Hej,

Jah har försökt hitta bilder på ett snyggt svallerrör på webbwen men hittar inga. Någon som har några tips? Eller bild på eger litet hål vid inbyggd toalett?
 
Snyggt blir det knappast. Men jag brukar placera dem mitt under stolen, där syns de inte om man inte står på knä.
 
Men vi bodde i en skanska lgh tidigare och har vänner i liknande moderna lgh där de har ett litet nätt svaller rör med en liten plast manchett igenom kaklet, under toan. Helt ok utseendemässigt. Men jag hittar inte sådana små vita manchetter. De är ungefär så man kan dra igenom en tops för rengörning............
 
Jag brukar sätta en bit elrör som kapas i liv med plattorna och silikonas runt. Den brukar som sagt inte synas alls från normala vinklar, men är inte särskilt ful även om man ser den.

Skvallerröret får inte vara för litet, det ska klara att evakuera utläckande vatten även om det börjar rinna en hel del.
 
Har använnt elrör vita, kromade rör och även
koppar rör.Brukar bli ett 16 mm eller 12 mm rör.
Brukar skicka ut ca 1 cm utanför kakel
och sen foga med våtrumsfog runt så
det är inte mycket som syns.
Och bakom toan vid sidan där det stör
minst.
Mvh Putte
 
Kan någon lägga upp nån bild?

Är det snyggare än detta?

Vi tycker att den blå pex slangen som sticker ut är lite för stor. eftersom det sitter en luftning i vitt skulle ju ett vitt hål vara bättre. Men som ni säger är det kanske svårt. Men lite snyggare borde amn väl kunna åstadkomma?
 
  • Kvallerinstallationer.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Fast man ligger ju inte på golvet i den vinkeln när man är på toaletten? Ibland kan man tycka att folk är lite väl petiga på detta forum, men men.......

Ta tippex och måla röret vitt.
 
Det var inte särskilt snyggt, nej. Men syns det om man inte kryper på golvet då?

Då tycker jag att fogarna till vänster i bilden är värre.
 
Menar du att fogarna är ojämt stora?

Eftersom det är under toaletten så luar vi åt att godkänna det. En sak vi funderat på att kräva då det blå röret man ser (självva skvallerröret går från denna plats till ett inspekterbart VVS skåp att man kan dra igenom ett mindre El rör typ och dra ut det blå, som vi inte tror är fastsatt. Sätta dit ytterligare kakel och få dit ett snyggare mindre skvallerör som de borrar ett kaklehål för.........

Annars får vi godkänna detta. Skulle ni tycka det var prisavdragläge, eller är det för trivialt?
 
Ja, att de verkar vara ojämna, men jag kan förstås se fel.

Tycker absolut inte skvallerröret är någonting att bråka om.
 
Har Dom fogat med hårdfog runt röret?
Verkar inte tätt.
Hur stort är det blåa röret?
Vad är det för luftning om man får fråga?

Mvh Putte
 
Det är ett vanligt rör i rör ytterör, ca 2cm i diameter, stort! Jag tror inte det är hård fog, jag tror det är silikon - men cet inte säkert.

luftningen kom till genom att entreprenören kollat upp att då det är en dolt luftvolym bakom den vägghängda toaletten bör det finnas genomdrag av luft. Vi köpte detta argument. Vi har en inspektionskucka för VVS kopplingar längre bort på väggen i ett hörn som är in luftning typ.
 
Är det bara 2 cm stort skulle jag låta det
vara inte mycket att göra lite tipex på det blåa kanske och
täta det bättre runt om.
Luftningen sitter väldigt lågt tätat bakom?
Du har väl bilden på spol knappen?
Dom tror inte att luften tar sig igenom där?

Mvh Putte
 
Varför skulle inte luft ta sig igenom där?

Det är hål rakt in bakom vägg.
 
Jag menar att den lilla luft som är där inne
drar runt genom skvallerrör och vid spolknappen.
Dom toaletterna som vi gipsat in är det ingen
anvisning på speciell ventilation.Vatten tanken är isolerad
så det kan inte bli mycket med kondens där inne.
Har aldrig sett nått liknande.

Mvh Putte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.