F Freda skrev:
ALLA andra situationer så SKALL cyklisten sittandes på cykel lämna FÖRETRÄDE ÅT ALLA!
Tror du borde tänka ett varv till! 😉
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Så slutsatsen verkar vara att TS inte är vållande.

- Det är en obevakad cykelpassage (vita sockerbitar).
- Linjen för väjningsplikt ligger före cykelpassagen.
Precis. Så här stod det i bloggen som länkades längre upp.

Bilisters skyldigheter


Cykelpassage​


8. Bilister som korsar cykelpassager får inte köra ihjäl cyklister.


Så här säger Trafikförordningen (3 kap 61§):


En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen.
Alltså. Om du kommer i bil och någon redan är ute på cykelpassagen så får du inte köra på den.
 
  • Gilla
oll96 och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).

När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..

Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.

Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.

Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.

Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?

Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...

[bild]
cyklister ska alltid lämna företräde! Om inte skyltning finns för cykelövergång. Inga undantag. Men är du nästan över så? Oftast kommer cyklister i full fart och tror sig ha förkörsrätt.
 
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P
Ett stort problem är ju att det utan vidare ryms en cyklist , det ryms faktiskt rätt ofta hel bil bakom A stolpen i bilen , altså den stolpen som avgränsar vindruta mot sidoruta.
Väldigt ofta gör det att om farterna överenstämmer lagomt så kan man få en hel bil att inte synas när man åker fram emot en korsning eller nåt..

Så i slutändan oavsett vem som har rätt gör det jäkligt ont att bli påkörd och det är betydligt klokare att som oskyddad trafikant vara helt säker på att få ögonkontakt och vem som väntar på vem..

Vem som hade rätt kvittar när man ligger påkörd på vägen , glöm aldrig det

Och för alla som någonsin kommer i närheten av en lastbil

Alla runt den här lastbilen (inom dom gula linjerna) står osynligt för chauffören.. Kom ihåg det nästa gång det kommer en lastbil

återigen var säkra på ögonkontakt och att man sett varandra innan man gör något
 
  • Lastbil parkerad så att den bildar en pil med gatumarkeringarna, människor står i kö efter formationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S SueCia skrev:
Det är svårt att se på bilden men jag cyklade på trotoaren som är i anslutning till korsningen. Trottoaren är nedsänkt just vid övergången jämfört med ordinarie höjd så det blir naturligt att man följer den sträckan. Så jag cyklade precis bortanför strecken för övergångsstället så att säga.
Den nedsänkningen är för tillgänglighet(rullator, rullstol) så det är inte med tanke på cyklister. Är du över åtta år skall du inte cykla på trottoaren alls. Men om du är bakom "hajtänderna" och dessutom ute i korsningen(men inte på övergångstället ) borde bilisten lämnat företräde. Som du säger hajtänderna gäller
 
P
Sen att man var nästan förbi kvittar helt regelmässigt i ansvarsfrågan vem som är vållande.

Det har liksom noll betydelse antingen var man helt förbi eller inte ,, körde man ihop så är det reglerna, skyltar osv på platsen som avgör vem som gjort fel.. Att man nästen hann betyder inget
 
LURIGLANA LURIGLANA skrev:
Jag råder alla som är med om olyckor i trafiken att uppsöka läkare! Försäkringsbolagen har nämligen en tidsfrist på 72 timmar från olyckstillfället till att man uppsöker läkare. Efter de 72 timmarna blir det jobbigare att få ersättning! Jag vet detta p.g.a att flera advokater har bekräftat detta. Skriv inte på några som helst papper vid utbetalning heller... Det finstilta uppger att du avsäger dig din rätt till mer ersättning om du skulle bli sämre av din skada. Lycka till! 🌷
Man bör uppsöka läkare av det enkla skälet att man kan ha ådragit sig allvarliga inre skador som man inte själv inser att man ådragit sig. Jag känner till mer än ett fall där personer tyckt att dom varit ok efter en olycka för att kort därefter avlida pga skador dom ådragit sig.

Så uppsök läkare! Om man som bilist kolliderar med en oskyddad fotgängare/trafikant, se till att dom uppsöker sjukhus!
 
Redigerat:
Nissens
P polaris78 skrev:
Ett stort problem är ju att det utan vidare ryms en cyklist , det ryms faktiskt rätt ofta hel bil bakom A stolpen i bilen , altså den stolpen som avgränsar vindruta mot sidoruta.
Väldigt ofta gör det att om farterna överenstämmer lagomt så kan man få en hel bil att inte synas när man åker fram emot en korsning eller nåt..

Så i slutändan oavsett vem som har rätt gör det jäkligt ont att bli påkörd och det är betydligt klokare att som oskyddad trafikant vara helt säker på att få ögonkontakt och vem som väntar på vem..

