Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Gillar faktiskt bilden, syns att brädorna med kärnveden utåt har kupat sig helt enligt regelboken och den "sura" ligger platt. Gissningen är en kvalificerad gissning. För att kunna ses som vetenskapligt bevisad så krävs mycket större och noggrannare empiriska studier. 😀KnockOnWood skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 617 inlägg
Jag lade ett litet golv med alla kärnsidor ner, vissa brädor är alltid blöta efter regn medan de flesta torkar snabbt. Så kan likagärna vara slumpen i exemplet ovan att just den förblir blöt. Vet ej om det beror på någon skillnad i tillverkningen?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Kan absolut vara slumpen på bilderna och alla brädor torkar ganska snabbt. Men det är enkla fysiska regler som gör att årsringarna vill räta ut sig då virket torkar. Ytveden krymper mer än kärnveden och därför dras ytveden ihop mer än kärnveden då det torkar, därför kupar det sig också.patriklarsson skrev:
Sen varierar det mycket beroende på virkeskvalitet, sågning och hur torrt virket var i dom olika skeendena i produktionen.
Jag brukar lägga brädor åt "rätt" håll, men inte slaviskt om det blir fult/dåligt att lägga kärnsidan upp.
Besserwisher
· The Great North
· 949 inlägg
Helt rätt. En del i det här är att ju tjockare virke man använder desto mindre slår det sig och då ska man lägga sur gubbe för ytveden är porösare och tar åt sig impregneringen bäst och då håller virket längre.SBH skrev:
Kärnveden är mycket tätare och tar åt sig impregneringen sämre. Så välj impregnerat med så lite kärnvirke som möjligt så får ni en trall som håller länge.
Sen beror det också på var trallen ska ligga. Här har Svenskt Trä flera bra råd.
Glad gubbe på trall nära mark. Tak, eller inte, har begränsad betydelse. Ökad risk för stickor och mindre slitstyrka.
Sur gubbe på trall på balkonger. Ger troligen konvex trall, i varje fall under de perioder balkongen används (sommaren).
Kärnsidan har lägre beständighet än splintsidan. Rötskador uppkommer först i kontaktytan mellan trall och underslag/bärlina, och i vattenfickor. Vid sådan risk ska man vända kärnsidan uppåt, dvs glad gubbe.
Söker man en slitstark trall ska man vända kärnsidan nedåt, dvs sur gubbe.
Ska man ha en trall med bäst beständighet, så ska man välja kärnfri trall, dvs enbart sidobrädor.
En pragmatisk lösning kan också vara att alltid lägga godsidan uppåt, dvs plankans finaste sida.
Apropå springans storlek så rekommenderas allt från kloss till 3 mm. Går man igenom fallen nr. 1-4 så blir rekommendationen: Trall nära mark kan du lägga med viss springa. På balkonger lägger du den kloss.
Mer info finns här. http://www.mynewsdesk.com/se/woodybygghandel/blog_posts/glada-sidan-upp-45502
inte bara virketstjocklek. jag menar dagens (icke) kvalitet på virketBichonen skrev:Helt rätt. En del i det här är att ju tjockare virke man använder desto mindre slår det sig och då ska man lägga sur gubbe för ytveden är porösare och tar åt sig impregneringen bäst och då håller virket längre.
Kärnveden är mycket tätare och tar åt sig impregneringen sämre. Så välj impregnerat med så lite kärnvirke som möjligt så får ni en trall som håller länge.
Sen beror det också på var trallen ska ligga. Här har Svenskt Trä flera bra råd.
Glad gubbe på trall nära mark. Tak, eller inte, har begränsad betydelse. Ökad risk för stickor och mindre slitstyrka.
Sur gubbe på trall på balkonger. Ger troligen konvex trall, i varje fall under de perioder balkongen används (sommaren).
Kärnsidan har lägre beständighet än splintsidan. Rötskador uppkommer först i kontaktytan mellan trall och underslag/bärlina, och i vattenfickor. Vid sådan risk ska man vända kärnsidan uppåt, dvs glad gubbe.
Söker man en slitstark trall ska man vända kärnsidan nedåt, dvs sur gubbe.
Ska man ha en trall med bäst beständighet, så ska man välja kärnfri trall, dvs enbart sidobrädor.
En pragmatisk lösning kan också vara att alltid lägga godsidan uppåt, dvs plankans finaste sida.
Apropå springans storlek så rekommenderas allt från kloss till 3 mm. Går man igenom fallen nr. 1-4 så blir rekommendationen: Trall nära mark kan du lägga med viss springa. På balkonger lägger du den kloss.
Mer info finns här. [länk]
Rätt det med. Är virket väldigt billigt så kan det vara för att det är skitvirke dom har valt att impregnera och det märker man först efter några år när det börjar spricka mycket och det blir mycket stickor. Kolla kvaliteten och välj ett bättre virke även om det kostar några kronor mer för det lönar sig i längden.SBH skrev:
Använder man tjockare virke så kan det slå sig helt tvärtom.
Kollade mitt räcke till altantrappan nu som är 45x95 och det räcket är ju högt upp från marken och får bara väta uppifrån från regn och snö. Det får mycket sol. Vänster sida är monterad glad gubbe, höger sida sur gubbe.
Glad gubbe har slagit sig så att det räcket har blivit konkavt, bågnar alltså neråt, helt tvärtemot tunnare virke, men den plankan har inga sprickor alls.
Sur gubbe har inte bågnat alls men har däremot massor med sprickor.
Virket kommer troligen från samma planka och samma leverantör och det är ca 2-3 år gammalt.
Nej jag har inte byggt det. Det fanns här när jag flyttade in för 2 år sen och jag har inte behandlat det alls.
Har tagit foton för att visa skillnaden men det går inte att se på fotot hur glad gubbe har bågnat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medan vi som lägger oimpregnerat trall (dvs. naturimpregnerat) lägger glada gubbar?Bichonen skrev:Helt rätt. En del i det här är att ju tjockare virke man använder desto mindre slår det sig och då ska man lägga sur gubbe för ytveden är porösare och tar åt sig impregneringen bäst och då håller virket längre.
Kärnveden är mycket tätare och tar åt sig impregneringen sämre. Så välj impregnerat med så lite kärnvirke som möjligt så får ni en trall som håller länge.
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg