Arkitekten har troligen avsatt en vägg till tv. Det brukar de göra. Tyvärr inte där ni vill ha den. Ett snyggt golvställ på hjul, som ngn föreslog, tror jag vore det bästa.
 
john68 john68 skrev:
Arkitekten har troligen avsatt en vägg till tv. Det brukar de göra. Tyvärr inte där ni vill ha den.
Vilken då?
 
Takfäste. Ner med tv:n när vill titta på den och upp med den när ni vill titta på havet.
 
  • Gilla
Kristina2
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vilken då?
Haha, ngn jävla vägg som är minst 2 M bred.
Oavsett om det går att sitta framför
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Visst, men det är inte optimalt att har ryggen mot fönstren och utsikt en vägg om TVn är av.
Har man två parallella soffor, vilket verkar väldigt vanligt numera enligt andra trådar, så ser man TV när man ligger åt ena hållet i soffan och utsikten åt andra (alternativt sitter och vrider huvudet). Sen finns det ju flyttbara fåtöljer också.

Hade ritningen varit skarpare hade det kanske varit möjligt att se på uttagens placering vad arkitekten tänkte sig en gång i tiden.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har man två parallella soffor, vilket verkar väldigt vanligt numera enligt andra trådar, så ser man TV när man ligger åt ena hållet i soffan och utsikten åt andra (alternativt sitter och vrider huvudet). Sen finns det ju flyttbara fåtöljer också.

Hade ritningen varit skarpare hade det kanske varit möjligt att se på uttagens placering vad arkitekten tänkte sig en gång i tiden.
Jag ligger också gärna i soffan men generellt är väl tanken i ett vardagsrum att flera personer skall kunna sitta där och titta på Tv, följa vad som händer i köket, och gärna ha lite koll ut genom nått fönster.

Allt detta blir så klart svårare i en stor öppen planlösning. Här anser jag att A har missat och det är väl därför som TS vänder sig hit.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag ligger också gärna i soffan men generellt är väl tanken i ett vardagsrum att flera personer skall kunna sitta där och titta på Tv, följa vad som händer i köket, och gärna ha lite koll ut genom nått fönster.

Allt detta blir så klart svårare i en stor öppen planlösning. Här anser jag att A har missat och det är väl därför som TS vänder sig hit.
Och jag ser det som att TS har en hörnsoffa som inte passar med vad arkitekten har tänkt sig.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och jag ser det som att TS har en hörnsoffa som inte passar med vad arkitekten har tänkt sig.
Men det arkitekten har tänkt sig (om det är vad du föreslår) är inte bra.

Det är ganska uppenbart och därför har TS ställt soffan på en bättre plats. Då undantaget att TVn blir lidande.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men det arkitekten har tänkt sig (om det är vad du föreslår) är inte bra.

Det är ganska uppenbart och därför har TS ställt soffan på en bättre plats. Då undantaget att TVn blir lidande.
Vi får nog enas om att vi är oense i den frågan.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Håller med och tycker många nyproducerade lägenheter har lite samma problem. Lägenheten är
Fantasirika och har många tjusningar så känns lite löjligt klaga på bra tv lösning men man sitter ju framför burken varje kväll och underbart kolla filmer.

Ulltand Ulltand skrev:
Arkitekten borde få en käftsmäll som ritat ett vardagsrum där det inte går att få till en bra tv/biolösning.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi hade det när vi flyttade in och använda gamla möblerna och innan vi visste hur vi ville ha det. Hade då en mindre soffa. Blev bara bökigt med dra den fram och tillbaka och sladdar som fastna i hjulen och trasslar.
dom har nog tänkt att tvn ska vara mot sovrummet där
Vi har soffan nu och troligen att soffan ska vara mot fönster men då är soffan högre fönster som är
Väldigt låga. Har man så blir det svårt med solen ligger rakt på tvn och blänker. Vi har mörkläggningsgardiner men det är inte kul ha dom neddragna hela tiden. Det blir som att vara instängd i en box.

john68 john68 skrev:
Arkitekten har troligen avsatt en vägg till tv. Det brukar de göra. Tyvärr inte där ni vill ha den. Ett snyggt golvställ på hjul, som ngn föreslog, tror jag vore det bästa.
 
K Kristina2 skrev:
Vi hade det när vi flyttade in och använda gamla möblerna och innan vi visste hur vi ville ha det. Hade då en mindre soffa. Blev bara bökigt med dra den fram och tillbaka och sladdar som fastna i hjulen och trasslar.
dom har nog tänkt att tvn ska vara mot sovrummet där
Vi har soffan nu och troligen att soffan ska vara mot fönster men då är soffan högre fönster som är
Väldigt låga. Har man så blir det svårt med solen ligger rakt på tvn och blänker. Vi har mörkläggningsgardiner men det är inte kul ha dom neddragna hela tiden. Det blir som att vara instängd i en box.
Bästa förslaget i tråden imo, bygg ut TV-väggen .5-1 meter.

Då får ni fortsatt kontakt men rummet och utsikten.
 
  • Gilla
Kristina2
  • Laddar…
Dörren skulle vara hängd åt andra hållet, så man inte ha risken att få den i teve
 
  • Gilla
Kristina2
  • Laddar…
Inte så tokig idé. Kylskåpsdörren är precis runt hörnet men borde slå i väggen om man bygger ut den.

Ulltand Ulltand skrev:
Bästa förslaget i tråden imo, bygg ut TV-väggen .5-1 meter.

Då får ni fortsatt kontakt men rummet och utsikten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.