Tror jag hittat en bugg i Rego 600 på min pump.

Sluter jag externingången medans legionellabränningen är igång, så slutar aldrig elpatronen att gå. Istället skiftar växelventilen så att elpatronvärmen går ut i radiatorerna, det verkar som att den bara fortsätter så i all evighet om man inte gör något. Öppnar jag externingången igen så fortsätter den med sin bakteriekokning och slutar när den nått 55 °C som den brukar göra (uppmätt med min Shelly / DS18B20).

Tur att man är lite vaken och har örnkoll på effekten i hela anläggningen så man inte behöver starta någon märklig tråd om att när man slog på julbelysningen ökade effektuttaget hemma till 6 kW..
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Tror jag hittat en bugg i Rego 600 på min pump.

Sluter jag externingången medans legionellabränningen är igång, så slutar aldrig elpatronen att gå. Istället skiftar växelventilen så att elpatronvärmen går ut i radiatorerna, det verkar som att den bara fortsätter så i all evighet om man inte gör något. Öppnar jag externingången igen så fortsätter den med sin bakteriekokning och slutar när den nått 55 °C som den brukar göra (uppmätt med min Shelly / DS18B20).

Tur att man är lite vaken och har örnkoll på effekten i hela anläggningen så man inte behöver starta någon märklig tråd om att när man slog på julbelysningen ökade effektuttaget hemma till 6 kW..
intressant, hur ska man då undvika detta om man bara har ett relä för detta som styrs av tex HA? Eller fånga upp det? Ser du att tempen på varmvatten går högre än förväntat? Om man slår av och på detta ett par gånger om dagen, kommer den då att max värma med patron till nästa cykel?

Jag måste ta tag i att koppla in min styrning...
 
Så här såg morgonen ut grafiskt.

Strax efter 04:30 drar legionellabränningen igång med elpatronen

Vid 04:40 är elpatronen på för fullt och man ser att VVB ökar i temp

05:00 sluts externingången, elpatronen bryr sig inte ett dugg och istället sticker effekten ut på framledningen som ökar radikalt

06:00 märker jag detta och öppnar externingången igen, vilket får radiatorvattnet att sjunka i temp och VVB öka, patronen slår sedan av strax innan 06:20 när VVB nått rätt temperatur.

Så i praktiken värmde den huset i en timme med 6 kW effekt i onödan.

Har nu redigerat min automation så att den inte sluter externingången om värmepumpens effekt överstiger 2500 W, vilket indikerar på att patronen går.


Graf som visar effekt och temperaturer över tid för varmvattenberedare och radiator i en fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T tompaah7503 skrev:
Har nu redigerat min automation så att den inte sluter externingången om värmepumpens effekt överstiger 2500 W, vilket indikerar på att patronen går.


[bild]
Har tyvärr inte strömmätning på min. Undrar om det finns att hitta dokumenterat releasnotes och buggrättningar på vilken SW man har i REGOn. Dock har man väl det man har, jag misstänker det inte är så lätt att uppdatera mjukvaran?
 
Nu äntligen har jag kopplat in shellyn på VP! Klarade det inom 2022. :)

Kör en enkel regel i HA.

Ställt meny 5.7 på att styra tillskott och varmvatten.

Jag har ju även tidsstyrning aktiv. Frågan är hur tidsstyrning och extern styrning samverkar?

Jag tycker manualen för värmepumpen är kass, det verkar finnas mer avancerade manualer men jag har en enklare.

T tompaah7503 skrev:
Tror jag hittat en bugg i Rego 600 på min pump.

Sluter jag externingången medans legionellabränningen är igång, så slutar aldrig elpatronen att gå. Istället skiftar växelventilen så att elpatronvärmen går ut i radiatorerna, det verkar som att den bara fortsätter så i all evighet om man inte gör något. Öppnar jag externingången igen så fortsätter den med sin bakteriekokning och slutar när den nått 55 °C som den brukar göra (uppmätt med min Shelly / DS18B20).

Tur att man är lite vaken och har örnkoll på effekten i hela anläggningen så man inte behöver starta någon märklig tråd om att när man slog på julbelysningen ökade effektuttaget hemma till 6 kW..
Tror du man kan detektera på temperaturen på varmvattnet? Eller om man slutit den när den legionellabränner så finns ingen återvändo med att styra EXT alls?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har ju även tidsstyrning aktiv. Frågan är hur tidsstyrning och extern styrning samverkar? Jag tycker manualen för värmepumpen är kass, det verkar finnas mer avancerade manualer men jag har en enklare.
Vet inte hur de två samverkar, har själv ingen tidsstyrning. Om du styr värmepumpen med externingången så är frågan om du alls behöver köra tidsstyrning med, du ersätter värmepumpens styrning med något mer sofistikerat då.

J JohanLun skrev:
Tror du man kan detektera på temperaturen på varmvattnet? Eller om man slutit den när den legionellabränner så finns ingen återvändo med att styra EXT alls?
Ja du kan säkert detektera legionellabränningen med hjälp av temperaturen i VVB. Petade in en DS18B20 innanför isoleringen i tankens över del, när jag mäter där så är normal VVB-temp runt 44 grader när bara värmepumpen går. Men när legionellabränningen går så höjs den till 55 grader enligt min sensor. Alltså bör alla temperaturer över, säg 46-47 grader indikera på att legionellabränningen pågår eller har pågått precis.

Sluter man EXT när bränningen pågår så verkar elpatronen "fastna" i på-läge, kan inte vara annat än en bugg. Men öppnar man EXT igen så återgår pumpen till normalt buggfritt läge, d.v.s. om bränningen var igång så fortsätter den tills VVB är upp till 55 grader och stänger elpatronen sen.
 
T tompaah7503 skrev:
Vet inte hur de två samverkar, har själv ingen tidsstyrning. Om du styr värmepumpen med externingången så är frågan om du alls behöver köra tidsstyrning med, du ersätter värmepumpens styrning med något mer sofistikerat då.



Ja du kan säkert detektera legionellabränningen med hjälp av temperaturen i VVB. Petade in en DS18B20 innanför isoleringen i tankens över del, när jag mäter där så är normal VVB-temp runt 44 grader när bara värmepumpen går. Men när legionellabränningen går så höjs den till 55 grader enligt min sensor. Alltså bör alla temperaturer över, säg 46-47 grader indikera på att legionellabränningen pågår eller har pågått precis.

Sluter man EXT när bränningen pågår så verkar elpatronen "fastna" i på-läge, kan inte vara annat än en bugg. Men öppnar man EXT igen så återgår pumpen till normalt buggfritt läge, d.v.s. om bränningen var igång så fortsätter den tills VVB är upp till 55 grader och stänger elpatronen sen.
Tack för svar!

Så egentligen kan jag bara ha en logik som står av ext om temp vv är tex mellan 50-60 grader.

Jag måste peta ned givaren längre, min sitter på utgående rör och förbrukar man inte vatten så stiger den inte när tanken är varm.

Med tidsstyrning kan man ju både justera temp, vv och tillskott, alla separat från varandra. Ext kan ju bara styra dessa samtidigt (jag tänker att vv + tillskott är det man vill styra.). Man skulle kunna tänka sig att alltid ha tillskott spärrat tex 7-18.

Eller så börjar jag styra genom att manipulera inne och utegivaren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.