Jag har nu bott i mitt nya hus i 2,5 månader och har börjat känna en mögellukt i källaren i 2-3 av rummen. Det kom för några veckor sedan och luktade då väldigt svagt, men har blivit starkare nu när snön smällt undan.

Ett par frågor:

1) Kan det vara så att när snön smällt undan så har det blivit fuktigare och att det därmed luktar mer?

2) Säljarna hade en "dolda fel"-försäkring och man har bla. borrat i riskkonstruktioner, bla. i ett av rummen där lukten finns. I rummet finns uppreglade väggar + nivellgolv utan ventilation. Rätt eller fel så gjorde vi inte någon egen besiktning med en besiktningsman, däremot gick vi runt och luktade och tittade runt och jag (som är "doftkänslig" kände ingenting då). Är detta något man kan ta upp som en del av dolda fel-försäkringen eller sitt egna försäkringsbolag?

3) I ena rummet så tycker jag mig känna lukten från mitten av ena uppreglade väggen. Vid golvet luktar ingenting vad jag kan känna.

4) Är det fel att stänga in lukten eller ska man sträva efter att ha öppet mellan dörrarna (tänker på risken att lukten sprids vidare till andra rum).

5) Bör jag borra ett eget hål eller ta hit en besiktningsman som utreder eller ringa försäkringsbolaget.

Nu hoppas man på inte för allvarliga konsekvenser...
 
Hej,

Tråkigt med lukt av mögel i ett nytt hus. Måste kännas tråkigt :(
Här kan du läsa om hur jag gjorde för att få bort min mögel/fukt-lukt i källaren (Samt bygga biorum och massa annat)
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/180279-mogel-avlopp-cancer-och-biorum-6-man-senare.html

Har någon dränering gjorts utanför huset?
Vad är det för bottenplatta? Isolering under eller inte?
Du skriver att det borrats i riskkonstruktioner, men sedan att det i rummet finns nivell-golv som normalt brukar innebära att man inte har en risk-konstruktion.
Är det olika rum? Eller är det väggarna som är riskkonstruktionen?
I de rummen som är riskkonstruktion, hur ser golvet ut där? Samt vilka rum är korrekta? Luktar det i rummen som är korrekta, om något sådant finns.
Du skriver att de förra ägarna borrade och inspekterade där det fanns riskkonstruktioner, vad hittade de, och vad står det om detta i protokollet?

Det finns ingen besiktningsmöjlighet någonstans? Tänker på nivelgolvet, går inte att plokca bort en list eller så så man kan kolla in med ficklampa?

Det är helt klart fuktigare i marken nu än i vintras, då var ju allt fröset :) Nu har snön smält, och tjälen börjar / har släppt. Fuktproblem är som minst på vintern. Då har man lägst luftfuktighet inne, brukar man ofta upptäcka på torkningstider av kläder inomhus. Går snabbast på vintern :)

Jag hade försökt göra lite efterforskningar själv först, det kostar en del att dra dit en besiktningsman. Kolla om du kan komma åt golvet / väggen på ett ställe där du ändå ska renover/göra om.
Kan du inte göra det så är det en besiktningsman som gäller.

Jag är inte expert på juridik. Men jag tror inte du kan se detta som ett dolt fel. Du kan inspekeera detta själv, eller ta dit en besiktningsman som gör det åt dig innan du köper kåken. Hittade denna tråden som hade liknande (men större) problem som dig
http://www.byggahus.se/forum/juridik/194136-dolt-fel.html

Öppna upp så mycket du kan, och kör gärna igång en fläkt eller flera, så blåser du bort den stillastående luften. Då kommer lukten försvinna snabbt.

Håll oss gärna uppdaterade med hur det går. Bilder osv om du bryter upp eller hittar något intressant.

Mvh

Stefan
 
Vad vet du om hur det ser ut i golv och väggar?

Är det dränerat och isf när är det gjort? rensbrunnar?
Vattnet ska ledas bort innan det kommer nära huskonstruktioner och är i dom allra flesta fall inget dolt fel....inte heller försäkringsbolaget kommer vara till någon större nytta.....
 
När är huset byggt? På 70talet gjöt man in träreglar i plattan. Detta fick jag själv lära mig efter att köpt ett hus från 72:sly:
 
Fuktigheten brukar generellt stiga i källare under vår/sommar/höst. På vintern är det som torrast.

Det kan eventuellt vara denna ökade fuktighet som gör att du känner den svaga mögellukten? Om denna teori stämmer bör det bli värre och värre nu under sommaren för att slutligen nå höjdpunkten någon gång i höst.

Gå runt och lukta vid golvlister, trösklar, etc. Ibland kan man se mögel direkt om man tar bort en golvlist t.ex.

När du hittat orsaken är det bara att ta fram kofoten och riva. När du sedan återställer så bör du inte använda organiska material.

Puts, klinker, kakel, betong och stål är bra material i en källare. Spån, träreglar, gips (med papp) är mindre bra.
 
Jag tömde hela min källare och ändå finns lukten kvar. Jag antar att det kan lukta ett tag efteråt. När sattes golvet in?
 
Kolla så att du inte har kartonger som står mot väggar och golv. Det luktar mögel då om det är fuktigt vilket det finns risk för i källaren.
 
Nu har det gått lite mer än två år sedan vi flyttade in och jag kan nu konstatera att lukten kommer från ett rum i källaren (vad jag kan känna nu). Den tidigare svaga lukten är definitivt starkare nu.

Detta rum är ett rum som vi inte använder och därför har vi haft det stängt. Dessutom finns det en PAX-fläkt som är på kontinuerligt i rummet och blåser ut lukten.

Nu tänkte jag att det är dags att ta reda på vad det är som orsakar lukten. Jag tog multi-cuttern och klippte upp en bit av golvet och såg att golvet är uppbyggt enligt:

* platonmatta underst
* frigolit ovanpå platonmattan
* furugolv

På väggarna är det endast putsad vägg som är målad upp c:a 1 meter från golvet, därefter är det målad väv på väggen

Vad tror ni - ska jag riva upp hela golvet/frigoliten/platonmattan eller bör jag börja i någon annan ända?

Uppsågat furugolv-pingisrummet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bort med det.Jag gissar att det (i vanlig ordning) är någon som slarvat och lämnat organiskt byggspill under platonmattan.Varför finns det en fläkt i rummet ?
Bara det skulle få mina varningsklockar att ringa på högsta volym !.
Man kan ventilera platon systemet med en fläkt men då ska den var direktansluten till golvet och inget annat.
Frånluft ska endast sitta i badrum,tvättstuga och toalett .Tilluft ska finnas i övriga rum
 
I mina öron låter det inte som det borde finnas mögellukt ifrån det rummet. Vad för golvlist fanns i rummet och var den ventilerad?

Stäng av fläkten något dygn och ha luftavfuktare i rummet för att se hur fuktigt det är i rummet.
 
Vad kan "organiskt byggspill" vara exempelvis?
 
Solute1 skrev:
Vad kan "organiskt byggspill" vara exempelvis?
Sågspån, träbitar

Med vänlig hälsning, fremax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.