gdansk, som tillverkar takpannor, inte långt från Wema. Wema har kakel. Belgien har bra tegel, takpannor vet jag inte om Belgien är bra på, men de har ju mycket stenhus.
Tanken är ju god men då får jag nog lägga om taket själv i så fall. Menar bara att om jag inte får någon som vill åta sig att lägga om taket där dom får sälja materialet så blir det nog inte lättare att få någon att göra det där jag själv köper in materialet eftersom då blir förtjänsten ännu lägre för företaget.



martinsioland skrev:
Hej Håkan! Det är nog många som trängs i kön efter att få hantverkare nu i år innan ROTavdraget sänks av Magadalena Andersson till 30% från dagens 50%. Efter årsskiftet kommer takläggarna att tigga om att få komma hem och lägga Ditt tak för då är uppdragen färre. Men viktigast av allt, för allt i världen, köp ALDRIG ett tak från Benders!!! Lägg ett bra plåttak istället, råder jag Dig. Mina takpannor från Benders började vittra sönder efter bara 3 år. Nu efter 6 år är varenda takpanna skadad. Garanti? Nej, nu har jag ju njutit av den funktionen som taket ger i 6 år, menar företaget. Ännu så länge är skadorna av estetisk art säger man. Jo, man har dumpat pallar med nya pannor på min uppfart. Men vem skall stå för omläggningen av taket, så här 20 år i förtid? Jagm säger firman! Bojkotta Benders! Eller skit åtminstone i att lägga om taket, för det är inte lönt. Inte om Du köpt tak av Benders i alla fall.
Ja, jag vet inte...det är ännu ingen som tackat nej och åberopat tidsskäl i alla fall (p.g.a. många ROT-jobb).
Så var det häromåret dock, då behövde jag ha en liten enklare reparation på taket och flera jag var i kontakt med då sa att dom kunde hjälpa mig men jag fick vara beredd på att vänta ganska långt fram i tiden innan dom kunde komma. Det var inga ROT-skäl då utan helt enkelt att dom hade (för) mycket att göra, flera större byggen och många nyproduktioner som måste följa sina tidplaner.

Men lite intressant att du säger att Benders är "dåliga"? Är dåligt insatt i marknaden, finns det andra tillverkare som kan vara bättre tro? Eller är dom störst och dominerande?

Plåt är jag lite rädd för att det kan bli väldigt halt att gå på om det skulle ligga på taket. Men det beror förstås lite på hur plåten är utformad. Det går att gå på taket idag med lite"sträva" takpannor som underlag. Om plåten är slät och lite algbeväxt så tror jag det kan bli svårt. Jag behöver nämligen komma upp på taket emellanåt för att sopa rent från kvistar, grenar, löv och barr som blåser ner och lägger sig på taket.

Sen är det lite "lustigt". Jag har upplevt precis samma sak som du har gjort med Benders. Fast med plåt istället...
Byggde ett större garage för tjugo år sedan. Plåttak. Efter ca tre år började ytbeläggningen släppa på takplåten. Jag åberopade garanti. Dom kom ut och tittade och kliade sig i huvudet. Blev väl ungefär samma resultat som hos dig att dom kunde dumpa ny takplåt på gårdsplanen men jag fick själv stå för bytet i så fall. Kändes så där lagom intressant att behöva byta tak efter tre år...och sen efter tre år till o.s.v.
Jag fick låta det vara. Ser skit ut. Men det är ju tätt.

Så här ser det ut nu idag. Hela taket var i mörkgrått tidigare, det som det bara finns små fläckar av numera.

tak_plat_01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Hakan o tänkte inte på det. :D Det är nog svårt att köpa takpannor själv om någon firma skall lägga dem.
 
martinsioland skrev:
Hej Håkan! Det är nog många som trängs i kön efter att få hantverkare nu i år innan ROTavdraget sänks av Magadalena Andersson till 30% från dagens 50%. Efter årsskiftet kommer takläggarna att tigga om att få komma hem och lägga Ditt tak för då är uppdragen färre. Men viktigast av allt, för allt i världen, köp ALDRIG ett tak från Benders!!! Lägg ett bra plåttak istället, råder jag Dig. Mina takpannor från Benders började vittra sönder efter bara 3 år. Nu efter 6 år är varenda takpanna skadad. Garanti? Nej, nu har jag ju njutit av den funktionen som taket ger i 6 år, menar företaget. Ännu så länge är skadorna av estetisk art säger man. Jo, man har dumpat pallar med nya pannor på min uppfart. Men vem skall stå för omläggningen av taket, så här 20 år i förtid? Jagm säger firman! Bojkotta Benders! Eller skit åtminstone i att lägga om taket, för det är inte lönt. Inte om Du köpt tak av Benders i alla fall.
Samma sak hände min grannes nybyggda hus, han fick ett helt nytt tak av hustillverkaren.
 
Håkan! Jag måste erkänna att jag saknar erfarenhet av övriga takleverantörer. Men jag kan säga att detta var kupiga betongpannor av ett speciellt tillverkningsår. Dessa nådde många kunder. Tillverkningsfelet kan upprepas, såväl hos Benders som hos övriga tillverkare inser jag. Man bör be om en skriftlig garanti innan man köper, att om ytskiktet på dem inte håller så skall garantin även omfatta omläggningskostnaderna. Så kan man handla av den som är beredd att skriva under!

Sträv yta är sämre på taket för då rinner vatten inte av lika lätt, blir då mer alger och större risk för frostsprängningar i pannorna. Blankt skall det vara. Glaserade pannor eller plåt säger jag. Du får ha gympadojjer med sula av mjukt gummi när Du går på taket som suger fast bra. Finns det inte ganska bra ramper, ledstänger och stegar som tillbehör också till många tak, så att man förberett för den som behöver gå däruppe? Bra livförsäkring.

Dråpligt med garagetaket. Men nu börjar det ju se OK ut för snart är det helt enfärgat. Kommer snart att se helt nytt ut, haha.

Hinner Du inte byta taket med nuvarande rotavdrag i år så vänta tills efter nästa val. Magdalena Andersson kommer att åka på näsan då och ROTavdragen kommer att återställas till sin sunda nivå igen. Sätt pengarna i bra fonder, åk på semester för värdeökningen som hinner bli under väntetiden. Alla renoveringar skall göras i allra sista momangen precis innan huset tar skada, allt annat är kapitalförstöring och övergöder bara branschen.
 
Köper du taktegel genom en bygghandel så brukar dom ofta ha ett eller flera företag som kan utföra arbetet, kanske värt att kolla.
 
martinsioland skrev:
Tillverkningsfelet kan upprepas, såväl hos Benders som hos övriga tillverkare inser jag. Man bör be om en skriftlig garanti innan man köper, att om ytskiktet på dem inte håller så skall garantin även omfatta omläggningskostnaderna. Så kan man handla av den som är beredd att skriva under!
Var ju ett bra tips där ja! :)



martinsioland skrev:
Sträv yta är sämre på taket för då rinner vatten inte av lika lätt, blir då mer alger och större risk för frostsprängningar i pannorna. Blankt skall det vara. Glaserade pannor eller plåt säger jag. Du får ha gympadojjer med sula av mjukt gummi när Du går på taket som suger fast bra. Finns det inte ganska bra ramper, ledstänger och stegar som tillbehör också till många tak, så att man förberett för den som behöver gå däruppe? Bra livförsäkring.
Fast det är ju ingen medveten "sträv" yta på taket så sett utan bara den normala yta som är på takpannor helt enkelt och i jämförelse med plåt kan jag tänka mig att det är strävare i alla fall.
Med takpannor jag kan gå på så blir det lättare att hålla rent från grenar, löv och barr och får jag bort det så minskar ju risken för att vattnet stoppas upp och sugs upp i stora fuktsamlande "skräphögar" som ligger överallt på taket.
Jag ser ju på garagets tak som är av plåt att där samlas det också en massa sådant, det försvinner inte av sig själv bara för att det är plåt utan det behöver mänsklig hjälp ner på marken. Nu är det förvisso något mindre taklutning på garagetaket jämfört med hustaket så det är inte helt jämförbart.
Finns säkert tillbehör och hjälpmedel att sätta på taket för att kunna gå på det men känns som om det kommer att se lite konstigt ut om man skall täcka in taket med sådant så att det går att komma åt överallt för att göra rent, lär väl behövas en takstege var tredje meter ungefär.




martinsioland skrev:
Hinner Du inte byta taket med nuvarande rotavdrag i år så vänta tills efter nästa val. Magdalena Andersson kommer att åka på näsan då och ROTavdragen kommer att återställas till sin sunda nivå igen. Sätt pengarna i bra fonder, åk på semester för värdeökningen som hinner bli under väntetiden. Alla renoveringar skall göras i allra sista momangen precis innan huset tar skada, allt annat är kapitalförstöring och övergöder bara branschen.
Fast jag är nog redan där nu att det inte kan vänta speciellt mycket längre. Har nog gått på övertid redan. Taket har legat länge nu, jag tog över 1988 och då var det inte på långa vägar nytt så det hade flera år på nacken redan då. Pannorna är spruckna på en del håll och alldeles "upplösta och mjuka" på andra håll.


elmont skrev:
Köper du taktegel genom en bygghandel så brukar dom ofta ha ett eller flera företag som kan utföra arbetet, kanske värt att kolla.
Ja, kan ju vara värt att kolla upp också.
Dock var det en "mellanhand" som jag redan haft kontakt med som sa att om jag går in på ortens byggvaruhandel och köper "Klart tak" av bygghandeln så är det han som utför jobbet. Och det var han som inte var så intresserad längre när jag frågade lite om hans personal som utför själva jobbet för det gjorde han inte själv, han körde mest runt och startade upp jobben.
Men det finns kanske flera företag där att välja på. Sen finns det ju fler byggvarubutiker på annat håll också.
 
Redigerat:
H
En fördel om det är ett stabilt företagsom säljer takpannorna och samtidigt tar arbetet att du bara har ett företag att kontakta vid ev. reklamation. Då skall du ha allt på samma faktura också!
 
HEM2121 skrev:
En fördel om det är ett stabilt företagsom säljer takpannorna och samtidigt tar arbetet att du bara har ett företag att kontakta vid ev. reklamation. Då skall du ha allt på samma faktura också!
Det har ju varit min tanke och ambition i alla fall. Sen verkar det ju inte som att mina tankar stämmer överrens med det som finns på marknaden...:D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.