mexitegel skrev:
Av någon helt outgrundlig anledning glömde jag kolla hos min hovleverantör Conrad. Med en sån här
[länk] (finns i fler modeller)

tillsammans med
[länk]


monterad på en DIN-skena i denna
[länk]

så är saken biff! (glöm inte täta IP-klassade genomföringar till lådan bara)
Med dessa komponenter, krävs det ingen extern strömförsörjning på styr-sidan av reläet, över givarna? Reläet behöver ström för att dra?
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Sedärja, nu börjar det likna något. Nått sådant där ihopplock är vad jag tänkt mig. En liten apparatlåda på husväggen intill dränbrunnen skulle bli fint också.

Här har dom ju också en helt "färdig" pryl för detta:

[länk]
OK, den såg jag inte :) , men det är nog en bättre lösning för då slipper du ha 230v ner i brunnen till nivåvakten. Om du monterar lådan på husväggen vill säga.

I den andra lösningen så behöver du spänning för att dra relät, men eftersom det är 230v relä så behövs ingen trafo. Du kopplar alltså nivåvakten i serie med styrsidan av relät som styr pumpen. Men då får du 230 v på givaren nere i brunnen, givaren är klassad för det men det är ändå lite dumt när det finns ett annat bra alternativ.
 
Måste man inte ha flera givare en topp givare och en bottengivare. Annars kommer väl pumpen bara att morra till så har den pumpat bort vatten så givaren bryter, och är det bra flöde på inkommande vatten så kommer den starta/bryta hela tiden. Bättre att den går så det blir tomt i brunnen och sen startar när nivån stigit till max övre gräns.

Skulle gå fixa med nåt relä som håller ett par sekunder innan det bryter. alt. två nivåbrytare där en slår på och den andra bryter.
 
Level monitoring relay, series 072.01.8.240

Den tillsammans med dessa (3st):
Probe for conductive liquids, series 072.01

som du monterar i en lämplig låda ser jag som en bra lösning.
Vet inte hur den tidigare "färdiga" satsen från Conrad fungerar, om den har 3 mätpunkter eller ej. Denna har iaf en som skall vara i botten, sedan en för min och en för max nivå.
Har själv denna lösning i min vattenbrunn dock annat märke på relät, fungerar perfekt.

Den tidigare lösningen som pratats om från conrad verkar inte levereras med "mätpunkter".
 
MathiasS skrev:
Jag har en dränbrun dit jag leder vatten från dräneringen runt huset. I denna har jag en billig dränpump från Bauhaus (billig + fem års garanti!). Utlopp sker via pem-slang till lämplig plats.

Hej

Lite "vid sidan om frågor":

Då jag står inför liknande lösning undrar jag:

Varför denna lösning??? Funkar inte en stenkista???

Vad är lämplig plats?? Grannens tomt :)

Tack på förhand
 
saidlasf skrev:
Hej

Lite "vid sidan om frågor":

Då jag står inför liknande lösning undrar jag:

Varför denna lösning??? Funkar inte en stenkista???

Vad är lämplig plats?? Grannens tomt :)

Tack på förhand
Någon vänlig moderator kanske kan knoppa av detta till en egen tråd.

Mina dränrör ligger 1-1,8m under marknivå. En stenkista ska placeras på en nivå under dräneringen (förstås), men också ligga i den översta metern mark/jord. Det kan jag inte åstadkomma på min tomt. Därav lösningen med en dränbrunn och pump.
 
imported_Mogge skrev:
Måste man inte ha flera givare en topp givare och en bottengivare. Annars kommer väl pumpen bara att morra till så har den pumpat bort vatten så givaren bryter, och är det bra flöde på inkommande vatten så kommer den starta/bryta hela tiden. Bättre att den går så det blir tomt i brunnen och sen startar när nivån stigit till max övre gräns.

Skulle gå fixa med nåt relä som håller ett par sekunder innan det bryter. alt. två nivåbrytare där en slår på och den andra bryter.
Två givare ska det vara. En uppe som startar pumpen, och en vid botten som stänger av pumpen.
 
nsiak skrev:
Level monitoring relay, series 072.01.8.240

Den tillsammans med dessa (3st):
Probe for conductive liquids, series 072.01

som du monterar i en lämplig låda ser jag som en bra lösning.
Vet inte hur den tidigare "färdiga" satsen från Conrad fungerar, om den har 3 mätpunkter eller ej. Denna har iaf en som skall vara i botten, sedan en för min och en för max nivå.
Har själv denna lösning i min vattenbrunn dock annat märke på relät, fungerar perfekt.

Den tidigare lösningen som pratats om från conrad verkar inte levereras med "mätpunkter".
Här finns ett datablad för relät:

http://www.findernet.com/comuni/pdf/S72EN.pdf

Rimligtvis borde det gå att få denna att funka som jag vill, men från databladet lyckas jag inte läsa ut det faktiskt. Måste läsa en gång till.

Det borde också gå att skippa givaren och bara använda öppna kablar, mäter man med tre "givare" handlar det väl bara om att mäta resistansen mellan dessa.
 
Jag har köpt detta relä och har kört det i ett par dagar. Jag kör med två givare och det fungerar som det ska. Jag ska testa att köra ner en kabel till så att jag kan få en mer exakt styrning mellan givarna, dock är funktionen fullgod med två givare också.
Det ska bli så skönt att slippa hängande flottör som har varit ett problem i många år.

MathiasS skrev:
Här finns ett datablad för relät:

[länk]

Rimligtvis borde det gå att få denna att funka som jag vill, men från databladet lyckas jag inte läsa ut det faktiskt. Måste läsa en gång till.

Det borde också gå att skippa givaren och bara använda öppna kablar, mäter man med tre "givare" handlar det väl bara om att mäta resistansen mellan dessa.
 
PRYL_ skrev:
Jag har köpt detta relä och har kört det i ett par dagar. Jag kör med två givare och det fungerar som det ska. Jag ska testa att köra ner en kabel till så att jag kan få en mer exakt styrning mellan givarna, dock är funktionen fullgod med två givare också.
Det ska bli så skönt att slippa hängande flottör som har varit ett problem i många år.
Har inte fått tummen ur och fixat detta ännu. Har du lust att speca exakt vilka givare du använder etc?
 
MathiasS skrev:
Har inte fått tummen ur och fixat detta ännu. Har du lust att speca exakt vilka givare du använder etc?
Jag använde två givare som ursprungligen kom från detta kit:
http://www.ems-pump.se/pdf/km22.pdf

Då jag ville ha funktionen så att pumpen började tömma vid övre givaren och slutade vid undre så skalade jag 5cm på en vanlig kabel och använde den som tredje givare, fungerade precis lika bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.