Buttox skrev:
I vårt fall kommer vi att ha radiatorer på nedervåningen och golvvärme på övervåningen (med separat pump och shunt), vad är då den bästa lösningen, att ha termostater eller inte?
Spelar det stor roll om man har slingor som skljer sig en hel del i längd?

Man kanske kan testa utan termostater, funkar det inte så är det väl enkelt att installera trådlösa termostater...
Olika längd har inge betydelse, eller det har det men man kompenserar det med rattarna på golvvärmefördelaren, har inget med termostater att göra.
 
Gurravasa, hur fungerar det med en kamin som man eldar i sporadiskt.
Det blir ju väldigt varmt i rummet där den står men värmen sprider sig ju inte till alla rummen vilket väll kan få till följd att den sänker framledningstemperaturen i rum som inte nås av värmen från kaminen?
 
lillePer skrev:
Gurravasa, hur fungerar det med en kamin som man eldar i sporadiskt.
Det blir ju väldigt varmt i rummet där den står men värmen sprider sig ju inte till alla rummen vilket väll kan få till följd att den sänker framledningstemperaturen i rum som inte nås av värmen från kaminen?
Ja om man sänker framledningstempen från pannan så sänks ju framldeningstempen till alla rum, även de som inte får så stor del av värmen från kaminen.

Om man tycker att det blir ett problem med att rummen långt från kaminen blir för kalla när man eldar så kan man minska strypningen till de rummens slingor så att man ställer normaltempen något högre än vad man egentligen vill ha och sedan använda termostat i de rummen.

Testa först och se om du upplever att det blir ett problem. Om tempen sjunker nån grad i ett sovrum så tänker man oftast inte på det.
 
Gurravasa, har du någon rekommendation angående termostater när man har en separat pump och shunt på övervåningen (radiatorer på nedervåningen)?
 
Buttox skrev:
Gurravasa, har du någon rekommendation angående termostater när man har en separat pump och shunt på övervåningen (radiatorer på nedervåningen)?
Har tyvärr mest satt mig in i hur det funkar när man bara har golvvärme och enplanshus eftersom det är det jag har själv. Men jag skulle tippa att den ekonomiska vinsten (om du har värmepump) med att köra utan termostater till golvvärmen inte blir så stor eftersom det är framledningstempen som radiatorerna behöver som bestämmer vilken temp pannan måste leverera.

Komfortmässigt skulle jag ändå strypa in slingorna så att man får den temp man vill ha i de olika rummen. Då får man jämnvarma sköna golv. Kan nog vara bra att komplettera shunten med termostat då jag misstänker att tillskottsvärmen varierar mer på en ovanvåning där värmen samlas under dagen. Sen har man ju ofta sovrum på ovanvåning och som jag tidigare varit inne på så kan det finnas anledning att ha rumstermostat där.

Jag skulle nog justera in golvvärmen med strypventilerna sen ha rumstermostater (ställda strax över den temp jag strypt in) för att kompensera för tillskottsvärme.
 
Redigerat:
"Bump" på denna.
Håller just på att montera en LK fördelare på precis detta sätt. Eftersom jag har mixat radiatorer och numer också golvvärme så har jag fördelaren kopplad mot deras shuntgrupp.

Min ödmjuka fråga är om någon har erfarenhet av att styra primärflödet via en vanlig termostat på primärreturen som styrs av en kapilärledning från sekundärreturen (typ 27 - 30 grader)?

Syftet är att inte cirkulera mer primärvatten än vad som är nödvändigt och därigenom dränera energi ur acken.
Detta borde vara både billigt smart och enkelt, om det funkar.

Vänligen!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.