sur eller glad

  • Antal röster
    177
KnockOnWood skrev:
Det blir nog fortfarande årsringar, men med något större radier.



Du gör verkligen skäl för ditt användarnamn. Bara gissningar ;)
Gillar faktiskt bilden, syns att brädorna med kärnveden utåt har kupat sig helt enligt regelboken och den "sura" ligger platt. Gissningen är en kvalificerad gissning. För att kunna ses som vetenskapligt bevisad så krävs mycket större och noggrannare empiriska studier. 😀
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Jag lade ett litet golv med alla kärnsidor ner, vissa brädor är alltid blöta efter regn medan de flesta torkar snabbt. Så kan likagärna vara slumpen i exemplet ovan att just den förblir blöt. Vet ej om det beror på någon skillnad i tillverkningen?
 
patriklarsson skrev:
Jag lade ett litet golv med alla kärnsidor ner, vissa brädor är alltid blöta efter regn medan de flesta torkar snabbt. Så kan lika gärna vara slumpen i exemplet ovan att just den förblir blöt. Vet ej om det beror på någon skillnad i tillverkningen?
Kan absolut vara slumpen på bilderna och alla brädor torkar ganska snabbt. Men det är enkla fysiska regler som gör att årsringarna vill räta ut sig då virket torkar. Ytveden krymper mer än kärnveden och därför dras ytveden ihop mer än kärnveden då det torkar, därför kupar det sig också.

Sen varierar det mycket beroende på virkeskvalitet, sågning och hur torrt virket var i dom olika skeendena i produktionen.

Jag brukar lägga brädor åt "rätt" håll, men inte slaviskt om det blir fult/dåligt att lägga kärnsidan upp.
 
sulfobus skrev:
Jag lade alla bräder utom en med kärnsida upp. Så här såg det ut efter en skur:
[bild]
Den enda blöta brädan var den sura gubben.
Tack för att du la en bräda åt "fel" håll för vår skull, så vi kunde få se skillnaden. Nu kan du få vända på den igen 😁
 
S
beror nog även på virket
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Alltid lagt fina sidan uppåt, har då funkat ypperligt på de altaner ja byggt
 
SBH skrev:
beror nog även på virket
Helt rätt. En del i det här är att ju tjockare virke man använder desto mindre slår det sig och då ska man lägga sur gubbe för ytveden är porösare och tar åt sig impregneringen bäst och då håller virket längre.
Kärnveden är mycket tätare och tar åt sig impregneringen sämre. Så välj impregnerat med så lite kärnvirke som möjligt så får ni en trall som håller länge.

Sen beror det också på var trallen ska ligga. Här har Svenskt Trä flera bra råd.

Glad gubbe på trall nära mark. Tak, eller inte, har begränsad betydelse. Ökad risk för stickor och mindre slitstyrka.

Sur gubbe på trall på balkonger. Ger troligen konvex trall, i varje fall under de perioder balkongen används (sommaren).

Kärnsidan har lägre beständighet än splintsidan. Rötskador uppkommer först i kontaktytan mellan trall och underslag/bärlina, och i vattenfickor. Vid sådan risk ska man vända kärnsidan uppåt, dvs glad gubbe.

Söker man en slitstark trall ska man vända kärnsidan nedåt, dvs sur gubbe.

Ska man ha en trall med bäst beständighet, så ska man välja kärnfri trall, dvs enbart sidobrädor.

En pragmatisk lösning kan också vara att alltid lägga godsidan uppåt, dvs plankans finaste sida.

Apropå springans storlek så rekommenderas allt från kloss till 3 mm. Går man igenom fallen nr. 1-4 så blir rekommendationen: Trall nära mark kan du lägga med viss springa. På balkonger lägger du den kloss.

Mer info finns här. http://www.mynewsdesk.com/se/woodybygghandel/blog_posts/glada-sidan-upp-45502
 
  • Gilla
UlfTolf
  • Laddar…
S
Bichonen skrev:
Helt rätt. En del i det här är att ju tjockare virke man använder desto mindre slår det sig och då ska man lägga sur gubbe för ytveden är porösare och tar åt sig impregneringen bäst och då håller virket längre.
Kärnveden är mycket tätare och tar åt sig impregneringen sämre. Så välj impregnerat med så lite kärnvirke som möjligt så får ni en trall som håller länge.

Sen beror det också på var trallen ska ligga. Här har Svenskt Trä flera bra råd.

Glad gubbe på trall nära mark. Tak, eller inte, har begränsad betydelse. Ökad risk för stickor och mindre slitstyrka.

Sur gubbe på trall på balkonger. Ger troligen konvex trall, i varje fall under de perioder balkongen används (sommaren).

Kärnsidan har lägre beständighet än splintsidan. Rötskador uppkommer först i kontaktytan mellan trall och underslag/bärlina, och i vattenfickor. Vid sådan risk ska man vända kärnsidan uppåt, dvs glad gubbe.

Söker man en slitstark trall ska man vända kärnsidan nedåt, dvs sur gubbe.

Ska man ha en trall med bäst beständighet, så ska man välja kärnfri trall, dvs enbart sidobrädor.

En pragmatisk lösning kan också vara att alltid lägga godsidan uppåt, dvs plankans finaste sida.

Apropå springans storlek så rekommenderas allt från kloss till 3 mm. Går man igenom fallen nr. 1-4 så blir rekommendationen: Trall nära mark kan du lägga med viss springa. På balkonger lägger du den kloss.

Mer info finns här. [länk]
inte bara virketstjocklek. jag menar dagens (icke) kvalitet på virket
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
SBH skrev:
inte bara virkets tjocklek. jag menar dagens (icke) kvalitet på virket
Rätt det med. Är virket väldigt billigt så kan det vara för att det är skitvirke dom har valt att impregnera och det märker man först efter några år när det börjar spricka mycket och det blir mycket stickor. Kolla kvaliteten och välj ett bättre virke även om det kostar några kronor mer för det lönar sig i längden.

Använder man tjockare virke så kan det slå sig helt tvärtom.
Kollade mitt räcke till altantrappan nu som är 45x95 och det räcket är ju högt upp från marken och får bara väta uppifrån från regn och snö. Det får mycket sol. Vänster sida är monterad glad gubbe, höger sida sur gubbe.
Glad gubbe har slagit sig så att det räcket har blivit konkavt, bågnar alltså neråt, helt tvärtemot tunnare virke, men den plankan har inga sprickor alls.

Sur gubbe har inte bågnat alls men har däremot massor med sprickor.
Virket kommer troligen från samma planka och samma leverantör och det är ca 2-3 år gammalt.

Nej jag har inte byggt det. Det fanns här när jag flyttade in för 2 år sen och jag har inte behandlat det alls.
Har tagit foton för att visa skillnaden men det går inte att se på fotot hur glad gubbe har bågnat.

Två träplankor uppmärkta "Glad gubbe" och "Sur gubbe", en konkav utan sprickor och en med sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bichonen skrev:
Helt rätt. En del i det här är att ju tjockare virke man använder desto mindre slår det sig och då ska man lägga sur gubbe för ytveden är porösare och tar åt sig impregneringen bäst och då håller virket längre.
Kärnveden är mycket tätare och tar åt sig impregneringen sämre. Så välj impregnerat med så lite kärnvirke som möjligt så får ni en trall som håller länge.
Medan vi som lägger oimpregnerat trall (dvs. naturimpregnerat) lägger glada gubbar?
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
haavard skrev:
Medan vi som lägger oimpregnerat trall (dvs. naturimpregnerat) lägger glada gubbar?
Rätt! För oimpregnerad trall gäller kärnsidan upp, glad gubbe, för det virket är hårdare och håller bättre i längden men då gäller det att sköta det rätt.
 
Bichonen skrev:
Rätt! För oimpregnerad trall gäller kärnsidan upp, glad gubbe, för det virket är hårdare och håller bättre i längden men då gäller det att sköta det rätt.
Och vattnet rinner av, för att det blir konvext när det torkar :)
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Jag är glad och sur gubbe, lite beroende på omständigheterna.
 
  • Gilla
Glimmer och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.