Nu börjar jag svänga över till nyköp. Efter att ha kollat lite prisutveckling på prisjakt så inser jag att det är snabb priserosion på hemmabiorecievers. T.ex.Pioneer VSX-923 har fallit från 5500 kr i maj till 2800 kr idag. Alltså en halvering på ett drygt halvår. Andra recievers visar upp liknande mönster även om prisfallet ofta verkar vara långsammare. Ska det vara lönt att köpa begagnat så ska det med andra ord vara rejält billigt - kanske att man ska betala i storleksordningen 25% av nypriset på en 3-4 år gammal reciever?

graph_price.php.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har en 923 hemma och med den fungerar AirPlay, DLNA, Spotify Connect endast i zon 1. Man får kliva upp på 1123 för den funktionaliteten, den ligger på 3990. Skulle tro att nästa års version av Denon X2000 kan tänkas få det. Yamaha RX-A730 kan tänkas fungera, dock har firmware uppgraderingen för Spotify Connect dragit ut på tiden.
 
pelpet skrev:
Nu börjar jag svänga över till nyköp. Efter att ha kollat lite prisutveckling på prisjakt så inser jag att det är snabb priserosion på hemmabiorecievers. T.ex.Pioneer VSX-923 har fallit från 5500 kr i maj till 2800 kr idag. Alltså en halvering på ett drygt halvår. Andra recievers visar upp liknande mönster även om prisfallet ofta verkar vara långsammare. Ska det vara lönt att köpa begagnat så ska det med andra ord vara rejält billigt - kanske att man ska betala i storleksordningen 25% av nypriset på en 3-4 år gammal reciever?

[bild]
Köp den, du kommer inte bli missnöjd, jag har föregångaren VSX-922 men blev sugen på uppgradering just pga Spotify Connect, men insåg väl att det måste vara någon måtta med lyxkonsumtionen. Jag kör Spotify från Android surfplatta via appen Airaudio som fejkar Airplay, fungerar riktigt bra.
 
fredl skrev:
Har en 923 hemma och med den fungerar AirPlay, DLNA, Spotify Connect endast i zon 1. Man får kliva upp på 1123 för den funktionaliteten, den ligger på 3990. Skulle tro att nästa års version av Denon X2000 kan tänkas få det. Yamaha RX-A730 kan tänkas fungera, dock har firmware uppgraderingen för Spotify Connect dragit ut på tiden.
Funkar det att köra ut musik från spotify connect och andra källor till både zon 1 och zon 2 samtidigt med 923 eller 1123?
 
pelpet skrev:
Funkar det att köra ut musik från spotify connect och andra källor till både zon 1 och zon 2 samtidigt med 923 eller 1123?
923 kan endast köra analoga källor på zon 2 så får att få airplay i zon 2 måste du koppla in en apple tv (med optisk till analog konverter, finns på ebay för 150 kr) eller en airport express på en analog ingång. Så som jag tolkar manualen så klarar 1123 av airplay, spotify connect och dlna även i zon 2. Finns på pioneers hemsida så det är bara att läsa. Du kan ta det runt problemet till viss del genom att koppla din högtalarswitch på Front B utgångarna då kan du välja att skicka Spotify etc till Front B. Då försvinner dock möjligheten till att köra en annan källa i zon 1.

Det här är vanliga begränsningar för mellanklass förstärkare. Du kan också köra extended stereo och köra ut ljudet den vägen till alla högtalare. Testade det igår och det låter riktigt bra, sker viss DSP bearbetning så jag kan inte säga exakt vad som hamnar i respektive högtalare men eftersom det låter bra i samma rum (från respektive högtalare) så borde det fungera bra även i andra.

Jag tror att du får svårt att hitta den perfekta lösningen med en enda förstärkare till allt för en billig peng (med airplay och spotify connect då det nyss har släppts). Vore jag du så skulle jag nog fokusera på att få till en bra lösning för vardagsrum och ha en annan förstärkare för multi-room anläggningen. Du skulle t.ex. kunna köra en 923 för multi-room med extended stereo läget. Då har du aktiv drivning av sju högtalare från en förstärkare som har appstyrning och automatisk påslagning när du drar igång airplay. Elgiganten är ju rätt generösa med sina öppetköpregler så det är väl bara att testa.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.