125 246 läst · 1 709 svar
125k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Jo, det är ovanligt. Det påverkar ju inte reglerna i korsningen alls om det resulterar i att högerregeln gäller. Det låter i mina öron som en klart udda skyltning.
Nej, väjningsplikten säger verkligen inte det. Den säger att jag måste vänta till dess det är fri lejd. Som sagt, i många länder har alla inkommande vägar till en korsning väjningsplikt, det fungerar det också.D Daniel 109 skrev:
I denna korsning har "BARA" bilisten väjningsplikt, pga hajtänderna. Utan hajtänderna så hade Bara cyklisten haft väjningsplikt. Tänkte precis skriva, hur svårt kan det vara! Sen kom jag på att mitt första svar i tråden också pekade på att cyklisten har väjnings ansvar. Dock insåg jag ganska snabbt efter inlägg, och sen genom att själv läsa på lite regleverk att så inte är fallet. Har sällan sett en tråd där bevisföringen är så tydlig, och många ändå hävdar motsatsen. Så Jag förslår att alla som hädanefter anser att cyklisten i denna korsning bär något som helst juridiskt ansvar (moraliskt ansvar, fara för eget liv etc är ovidkommande i frågan), ihop med sina fortsatta påståenden, precis om de friande varit duktiga på presenterar stöd för detta genom skärmdumpar, och lagtext. För just nu så är alla som hävdar ansvar för cyklisten väldigt dåliga på att presentera stöd för sin tes.pacman42 skrev:Jag sa inte att bilisten inte har väjningsplikt, bägge har det. Hade det inte varit hajtänder så hade det troligen fortfarande dömts till cyklistens fördel då denne blev påkörd på bakhjulet. Dock hade troligen ansvaret förskjutits mer mot cyklisten, men inte tillräckligt för att bilisten skulle frias. Bilar har väjningsplikt mot cyklister som redan är ute på cykelpassage oavsett hajtänder eller ej.
Personligen är jag riktigt nyfiken på om det faktiskt finns motstridiga regler om detta. Jag har inte hittat några. Det som först verkat motstridigt har sen visat sig vara helt andra trafiksituationer.
Ja men inte vanligt här. I Sverige har vi oftast stopplikt om det den situationen uppstår. Mao stoppskylt åt fyra håll. Vet inte om väjningsplikt åt 4 håll förekommer alls i Sverige men det kanske det gör...pacman42 skrev:
Men förekommer ju definitivt, då det tas upp i övningsboken:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag tolkar det cyklade du på en cykelväg, annars färdades du nog på fel sida av vägen. Är det en cykelväg borde borde det sättas upp en skylt , varnign korsande cyckelväg. Om du cyklat på vägbanan så är du nog vållande, då du i så fall färdades mot färdriktningen.S SueCia skrev:Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).
När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..
Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.
Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.
Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?
Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...
[bild]
I korsningen har bägge väjningsplikt. Rent logiskt, vad anser du att cyklisten skall titta på för att inse att han inte har väjningsplikt?M mojjen skrev:I denna korsning har "BARA" bilisten väjningsplikt, pga hajtänderna. Utan hajtänderna så hade Bara cyklisten haft väjningsplikt. Tänkte precis skriva, hur svårt kan det vara! Sen kom jag på att mitt första svar i tråden också pekade på att cyklisten har väjnings ansvar. Dock insåg jag ganska snabbt efter inlägg, och sen genom att själv läsa på lite regleverk att så inte är fallet. Har sällan sett en tråd där bevisföringen är så tydlig, och många ändå hävdar motsatsen. Så Jag förslår att alla som hädanefter anser att cyklisten i denna korsning bär något som helst juridiskt ansvar (moraliskt ansvar, fara för eget liv etc är ovidkommande i frågan), ihop med sina fortsatta påståenden, precis om de friande varit duktiga på presenterar stöd för detta genom skärmdumpar, och lagtext. För just nu så är alla som hävdar ansvar för cyklisten väldigt dåliga på att presentera stöd för sin tes.
Personligen är jag riktigt nyfiken på om det faktiskt finns motstridiga regler om detta. Jag har inte hittat några. Det som först verkat motstridigt har sen visat sig vara helt andra trafiksituationer.
Husägare
· Stockholms län
· 292 inlägg
Läs inlägg #459 och begrunda situationen
Det är ett väldigt dåligt och slött system av myndigheten då märken är täckt av snö halva delar av året och målade sträck slutar synas väldigt snabbt i delar av landet där man kör mest dubbdäck.A antett skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 042 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 042 inlägg
Så om jag cyklat från andra hållet hade jag kunnat cykla ut bäst jag vill? Är du säker på att du verkligen ska ha körkort?M Matti89 skrev:
Cyklade du över övergångstället? Du måste kliva av cykeln och gå över övergångstället för att ha företräde enligt lag.S SueCia skrev:Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).
När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..
Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.
Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.
Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?
Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...
[bild]
Inte ens sista meningen blir tyvärr rätt här, då han cyklade från vänster mot höger. Dvs i färdriktning, om han nu hade cyklat på vägbanan, vilket han dock i inlägg 1 skrev att han inte gjorde. Olyckan skedde på cyckelpassagen. En sådan märkning du efterfrågar är väl brukligt (och kanske till och med obligatoriskt) vid cyckelöverfart. Då har Bilist alltid väjningsplikt för cykel. Nu ahr den "upplysningen" ersatts av en väjningsplikts skyt dåd et "bara" är en cykel passage. Den innebär att bilisten har väjningsplikt för allt framför sig, gående, cyklister och bilister.Eskes skrev:
Vi bilister kan skylla mycket på cyklisterna som jag ofta tycker är rena huliganerna i trafiken. Men om vi skall begära att dom skall följa såväl trafikvett som trafikregler, så får vi nog börja med att själva lära oss trafikreglerna. Jag har genom denna tråd insett att jag själv har en del nytt att sätta mig in i innan jag skall lyfta näven mot cyklister nästa gång (vilket händer då och då).
Klarlagt att han inte cyklade på övergångsstället, korsningen har cykel passage. Gränsfall om han skulle belastas med väjningsplikt i detta fall även om han hade halkat över 1m på övergångsstället, som går parallellt. Handlar återigen om prioritetsordning vägmärken/regler. Men där ger jag mig inte in i diskussion, det är nog mer för en jurist att utreda.L Lakritsianen skrev: