Hej jag skulle vilja ha hjälp med hur jag kan stabilisera min altan som svajar.
Förra sommaren hade jag hjälp att bygga min altan.
56 kvm, och den är byggd i direkt anslutning till huset.
Nu finns inte "bygghjälpen" kvar, och jag har först nu upptäckt att den är ju inte fäst
i huset alls. Utan allt ligger bara på plintar.
Hur kan jag stabilisera, eller kan jag fästa mot huset nu i efterhand.
Jag kommer in under altan, den är 80-90 cm hög.
 
Är plintarna ner gräva borde det vara stadigt utan att sitta fast i huset och är dom inte nergrävda kanske dom inte ska sitta fast utifall att tjälen gör att altan rör sig medans huset står still.
 
Nej dom är inte nedgrävda.
Så jag behöver inte göra något då, jag trodde det var fullgjort 😕
 
Felbyggt, inte fullgjort 😃
 
Är altan stadig och bra så behöver du inte göra nått.
 
U
Men är den, som rubriken antyder, svajig så finns det säkert någon möjlighet att stabilisera den. Några bilder kanske? Det underlättar för att få handfasta tips och idéer.
 
Beroende på mark (om det är exempelvis silt eller lera) så kan det vara att altanen ska kunna röra på sig lite och man då inte fäst den i huset. Men det är just lite, det ska inte svaja bara för att ni går på den. Kan du ta bilder så man får se på den och berätta gärna om markförhållandena.
 
Låter som det skulle kunna va nån plint som satt sej lite. Det kan du nog lösa med ett koben och en bit tjärppp/matta eller dylikt..
 
20160507_193116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160507_193052.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilderna är tagna från den sidan av altan där det känns som att det svajar mer.
 
Som ni kanske ser är det lerjord, så visst tjälen kommer och går 😊.
 
Vad står dom på för någonting? Den ena verkar ju stå snett! Har ni grävt bort jorden och bäddat ordentligt med makadam under plintarna?
 
mrjim
Jag tror inte man ska använda plintarna så. De borde varit nedgrävda till frostfritt djup och sedan bygga upp med trä därifrån med stolpar. Tyvärr är det nog bara att börja om med grunden, men jag hoppas jag har fel.
 
Ser ut som att plinten står snett! Sen är det svårt att se på bilden men ni kanske har för långt mellan bärlinorna i förhållande till virkets dimension. Det ser lite tunt ut.
 
En annan sak, våra plintar sitter mycket djupare, hela vägen ner eller hur man säger. Men det kanske finns olika "skolor" för det.
 
Det ser rätt så knasigt byggt ut. Plintarna ska ju ner i backen och va för skrot är dom ställda på nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.