Hej.

Bytte precis ut min antenn på taket, gick då från 0 i Signalstyrka till 45-50 (av 100).

Men jag vill komma än lite högre upp, nu så kan det bli pixligt och stanna upp lite då och då. Vad blir bästa lösningen?
Köpa än ännu dyrare och " bättre" antenn, eller skall jag kanske förlänga med ett till maströr så att jag kommer högre upp?
Så som jag har riktat antennen nu har jag starkast signal.

Bor som sagt med mycket skog runt om, men nära en mast.

Bifogar lite bilder:

Antennen jag köpt:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=30260&path=

Antennens montering:
7492011103551172d.jpg

Omgivande miljö:
9d92011103649f44d.jpg

Bild på Teracoms sändare:
109201110345621f2.jpg
 
G
Ny antenn säger du, hur är det med kablaget, kontakter och vägguttag fram till tvn?
 
Antennteori är ren Voodoo ;) Digital-tv är dessutom känsligt för signalstyrkan och har man en lång antennkabel så kan den dämpa signalen rätt rejält. Kolla först att antennkabeln är hel och fin utan klämskador och misstänkta skarvar samt kontrollera kopplingarna i antennuttag, kontakter mm. Det räcker i princip med att ett spröt från skärmen tar i "mittskruven" i en kontakt så kan man få problem med bilden. Fungerar det fortfarande inte så hjälper det ofta med en bra antennförstärkare, köp inget billigt skräp utan en bättre variant som tex denna:

http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=2770
 
Hade Boxermottagningsproblem här hemma, som löstes med en antennförstärkare.
Värt att testa kanske? :)
 
Har dragit ny antennkabel, samt satt nytt uttag bakom tv:n. Så det är inga bekymmer med trasig kabel eller dåliga kontakter.

Sladden från Antennuttag -> Antenn är ca 10 meter lång.

Kanske ska testa med en antennförstärkare, det är lite lättare än att klättra på taket ;)
 
Å andra sidan, den bästa placeringen för en antennförstärkare är så nära antennen som möjligt, helst på själva antennen.
 
alfista skrev:
Å andra sidan, den bästa placeringen för en antennförstärkare är så nära antennen som möjligt, helst på själva antennen.
Stämmer bra det, den jag länkade till är en sk mastförstärkare. Tanken är ju att förstärkaren ska ha en stark och fin signal att jobba med. Pluggar man i förstärkaren bakom tv:n så matas den ju med en dämpad, störd signal.
 
En signalstyrka på runt 50% bör vara fullt tillräckligt.
Kan du även se BitErrorRate på din TV?
Kan som tidigare nämnts vara kabelproblem.

Exempel från verkligheten:
Jag monterade själv en antenn nyligen. Justerade in antennen och fick 32% som bäst. BER=0 och bilden är alltid helt felfri. Den andra TV:n i huset hittade dock inte TV1/2 alls. Tog då kabeln som gick mellan den TV:n och uttaget och satte på den andra TV:n istället eftersom den kan visa BER. BER sköt i höjden och det pixlade sig och hade sig. Tog då en annan lika lång kabel som jag hade liggandes och kopplade in den strulande TV:n med och voila, den hittade alla kanaler och det har aldrig pixlat sig på den heller nu. Den felande kabeln är helgjuten och visar inte ett enda spår av att vara skadad, men tydligen är den skräp...

EDIT: kan tillägga att förvånande nog så fick jag samma signalstyrka med en 2m kabel som en 10m kabel. Ju längre kabel desto högre dämpning, men i mitt fall hade det ingen praktisk betydelse.
 
Redigerat:
Har signalstyrka på 38-50% och signalkvalitet som pendlar mellan 100 och 0 mest hela tiden.

Skall testa med en antennförstärkare, alterantivt ny kabel, men som sagt, det verkar konstigt om kabeln är problemet då jag precis dragit den. Samt varit noggran med att koppla rätt.



Ang BER (biterror rate) får kolla det när jag kommer hem, sitter på jobbet nu.
Men detta kan indikera om kabeln är bra eller dålig?
 
Kör med liten bordsantenn från Clas Ohlson - på golvet på nedervåningen - och får ändå perfekt bild. Detta då förra ägaren inte dragit in antennkabel trots mastodontantenn på taket! Den ska skäras ner i helgen nu när vi får ipTV från Telia via fiber.
 
oobum skrev:
Har signalstyrka på 38-50% och signalkvalitet som pendlar mellan 100 och 0 mest hela tiden.
38-50% är definitivt för lågt för att erhålla stabil bild. Att signalkvaliteten slår ned på 0 är mest troligt ett följdfel av detta.
 
Den slutsatsen kan du inte dra så där rakt uppochned. Vi har som sagt perfekt bild på båda våra TV-apparater med 30-32% signalstyrka. Har man god signalKVALITET så kan TV:n lätt förstärka upp signalen utan problem och få fin bild, speciellt i den digitala världen kan man hämta upp extremt svaga signaler ur bruset.

Om du kan utläsa signalkvalitet så är det nog samma sak som BER men med en förenklad skala så att vanliga döda ska fatta grejen.

Om den pendlar mellan 0 och 100 så skulle jag testa med en annan kabel. Har du även ny kabel mellan jacket och TV:n?
Har du kanske möjlighet att köpa en ny lång färdiggjord helgjuten kabel på öppet köp och dra direkt från antennen till TV:n?

Jag skulle helt klart testa detta först så du inte löser problemet på fel sätt. En mastförstärkare kanske löser problemet genom att överrösta "skräpet", men om det är kabeln som är problemet så kommer det fortfarande bli en skräpig signal till TV:n och du har köpt dig ytterligare en "standbyströmförbrukare"...
 
Redigerat:
Steppen/: Ja jag har möjlighet att ta hem kablar från jobbet och testa med, får ta hem en helgjuten kabel idag och testa att dra från antennen direkt till boxen.

Tackar för svaren
 
Redigerat:
Att jämföra värden för signalstyrka/signalkvalitet mellan boxar av olika modell är meningslöst. Olika tillverkare har olika skalor.
Visst finns det kabelfel som kan sabotera nyttan av mastförstärkare, men annars är det ju just när det gäller att kompensera problem med läckning och dämpning i kabeln som mastförstärkare är bättre än en förstärkare bakom TVn.
Att köpa en lång färdiggjord kabel är jag skeptisk till, de flesta är byggda av kablar med dåliga prestanda, och skall man ansluta den till antennen så är det väl oftsat skruvanslutning så för att ansluta där måste man klippa kontaktdonet.
 
alfista skrev:
Att jämföra värden för signalstyrka/signalkvalitet mellan boxar av olika modell är meningslöst. Olika tillverkare har olika skalor.
Visst finns det kabelfel som kan sabotera nyttan av mastförstärkare, men annars är det ju just när det gäller att kompensera problem med läckning och dämpning i kabeln som mastförstärkare är bättre än en förstärkare bakom TVn.
Att köpa en lång färdiggjord kabel är jag skeptisk till, de flesta är byggda av kablar med dåliga prestanda, och skall man ansluta den till antennen så är det väl oftsat skruvanslutning så för att ansluta där måste man klippa kontaktdonet.
Var faktiskt nere på Kjell och där hade de från F-kontakt till "vanlig" plugg. Så testar med den och en gjuten kabel.

Blir det inte bättre så köpte jag även en förstärakre med F kontakt som drivs av 5v som jag kan kräma ut från boxen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.