Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Nja, då tappar jag möjlighet att styra pumpen. Det innebär i praktiken också att om man inte skulle vara hemma (och därmed inte eldar) så kommer pumpen vilja värma, och det är ju precis det jag inte vill att den ska göra.
det finns väl tidkanaler att ställa in oftast. Dem är ju iofs på schema så det kan bli trubbigt. Så jag hajar att du snabbställa ett bortalähe. Men utegivaren bestämmer bara framledningstemperatur och rumsgivaren bestämma om det krävs ellet inte. Så brukar det funka i system för det mesta.
Samtidigt värmer pumpen även tappvarmvattnet och det vill man inte kyla av hur mycket som helst för det kommer kosta i nästa läge. Sen hajar jag att man inte vill elda för kråkorna. Måste nog borra i ett ordentligt driftkort för att vara mer exakt på bollen.
 
R
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Om det går styra ett 12V relä så tänker jag mig typ ett sånt här, dvs ett växlande relä.
[bild]
Styrspänning från Plejd in på 86/85 och två motstånd växlat via 87 & 87a. Typ så för 12V dvs. Om det går!
Måste det vara Plejd som styr detta? Annars hade jag föreslagit en produkt som har potentialfritt relä så du slipper kladda med ett externt sådant.

Exempelvis Shelly 1 är populär för just sådana här projekt. https://www.styrahem.se/p/451?gclid...9ByfqEj-6aw2Ldr3ibBhV3BZ9erJLR7UaAiLtEALw_wcB

Det måste vara just denna modell. 1PM och 1L har inte potentialfritt relä.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Måste det vara Plejd som styr detta? Annars hade jag föreslagit en produkt som har potentialfritt relä så du slipper kladda med ett externt sådant.

Exempelvis Shelly 1 är populär för just sådana här projekt. [länk]

Det måste vara just denna modell. 1PM och 1L har inte potentialfritt relä.
Super! Tack!

Nej det måste inte vara Plejd, det var mest för att jag redan har flera som styr belysning mm och dessutom en liggandes. Jag känner till Shelly och med det priset är det ju helt klart värt att testa.

Vad blir den bästa lösningen med ett potential-fritt relä då? Jag tänker att det kanske lämpar sig bäst att använda den kretsen för att lägga till ett motstånd parallellt med utegivaren? Öka motståndet bör då ge högre temp registrerad vilket är precis det jag vill. Tänker jag rätt här?
 
R
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Super! Tack!

Nej det måste inte vara Plejd, det var mest för att jag redan har flera som styr belysning mm och dessutom en liggandes. Jag känner till Shelly och med det priset är det ju helt klart värt att testa.

Vad blir den bästa lösningen med ett potential-fritt relä då? Jag tänker att det kanske lämpar sig bäst att använda den kretsen för att lägga till ett motstånd parallellt med utegivaren? Öka motståndet bör då ge högre temp registrerad vilket är precis det jag vill. Tänker jag rätt här?
Lösningen blir ju samma som du tidigare tänkte med externt relä, fast du använder det i Shellyn eftersom det är galvaniskt skilt från drivspänningen.

Jag har för mig att IVTs termistorer är NTC, så minskad resistans anger högre temperatur. Minska resistansen görs genom att koppla ett motstånd parallellt.
 
Såhär kan det kanske bli:
Vid ca -10 grader är resistansen ca 17 kohm enligt denna tabell
Tabell med temperaturer i grader Celsius och motsvarande resistans i kohm samt spänning i volt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man parallellt lägger till ett motstånd på 5 kohm blir den totala resistansen ca 3,8 kohm vilket pumpen då bör tolka som ca 20 grader?
Skärmdump av kalkylator för total parallell resistans med värden 17 kohm och 5 kohm inmatade, och en formelillustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker jag rätt då?
 
R
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Såhär kan det kanske bli:
Vid ca -10 grader är resistansen ca 17 kohm enligt denna tabell
[bild]
Om man parallellt lägger till ett motstånd på 5 kohm blir den totala resistansen ca 3,8 kohm vilket pumpen då bör tolka som ca 20 grader?
[bild]

Tänker jag rätt då?
Ja, det ser rätt ut.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja, det ser rätt ut.
Du råkar inte veta vilket motstånd som passar? Det ligger ju knappt någon effekt över kretsen så jag a tar att det inte behöver vara några speciella saker?

Dessa hittar jag bl a
Skärmdump från en elektronikleverantörs webbplats som visar olika 5K ohm resistorer med detaljer och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R RoAd skrev:
Måste det vara Plejd som styr detta? Annars hade jag föreslagit en produkt som har potentialfritt relä så du slipper kladda med ett externt sådant.

Exempelvis Shelly 1 är populär för just sådana här projekt. [länk]

Det måste vara just denna modell. 1PM och 1L har inte potentialfritt relä.
Beställd! (y)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tråden du letar efter.
Snudd på ”Bästa svaret” där! Tack!
 
R
R RoAd skrev:
Ett vanligt 1/4W bör fungera utmärkt. De du listar är vansinnig overkill.

[länk]

Den räcker.
Jag gissade nästan det :D tack för länken!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.