En lösning är att skippa nexa, kör istället på en webswitch. Då kan du styra en kontaktor via datorn (och webswitchen) istället. Kräver dock att du har nätverk i källaren.

Den återgår till samma läge den hade innan strömavbrottet.
 
Varför ska du använda en trådlös kontroll? Hur vet du då att styrningen verkligen är till? Och kontaktorn kommer att dra ström hela tiden den är aktiverad om den inte styrs via termostaten också, men patronen har förmodligen inbyggd termostat så det blir lite knepigt i så fall. Om jag ville ha en lösning jag kunde lita på för uppstart efter strömavbrott så skulle jag sätta en vanlig brytare 0 - 1. Minnesfunktion får man annars med ett impulsrelä som växlar läge varje gång man lägger spänning över spolen, men det kräver lite annat fix oxå, återkoppling så att du ser om den är till eller från bl.a.
 
Redigerat:
Tanken är att byta ut nexa-fjärren mot en tellstick och på så sett få möjlighet att fjärrstyra och schemalägga användningen av elpatronen.

Om jag har förstått det hela rätt drar kontaktorn max 15W när den är tillslagen. 15W extra när jag har en elpatron på 9kW igång försvinner i sammanhanget.

Jag kan förstås aldrig vara 100% säker på att elpatronen verkligen sätts igång, men jag får väl lita på att nexa:n gör sitt jobb...

Hur skulle lösningen med impulsrelä se ut? Blir det Nexa --> Impulsrelä --> Kontaktor --> Elpatron då eller?

Hoppas jag svarade på alla dina funderingar. Missade jag något får du gärna fråga igen :)
 
tlundberg skrev:
Hur skulle lösningen med impulsrelä se ut? Blir det Nexa --> Impulsrelä --> Kontaktor --> Elpatron då eller?
Ja, typ, men som sagt med impulsreläet måste du ha en återkoppling på läget, eftersom det är en rent mekanisk varannan-gångsfunktion, annars så du vet ju aldrig var det står i för läge.

Bistabilt relä är ett annat alternativ, kräver två utgångar från nexan, en till och en från
Verkar dock bara finnas för upp till 24VDC spolspänning om man söker på ELFA
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?query=bistabilt
 
Tyvärr kan du inte lita på Nexan, har själv 7st. å för det mesta får man trycka ett par ggr
innan den tar signalen, de är inget problem hos mig för ja har kopplat in så jag har indikering
när den är på
 
vad är det du skall styra? om det är så viktigt att den är på, dra en kabel till en strömbrytare på BV som du kan slå på/av med.
 
tlundberg skrev:
Hittade på engelska wikipedia att "latching contactors" ofta används till att styra lampor/belysning i stora lokaler. Hur översätts "latching contactors" till svenska?

[länk]
Impulsrelä.
 
I det här läget vore det bästa väl egentligen nån slags pryl som kopplas direkt till datorn, och dessutom efter varje strömavbrott kräver ett speciellt styrkommando för att *slå av* strömmen, för att du ska slippa frysskador å sånt...

Förresten, den där tvåpoliga kontaktorn från kjell.com har problemet att den bara är för 250V, annars hade den funkat med en trefaselpatron eftersom de nästan aldrig har någon ansluten nolla.

Vissa elpatroner kan styras med en enfassignal. Den jag har i stugan har ett separat styrskåp som innehåller ett par kontaktorer, en trepolig som bryts av överhettningsskyddet, och två tvåpoliga som styr värmen i två effektsteg. De tvåpoligas styrström är kopplad så att man kan koppla in egen styrutrystning som slår av/på värmen.
Om du har en sån elpatronstyrning så skulle du kunna använda en nexa-mottagare för fast montage i kopplingsdosa.

Jag tror dock inte på att ha nexa-prylar till sånthär.

En variant skulle vara att paralellkoppla dels en nexa-mottagare för dosmontage med en termostat som drar igång elpatronen oavsett vad nexa'n säger ifall det blir för kallt...
 
jkling: elpatron
yxis: Heter det "impulsrelä" även om det egentligen är en kontaktor?
yxis: Jag har en elpatron från Värmebaronen, VB 6003 F. Jag skulle ju kunna höra med dem om det redan finns några inbyggda styrmöjligheter.
 
jo att det är en elpatron, det har jag listat ut, men är det för att värma vattnet i huset eller styra värmen i hembrännaren.....
 
Elpatronen sitter i en av mina tre 500l ackumulatortankar. Så den är tänkt till att värma vattnet som värmer huset :) Vattnet som värmer kroppen köper jag färdigt ;)
 
J
ska du styra patronen när du inte är hemma (fjärrstyra) ? eller är det vissa klockslag den ska gå ?
elpatronen du har är den nu styrd på någotsätt (tex.termostat,effektvackt,kontacktor)
 
Jag vill ha möjlighet till både färrstyrning och schemalagd styrning. Elpatronen är nu styrd endast av en termostat som går på vattentemperaturen i tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.