Vem som hade rätt kvittar när man ligger påkörd på vägen , glöm aldrig det

Och för alla som någonsin kommer i närheten av en lastbil

Alla runt den här lastbilen (inom dom gula linjerna) står osynligt för chauffören.. Kom ihåg det nästa gång det kommer en lastbil

återigen var säkra på ögonkontakt och att man sett varandra innan man gör något
Man kan ju inte ha blinda lastbilschaufförer. Inte heller kan de vara stelopererade i nacken. Döda vinkeln täcker msn genom att vrida på huvudet…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Tack för engagemang allihop! Jag har fått mycket information, extremt mycket information faktiskt, och merparten av informationen måste vara felaktig eftersom de motsäger varandra och endast en borde kunna vara rätt. Men jag inser att oavsett hur mycket vi gissar fram och tillbaks här på forumet så kommer jag inte närmre att veta hur det kommer beslutas.

Jag har åtminstone fått svar på en del praktiska frågor kring hur försäkringarna går till. Har varit förskonad från det under hela livet fram till nu.

Går det att stänga av notiser för en specifik tråd? Det är helt extremt med notiser :)
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det är cykelöverfart och cykelpassage man ska hålla isär. Men exempelvis i cirkulationsplatser brukar det se ut så här, väjningsplikt före cykelpassagen innebär att bilen på väg in i cirkulationsplats ska stanna för cykel.
Det är precis tvärtom . du skall lämna företräde för cykel när du lämnar rondellen.
 
  • Gilla
VidarH
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Man kan ju inte ha blinda lastbilschaufförer. Inte heller kan de vara stelopererade i nacken. Döda vinkeln täcker msn genom att vrida på huvudet…
ja kanske skulle skrivit det att det är med huvuet frammåt och det som syns i speglarna..
dom som står i dolda vinkeln kan ses genom att vrida på huvet ja men dom flesta kollar frammåt och i speglarna huvudsakligen då man ser all dom ytorna med en väldigt liten rörelse på huvet..

Men faktum kvarstår att alla som står inom gula linjerna är omöjliga att se utom dom som står i dolda vinkeln som bara är jäkligt lätt att missa.

Nåt att tänka på för alla som rör sig i närheten av en lastbil och det sker många onödiga olyckor pga att folk som aldrig kört lastbil inte fattar att dom inte syns
 
S
P polaris78 skrev:
Sen att man var nästan förbi kvittar helt regelmässigt i ansvarsfrågan vem som är vållande.

Det har liksom noll betydelse antingen var man helt förbi eller inte ,, körde man ihop så är det reglerna, skyltar osv på platsen som avgör vem som gjort fel.. Att man nästen hann betyder inget
Menar du alltså att om någon kör ut framför mig på en 90väg och accelererar såpass långsamt att jag nätt och jämnt hinner ifatt bilen, jag har ett val, sluta gasa lite för att ge dom chansen att komma upp i fart, eller fortsätta gasa för att köra in i baken på bilen. Så är det alltid den som körde ut framför mig som gjort fel ändå?

Den här situationen uppstår ju i stort sett varenda gång man kör bil :O
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Går det att stänga av notiser för en specifik tråd? Det är helt extremt med notiser :)
Klicka på kyrkklockan till höger om tråden när du visar dina bevakade trådar och välj "aldrig".
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
L Langos skrev:
Alltså. Om du kommer i bil och någon redan är ute på cykelpassagen så får du inte köra på den.
Och cyklisten som är på cykelpassagen får inte vara där när bilisten kommer i sin bil och kör...

Vid en cykelpassage ska bilister anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklister och mopedister som är ute på cykelpassagen. Cyklister och mopedister som ska färdas ut på en cykelpassage måste sänka hastigheten innan utfart. De ska även ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.

Ingendera har alltså "förkörsrätt" och bådadera har skyldigheter; cyklisten ska ge bilar företräde och får bara korsa vägen om den kan ske utan fara och bilister ska anpassa hastigheten så att inte fara uppstår. Vid en kollision så har någon eller bådadera brustit i sina förpliktelser i någon mån och det blir alltid en bedömningsfråga om vem som är vållande och i vilken grad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
S SueCia skrev:
Menar du alltså att om någon kör ut framför mig på en 90väg och accelererar såpass långsamt att jag nätt och jämnt hinner ifatt bilen, jag har ett val, sluta gasa lite för att ge dom chansen att komma upp i fart, eller fortsätta gasa för att köra in i baken på bilen. Så är det alltid den som körde ut framför mig som gjort fel ändå?

Den här situationen uppstår ju i stort sett varenda gång man kör bil :O
Rent krasst så ska den som har väjningsplikt inte störa dom på vägen.. då har man brutit mot väjningsplikten , egentligen

Sen finns det såklart en gräns åt andra hållet.. kör du på nån i röven långt efter korsningen som inte gasade tillräckligt för att hinna undan så kommer nog ingen lyssna och göra den som svängde ut till vållande , utan då anses nog den som kör på som att den brustit i att se vad som händer och anpassa sin fart till trafiksituationen.

Men absolut har vi idag många som egentligen misslyckas med att lämna företräde och tränger sig ut för thight och alla som har företräde får bromsa för att dom som trängde sig ut inte hinner undan. men det blir ju så i brist på trafikpoliser och för hårt fokus på fart dom sista årtiondena i trafiken. Där fartkameror ska göra det mesta av jobbet med att tillrättavisa folk i trafiken
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.