Jag tänker köpa Kärcher WD 3 med volym 17L för att suga kaninurin och kaninbajspluttar från toalådor och burgolv, är det okej att låta urinen och pluttarna stå kanske i 2-3 veckor i grovsugarens behållare tills den blir full och det blir dags att tömma den eller kommer behållaren rosta sönder? Jag tänker även spraya insidan av behållaren med insektsspray Raid, som innehåler pyretriner och piperonylbutoxid, kan det skada behållarens rostskydd? Är det okej att suga bajspluttarna utan filter eller kommer grovsugaren sprida bajs och urin doft ut genom sitt utblåsningshål vilket min dammsugare gjorde? Vad bör jag tänka på?

Vilken är bäst Kärcher WD 3 eller Nilfisk grovdammsugare buddy ii 18l?
Kärcher har slang diameter 35mm, 1000w, 17L, 75 db
Nilfisk 36 mm,1200w, 18L, 87db (för högt, kommer skrämma kaninerna).

Men i övrigt vet jag inte vilken som har t.ex. rostfriast behållare etc.
 
Redigerat:
Ja, det kommer lukta fan där maskinen står och mognar i några veckor mellan tömningarna.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Om jag har näsklämma kanske det funkar? Jag är redan van vid doften när jag tömmer fulla kanintoalådor i WC, jag stänger WC-dörren och öppnar helt WC-fönstret.
 
Redigerat:
F frer skrev:
Jag tänker köpa Kärcher WD 3 med volym 17L för att suga kaninurin och kaninbajspluttar från toalådor och burgolv, är det okej att låta urinen och pluttarna stå kanske i 2-3 veckor i grovsugarens behållare tills den blir full och det blir dags att tömma den eller kommer behållaren rosta sönder? Jag tänker även spraya insidan av behållaren med insektsspray Raid, som innehåler pyretriner och piperonylbutoxid, kan det skada behållarens rostskydd? Är det okej att suga bajspluttarna utan filter eller kommer grovsugaren sprida bajs och urin doft ut genom sitt utblåsningshål vilket min dammsugare gjorde? Vad bör jag tänka på?

Vilken är bäst Kärcher WD 3 eller NILFISK GROVDAMMSUGARE BUDDY II 18L?
Kärcher har slang diameter 35mm, nilfisk 36, kärcher 1000w, nilfisk 1200w. Kärcher 17L, Nilfisk 18L. Men i övrigt vet jag inte vilken som har t.ex. rostfriast behållare etc.
Varför metall? Plast ger rostfriast behållare.
 
Varför inte tömma direkt?
 
  • Gilla
joakim_j
  • Laddar…
P Pettttter skrev:
Varför metall? Plast ger rostfriast behållare.
Jag antog att alla grovdammsugare har metallbehållare men nu ser jag att WD 3 Premium har metallbehållare och WD 3 har plastbehållare.
 
Redigerat:
ecb182 ecb182 skrev:
Varför inte tömma direkt?
Det blir jobbigt spring hela tiden, speciellt med känslig rygg.
 
Hep Hep skrev:
Ja, det kommer lukta fan där maskinen står och mognar i några veckor mellan tömningarna.
Jaha, du menade att den står och doftar på plats, jag gissar att grovdammsugare är ganska täta. Jag kan annars klämma fast en plastpåse mellan grovdammsugarens lock och behållare som jag tar tillfälligt bort när jag grovdammsuger eller efter varje städning strö överst i behållaren ett lager av aktivt kolpulver eller mjölksyra-pulver (t.ex. stink killer) så att det neutraliserar doften.
 
Redigerat:
harry73
F frer skrev:
Om jag har näsklämma kanske det funkar? Jag är redan van vid doften när jag tömmer fulla kanintoalådor i WC, jag stänger WC-dörren och öppnar helt WC-fönstret.
Vad slänger du i toan? Jag tror att du ska sluta med det.
 
harry73 harry73 skrev:
Vad slänger du i toan? Jag tror att du ska sluta med det.
Bajspluttar och urin.
 
Redigerat:
Det är så enkelt att tömma grovdammsugaren. Öppna 2 klämmor, lyft av motordelen (som lätt kan parkeras ovanpå en tom murarhink eller dylikt) och så häller du bara ut fångsten. Snabbsköljning med en skvätt vatten. Klart!

Sådan där kanin- piss och skit: vore det inte smaskens för en rejäl och välskött kompost? När komposteringen är klar, har du en fin toppdress till en gräsmatta.
 
C Cider skrev:
Det är så enkelt att tömma grovdammsugaren. Öppna 2 klämmor, lyft av motordelen (som lätt kan parkeras ovanpå en tom murarhink eller dylikt) och så häller du bara ut fångsten. Snabbsköljning med en skvätt vatten. Klart!

Sådan där kanin- piss och skit: vore det inte smaskens för en rejäl och välskött kompost? När komposteringen är klar, har du en fin toppdress till en gräsmatta.
En sak som jag frågat tidigare i tråden, låter ni filter sitta kvar när ni suger äcklig gegga?
 
P Pettttter skrev:
En sak som jag frågat tidigare i tråden, låter ni filter sitta kvar när ni suger äcklig gegga?
Ja, filtret sitter kvar, men inte påsen.
 
P Pettttter skrev:
En sak som jag frågat tidigare i tråden, låter ni filter sitta kvar när ni suger äcklig gegga?
Hur var det att suga äcklig gegga, blockerades inte patronfiltret så att motorn stannade eller så att äcklig doft blåste ut genom motorutblåsningshålet? Om det blåser ut äcklig doft kan det bli bra genom att tejpa fast ett HEPA filter på utblåsningshålet? Jag har köpt WD 3 men tvekar att använda den för att suga upp geggig bajs med urin. WD 3 sägs ha 17L volym men har stort patronfilter inne i behållaren så verklig volym blir 10L?

Ett annat förslag kan vara att göra som den här killen med förvaringsbox, vattenslang och (våt-?) dammsugare
men istället med större insugningsslang (t.ex. klippt dammsugarslang eller silikonslang 35mm) och jäshink 15L så att det inte blir stopp. Undrar om det funkar med vanlig (torr)dammsugare och om alla slangarna har samma diameter?
 
Redigerat:
F frer skrev:
Hur var det att suga äcklig gegga, blockerades inte patronfiltret så att motorn stannade eller så att äcklig doft blåste ut genom motorutblåsningshålet? Om det blåser ut äcklig doft kan det bli bra genom att tejpa fast ett HEPA filter på utblåsningshålet? Jag har köpt WD 3 men tvekar att använda den för att suga upp geggig bajs med urin. WD 3 sägs ha 17L volym men har stort patronfilter inne i behållaren så verklig volym blir 10L?

Ett annat förslag kan vara att göra som den här killen med förvaringsbox, vattenslang och (våt-?) dammsugare [media] men istället med större insugningsslang (t.ex. klippt dammsugarslang eller silikonslang 35mm) och jäshink 15L så att det inte blir stopp. Undrar om det funkar med vanlig (torr)dammsugare och om alla slangarna har samma diameter?
Jäshink 25-30L*

Inte bara är patronfiltret stort och tar upp mycket plats i behållaren, dessutom sitter slangen långt ner på behållaren, så behållaren kan inte fyllas upp högre än till hälften, fylls den mer så rinner det tillbaka ut genom slangen, så verklig vätske-volym är max 9.5 L utan patronfilter, jag mätte det nyss med vatten (vilseledande marknadsföring att kalla det 17L).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.