Hej!
Vi har köpt ett hus för ett halv år sedan.
Det är ett sutteränghus med källare på ca 1/4 av huset, resten är det krypgrund på.
Tyvärr var besiktiningprotokollet 4 år gammalt när vi köpte huset.
I protokollet står det att det finns microbellpåväxt i källaren, men då satt där träpanel. Nr vi köppte huset var det bortplockat och väggen målad.
Vi visste att huset behövde en dränering pga av fukt i källaren.


För ett par veckor sedan blrjade det rinna in vatten i källaren från den väggen som är målad och det fanns microbellpåväxt.
En spricka synns nu.


I besiktningsprototokollet står det att krypgrunden ej kunde besiktigas då lucka saknas.


Vi öppnade då upp golvet till krypgrunden och upptäcker att golvbalkar mm är angripet och har börjat ruttna, golvet har rasat ner och sågspån
finns överallt.


Jag undrar då om detta kan gå på dolt fel då vi själva ej gjort någon besiktning då det inte fanns lucka till krypgrunden och eftersom källaren inte verkade ha några ovanliga problem med fukt idag då träpanelen var bortplcoad och väggen målad vit. Antagligen har det alltid runnit in vatten vid den här tiden på året men det var inget som sades.

skickar med bilder på hur det ser ut i krypgrunden :(
v.h sandra
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr ej dolt fel; antingen öppnar man upp för att besiktiga utrymmet eller så köper man grisen i säcken.
 
O
Oftast är det inte så svårt att ta upp en lucka för att kunna inspektera en krypgrund, dessutom har jag en start känsla av att eftersom krypgrund är ett känt problem så tror jag att du bör inspektera grunden vid ett köp, oavsett om du måste ta upp en lucka eller inte... alltså, det är nog en rimlig åtgärd att göra vid ett köp av ett sådant hus.
 
Du gjorde ingen egen besiktning?
 
Skulle nog säga att det är högst osannolikt att det räknas som något dolt fel.
Krypgrund är en känd riskkonstruktion och bör alltid besiktigas (gärna ett par gånger om året...)
Ni har dessutom ett besiktningsprotokoll (även om det är gammalt) där man kan se att det funnits fuktproblem, detta ger en hint om att man definitivt bör dra öronen åt sig och göra besiktningen.

Tyvärr har ni nog inget annat att göra än att bita i det sura äpplet här skulle jag tro... (ja, jag tror bara, inga juridiska belägg mer än det jag läst mig till på min kära fritid)
 
kunde tänka mej det var så :( kan bara skylla på att det är vårat första hus och att vi var dumma och inte gjorde en närmare undersökning för att vi fick huset ganska billigt. Men då får vi som sagt bita i det sura äpplet det positiva är ju att vi i framtiden vet vi vad vi ska kolla på. Hade dock hoppas man kunde häva köpet :(
 
föresten nån som vet vad det kan gå på att bryta upp golvet lägga nya bjälkar och isolering mm och sedan lägga singel i hela krypgrunden? krypgrunden är på ca 25 kvm. tacksam för svar!
 
liljehult skrev:
föresten nån som vet vad det kan gå på att bryta upp golvet lägga nya bjälkar och isolering mm och sedan lägga singel i hela krypgrunden? krypgrunden är på ca 25 kvm. tacksam för svar!
Jag skulle ta dit några rutinerade lokalsnickare och be dom kolla och lämna offert.....
 
Kommer vara mycket svårt att få nåt där. Med den kunskapen om drän, gamla skador osv skall ni förvänta er något liknande som ni märkte nu.

Det är bara att planera åtgärder.
Jobba hårt!
 
liljehult skrev:
vi var dumma och inte gjorde en närmare undersökning för att vi fick huset ganska billigt.
Billigt hus kan bli en dyr läxa...

Det finns ganska många skolor när det gäller krypgrunder, en del säger ventilera så mycket man orkar, andra säger stäng igen, täck marken med plast och avfukta.

Det enda jag har kommit fram till helt säkert att det absolut sista man ska göra är att stänga in krypgrunden helt, det är som att bädda för mögel- och fuktskador.
 
Är det verkligen rötskador? Tycker virket ser hyfsat friskt ut ändå, ser mer ut som någon som trampat igenom från ovansidan. Nu kan ju korten luras, men ta dit någon som kan hitta orsaken, då kan du också fråga om pris för åtgärd. då får du lite mer fakta hur gå vidare.

Hade själv några ruttna golvbjälkar pga tvättmaskin som läckt vatten ned i trossbotten och det såg rejält mycket värre ut än på bilderna ovan och då tänker jag på trät. Är golven ovanpå bjälkarna omlagda senaste åren?

Att lägga om ca 30m2 golv tar kanske en vecka för två man om man är hyfsat händig.
 
Jag tänkte också det när jag såg bilderna. Det som syns ser inte rötskadat ut.
 
Hursomhelst så är åtgärd #1 att rensa upp i krypgrunden, som det ser ut nu så är det bäddat för kommande otrevligheter med sågspån och virke direkt på marken.
 
Det är bara vissa golvbjälkar som ser ut att ha ruttnat, det är som hål i dom, kanske inte synns på bilden. Anticimex kommer hit i nästa vecka och ska kika på det.
1 vecka känns ju helt okej menar du då inkl att ev byta bjälkar eller om man kan laga dom bara vore ju det det bästa.
Vad kan det handla om i pris?
Vi har varit runt och pratat med lite grannar och här i området rinner det visst så mycket vatten ner från bergen att hela området behöver dräneras, det till och med pratas om att kommunen bör göra något åt det.
Så ganska surt att man inte visste det innan.
 
Anticimex är ett pajasbolag som jobbar med att döda råttor. Ring en riktig firma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.