ullberg skrev:
Det finns poweline KNX också (överlagrad signal) men pengarna sticker iväg rätt snabbt så om man inte redan har KNX skulle overhead:en för att få till detta bli ganska stor. Känns som att man kan anställa någon som sköter den funktion man vill ha om jag tittar på högen med KNX-relaterade fakturor jag har ;)

/U
Du konfirmerar mina misstankar att KNX, PLC etc verkar prissatta för B2B och inte mass market.
 
ullberg
stilofunk skrev:
Du konfirmerar mina misstankar att KNX, PLC etc verkar prissatta för B2B och inte mass market.
Tja, jag som har det själv skulle rekommendera det till följande kategorier:

- Teknikinördar
- Folk som vill ha bra prylar och är beredda att betala för det
- Folk som har för mycket pengar och vill kunna imponera på andra
- Ovänner / folk man vill illa (ekonomiskt)

För "medelsvensson" är det nog inget än på ett tag, men allt eftersom det får större spridning gissar jag att priserna faller (det är ju inte märkesbundet så det är "bara" oligopol, inte monopol...) och då kommer det nog ordentligt stort.

/U
 
Ja byggde jag ett nytt hus så skulle jag säkert överväga ett bygga ett smart hus men nu med ett gammalt stort hus med betongbjälklag och tre undercentraler känns det som att tröskeln är för stor då redan en basal nivå av styrning medför många moduler (stora investeringar)
 
PLC/X10 är inte alls dyrt om man handlar på rätt ställe:

ElekHomica
Intellihome

Det finns sändare och mottagare både för din-montage, dosmontage och för att ersätta strömbrytare, samt plug-in.
Kommunikationen sker över eltrådarna.

Sedan finns omvandlare som tar emot signaler från en trådlös fjärr och sänder dom vidare ut på elnätet, går också koppla till dator.
 
mrfrenzy skrev:
PLC/X10 är inte alls dyrt om man handlar på rätt ställe:

ElekHomica
Intellihome

Det finns sändare och mottagare både för din-montage, dosmontage och för att ersätta strömbrytare, samt plug-in.
Kommunikationen sker över eltrådarna.

Sedan finns omvandlare som tar emot signaler från en trådlös fjärr och sänder dom vidare ut på elnätet, går också koppla till dator.
Mycket bra länk! Tyvärr hittar jag ingen sändare som triggas av 230V. (Dvs. om utebelysingen på huset tänds ska sändaren skicka signal till mottagaren, via matningen till frigeboden, så att utebelysningen på friggeboden tänds)

Nu har jag hittat en sändare som kan styras vie en potentialfri reläkontakt.
http://www.elekhomica.nl/product_info.php?products_id=54
Det blir 81 Euro per kanal, värt att prova!
 
Redigerat:
ullberg
Ja, det bör tilläggas att det jag sa ovan om prissättningen gäller KNX, det finns mer kostnadseffektiva alternativ. När jag ser mina fakturor kan jag ibland drömma mig tillbaka till 1-wire tiden, mycket pill men (i jämförelse) löjligt billigt. Vad kostar en DS1820, kanske en 50-lapp om man köper 1 st, just nu letar jag efter en tempgivare till KNX, jagar man på ebay kanske man kan få loss en för 50€, lite skillnad det.

/U
 
stilofunk: precis den jag beställt+EH-AD10+en 25A kontaktor för att styra "lite kraftigare" utebelysning ;)
Du behöver ju bara komplettera med ett litet relä för att få triggingen från 230V.
 
mrfrenzy skrev:
stilofunk: precis den jag beställt+EH-AD10+en 25A kontaktor för att styra "lite kraftigare" utebelysning ;)
Du behöver ju bara komplettera med ett litet relä för att få triggingen från 230V.
Precis, jag ska beställa en sändare och en mottagare till utebelysningen så styr jag motorvärmarna via matningen från centralen d^_^b.
 
Det finns ju också tvåkanaliga mottagare så man kan komma ner lite i pris per kanal.
 
Halvknäppt förslag:

Sätt en fyrlägesbrytare till utebelysningen på boden, där två lägen är vanligt av och på och de andra två lägen är att den styrs av respektive motorvärmaruttag. Nackdelen är att utebelysningen på förrådet kommer stå på nån timma före avfärd på morgonen, men det är väl smällar man får ta eller nåt...

Motorvärmaruttagen matas från varsin fas (som blir "tändfas") i 5-ledaren till boden med brytare/kontaktorer inne i huset.

OBS att den där flerlägesbrytaren måste antingen vara av en typ som "lekman" inte får byta eller helst bör det ingå kontaktorer, annars kommer utebelysningen matas från olika faser beroende på driftläge.

På sommaren kan man ha ett läge där ett "motorvärmaruttag" styrs av husets utebelysning.

Ytterligare varianter är att ha tidur (i båda ändar av kabeln) som håller reda på vilka tider bilar faktiskt står parkerade och inkopplade, och använda en "motorvärmarledning" till att styra belysningen de tider det ändå inte står en bil som ska vara inkopplad.

Nackdelen med alla dessa "semi-underliga" förslag är att du inte normalt kan ha ett trefasuttag i boden, i alla fall inte om du inte ser till att båda "motorvärmarmatningarna" är på. Det blir en rätt tveksam installation minst sagt om man också ska kunna ha trefasuttag, men det kan kanske bli okej om man för uttaget har en underspänningsutlösare som bryter uttaget om inte alla faser finns.


En enklare variant är väl att ha timer inbyggd i bilarna istället? ;)

Om du tittar på saker med webbstyrning men som inte har wlan så är det väl läge att skaffa en trådlös accesspunkt (typ t.ex. köra in DD-WRT eller openWRT i nån router som den mjukvaran passar i).

Det optimala vore väl om du kunde trycka in nån slags styrkabel i markröret, men risken att lyckas med det när det är nedgrävt är väl inte direkt jättestor tyvärr.
 
Uhga va invecklat det känns med alla dessa förslag, trådlöst, överlagrat, WLAN etc. etc...
Nej Ja skulle ha försökt o få ut en styrkabel på nått sätt o sen ett par hederliga reläer i centralen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.