behöver man inte en dator för att det skall funka? Med iTach, så slipper man allt vad dator innebär...
 
Vad finns det för enkla slutande/brytande fjärrstyrda reläer som är kompatibla med Tellstick?
 
Thebill skrev:
behöver man inte en dator för att det skall funka? Med iTach, så slipper man allt vad dator innebär...
Köper man en router som stödjer tellstick, tex en dovado så har den en usb-port och man slipper en dator.

//Anders
 
mycke_nu skrev:
Vad finns det för enkla slutande/brytande fjärrstyrda reläer som är kompatibla med Tellstick?
I princip allt som går att fjärrstyra via 433.92Mhz bandet. Det är ett svenskt företag och saknar du någonting som tellstick inte är kompatibel med och som sänder på den frekvensen, så gör du en request på hemsidan, så utvecklar de den lösningen gratis och lägger dit en software update. Det var brosan som tipsade mig gällande det.

//Anders
 
Jag har kollat en del på just tellstick, sen jag råkade hitta denna tråden...
Om jag sätter en sån här i vardagsrummet: http://www.jula.se/infalld-mottagare-408045
Och har en tellstick inploppad i datorn, kan jag styra det via telefonen då, utan sms tjänsten? Eller är jag bara trött (läs trög)?

Vill vara säker innan jag beställer :p
 
mozze skrev:
Jag har kollat en del på just tellstick, sen jag råkade hitta denna tråden...
Om jag sätter en sån här i vardagsrummet: [länk]
Och har en tellstick inploppad i datorn, kan jag styra det via telefonen då, utan sms tjänsten? Eller är jag bara trött (läs trög)?

Vill vara säker innan jag beställer :p
Ja om du har en android eller iphone... OBS glköm inte att du behöver en router som stödjer tellstick oxå. Tex Dovado

Ps. du kan även köra det via datorn, men då behöver du alltid ha datorn igång och det är MYCKET knepigare att få rätt...

//Anders
 
Telldus kommer ju dessutom med en enhet som är direktansluten till ethernet vilket innebär att man slipper ha en PC igång, sen har de ju Tellstick Duo också som kan ta emot signaler från nexasändare och processa dem
 
Vad är problemet med att ha en pc igång hela tiden?

Bara för att det är en pc behöver det ju inte vara en stationär burk från jura tiden....

finns ju microatx datorer med solidstatedisk mm o strömsnåla
 
Ne för min del är det inga problem med datorn, visst... plus i kanten om man slipper, men datorn är igång när jag är vaken så...
http://www.telldus.se/products/comparison
Tankten är ju att jag vill kunna styra all min belysning hemma, om jag så skulle vilja, Med andra ord, kunna bygga ut systemet med t ex.
http://www.walltinstore.se/product_info.php/products_id/32
Men jag vill även kunna schemalägga t ex ytterbelysningen... men det går inte med vanliga Tellstick, Tellstick Net är den enda som funkar ihop med vilken Router som helst....
O då måste jag ha datorn igång även på nätterna om ytterbelysningen ska funka =/

Hur ska jag göra? :(

Varken vill eller tänker byta ut min nuvarande router =/
O vill inte lägga för mycket pengar på ett system som jag inte riktigt vet om det funkar i praktiken för min del...
 
Redigerat:
Ärligt, Ni som håller på att titta på budget Intelligenta hem lösningar fastnar på att man måste ha en pc på hela tiden ....OCH?:x

I System som används som standard idag t.ex IHC/ELKO KNX CRESTRON mfl så är det alltid ett antal komponenter t.ex controller eller som i knx ett antal controllers som är igång hela tiden, så vad är skillnaden ? finns små pc som inter drar speciellt mycket

Kör du en Displaypanel som i Elko living/knx mfl så är det ju en pc också! slår man av den?....NEJ

även dosorna som ni ska styra nexa mfl, drar ström ska ni dra ur dem på natten också?
 
IHC/ELKO KNX CRESTRON är liiite mer avancerat för en vanlig svensson o konfiguera själv...
Annars hade jag gärna kört med nått sånt ist....
Sen vill jag inte ha något vidare avancerat, inte i dagsläget... endast små simpla lösningar, vilket räcker med budget varianten...

Sen handlar det väl inte direkt om att grejerna tar ström, utan mer att jag helst inte vill investera allt för mycket pengar, t ex att köpa en ny dator...
 
Dovado-router 995:-
Tellstick 595:-
Iphone/android app *Gratis*

För att kunna köra detta utan att ha dator igång, bara med en router så kostar det dig ca 1 600:- tror inte du kommer billigare undan än så.
 
mozze skrev:
IHC/ELKO KNX CRESTRON är liiite mer avancerat för en vanlig svensson o konfiguera själv...
Annars hade jag gärna kört med nått sånt ist....
Sen vill jag inte ha något vidare avancerat, inte i dagsläget... endast små simpla lösningar, vilket räcker med budget varianten...

Sen handlar det väl inte direkt om att grejerna tar ström, utan mer att jag helst inte vill investera allt för mycket pengar, t ex att köpa en ny dator...
Förstår mycket väl att alla inte vill lägga pengar på ett knx/elko/crestron mm system

Ville bara visa på den jämförelsen då många verkar ha problem med att en pc måste vara inblandad samt påslagen 24/7 att så funkar det i "riktiga" system också även om "pc:n"
sitter i elcentralen

Men om du inte har problem med att det tar ström så varför inte ha den vanliga datorn
som du t.ex surfar på vara igång 24/7 ..Klart!
 
Jag kör mitt KNX system nu och använder OpenRemote till mina Android enheter. Har tagit en gammal stationär dator som drar 68W, vilket i det stora hela är rätt lite. Jag sparar in detta genom att köra LED belysning överallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.