Jag har en dränbrun dit jag leder vatten från dräneringen runt huset. I denna har jag en billig dränpump från Bauhaus (billig + fem års garanti!). Utlopp sker via pem-slang till lämplig plats.

Styrningen av pumpen sker idag med pumpens eget flöte. Detta funkar inte tillräckligt bra, ibland fastnar flötet eller blir liggandes ovanpå pumpen och då går den konstant utan att behov finns.

Jag söker således någon bättre sorts nivåstyrning för pumpen. Fast startnivå och stoppnivå, givare monterade på en stav/stolpe som står i brunnen.

Var hittar jag färdiga produkter för detta, alternativt givare + relä avsett för detta?
 
Fiffigt.

Men den där pumpen kostar 1800sek!
 
Testa att korta in sladden till givaren. Då har den inte en chans att lägga sig till ro på pumpen.
Jag har själv praktiserat detta knep, genom att göra en ögla på sladden och fästa den med ett kraftigt gummiband. :cool:
 
Jag har provat det, men har inte fått det att funka klockrent.
 
W
Jag har kärchers variant av dränpump och de har ingen flotör utan givare på sidan så det kan aldrig trassla sig, denna givaren kan även montera på sidan av brunnen eller på pinne etc om du vill ha den högre upp än pumpen är hög. Tror jag gav 1195 för min på K-Rauta. Har funkat kanon i ett år
 
Ok.

Jag har ju redan en pump som jag är nöjd med (Förutom styrningen av den). Jag lägger heller 500sek på styrningen än 1500 på en ny pump.

Jag får forska lite i detta, måste finnas standardlösningar för detta. Fler tips mottages tacksamt!
 
Alla vettiga lösningar som jag känner till kostar betydligt mer än 1500:- så det är inte till mycket hjälp. Annars är det som immobil säger ganska ofta en lösning på problemet genom att fästa sladden från vippan med ett buntband eller tejp mot tex slangen så den blir kortare och inte kan ta i något, men har du redan prövat det så är det inte heller till hjälp.
En lösninga som kanske skulle funka om du vill pula lite själv är att göra en variant av nivågivare som diskuterats i en anna tråd. Frågan är om det finns tillräckligt känsliga tryckströmbrytare i vettig prisklass.
Ta en pemslang och fäst en tryckströmbrytare på toppen (måste vara helt tätt) och för sedan ner slangen i brunnen. Justera sedan strömbrytaren till rätt till och frånslag genom praktisk test. När du stoppar ner en slang som är tät på ovansidan så kommer ju trycket kunna mätas av och om du har en tryckströmbrytare som är känslig så skulle det fungera.
 
Intressant lösning.

Ett problem kan nog vara att kalibrera detta rätt. Jag har har bara 80cm på höjden i ett rör som är 35cm invändigt, så jag har inte så stor hysteres tyvärr (självklart träffade jag på berg när jag grävde).

Det finns företag som inte gör annat än fixar med detta, ska ringa några samtal och se om jag får lite bra ideer. Lite hemmapul kanske kan få vara ok....
 
Jula har en nivåbrytare som kanske går att använda (Artnr: 710505)
 
MathiasS, fick en idé av den länken du hade lagt in...
När jag såg dom 3 givar elektroderna kom jag som gammal bondpöjk att minnas mjölkkrukan som satt på väggen i ladugården, den hade 3 sånna givare som gjorde att när kon hade mjölkat krukan nästan full startade en pump och pumpade över mjölken till kyltanken.
Så om du hittar en nerlagd bond gård med mjölkmaskin alfalaval från tidigt 80 tal så kan det finnas sån nivåbrytare där :)
 
Annars får du gör en macgyver:
Frigolitbit eller annat flytetyg på en hävarm med microbrytare som styr ett relä. Borde du kunna få till för några hundralappar.
 
mexitegel skrev:
Annars får du gör en macgyver:
Frigolitbit eller annat flytetyg på en hävarm med microbrytare som styr ett relä. Borde du kunna få till för några hundralappar.
Den moderna varianten av det du beskriver ser ut så här:

product_big_1824_3876.jpg
 
imported_Mogge skrev:
MathiasS, fick en idé av den länken du hade lagt in...
När jag såg dom 3 givar elektroderna kom jag som gammal bondpöjk att minnas mjölkkrukan som satt på väggen i ladugården, den hade 3 sånna givare som gjorde att när kon hade mjölkat krukan nästan full startade en pump och pumpade över mjölken till kyltanken.
Så om du hittar en nerlagd bond gård med mjölkmaskin alfalaval från tidigt 80 tal så kan det finnas sån nivåbrytare där :)
Du får tänka på att jag bor i 08-land. Här kommer mjölken från ICA, inte från kossorna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.