Hej,

Ja nu va det ett tag sen man skrev något här och mycket har hänt sen det. Krig, inflation etc mm :sweat: men svårigheter är uppfinningarnas moder så nu ska här styras värmepump. Det är nämnligen så att jag tillsist lyckades få tag på ved till ett rimligt pris (mot förväntan) och i samband med det så tänker jag byta till timpris och de för/nackdelar med det. Men min värmepump (IVT 490) är dum och inte alls med på min plan, så jag tänker testa att lura den :crysmile: Detta är min plan:

Pumpen styrs av ett NTC-motstånd utomhus på husets norrsida. Lägre temp ute ger högre framledningstemp till mina element = högre förbrukning. Om man kan placerat ett extra motstånd inomhus som växlas via ett relä styrt av en Plejd (har flera redan, men det finns andra alternativ) att slå till på dygnets dyraste timmar (t ex mån-fre 06-19) skulle då lura värmepumpen att det är +20 grader ute och sluta värma elementen. Under tiden värmen är från kan jag elda med all min nya ved eftersom vi ofta är en hemma, eller strunta i det om vi ej är hemma.

Kan tillägga att vi i dagsläget ej är storförbrukare av el trots flera i hushållet (5 pers, 140kvm, ca 12000 kWh) så en annan värmekälla är ej aktuell just nu. Min IVT 490 är dessutom en av de senare tillverkade och installerades 2016.

Vad tror ni om detta? Kommer pumpen balla ur när man växlar motstånd och ge felkoder osv? Det går ju iofs testa och göra manuellt utan en plejd, men jag vill ha det enkelt och smidigt! Någon annan tanke?
 
När en servicetekniker var hos mig och servade vår IVT Greenline HT+ så fixade jag till ett motstånd till honom som han kunde ha med sig (lite krympslang och ett par mjuka anslutningssladdar). Parallellt över utegivaren ger det pumpen intrycket att det är kallare ute än det är. Han blev imponerad och tacksam för att han utan att pilla i menyerna kunde tvångsköra pumpen. Jag tror att vissa tillverkare av hemautomation kör med den metoden om det inte går att styra på annat vis, å det bör inte vara något problem. Trimma motståndet så att inte sommarurkopplingen gör att cirkulationspumpen stannar för du vill ju fortsätta värma med det du har i ackumulatortanken tills du kan köra igång pumpen. Börja med ett motstånd på 10 kohm och jobba nedåt tills du ser effekten. NTC-motstånden ger 4,7 kohm vid +25C har jag för mig.

Det är inte alls säkert att 9-16 är dyrast. Du måste kolla på aktuella timpriser för att avgöra det.
 
F fb35523 skrev:
När en servicetekniker var hos mig och servade vår IVT Greenline HT+ så fixade jag till ett motstånd till honom som han kunde ha med sig (lite krympslang och ett par mjuka anslutningssladdar). Parallellt över utegivaren ger det pumpen intrycket att det är kallare ute än det är. Han blev imponerad och tacksam för att han utan att pilla i menyerna kunde tvångsköra pumpen. Jag tror att vissa tillverkare av hemautomation kör med den metoden om det inte går att styra på annat vis, å det bör inte vara något problem. Trimma motståndet så att inte sommarurkopplingen gör att cirkulationspumpen stannar för du vill ju fortsätta värma med det du har i ackumulatortanken tills du kan köra igång pumpen. Börja med ett motstånd på 10 kohm och jobba nedåt tills du ser effekten. NTC-motstånden ger 4,7 kohm vid +25C har jag för mig.

Det är inte alls säkert att 9-16 är dyrast. Du måste kolla på aktuella timpriser för att avgöra det.
Varför skulle jag vilja lura pumpen att det är kallare än vad det är? Bör inte det ge mig motsatt effekt? Att få cirkulationspumpen att fortsätta gå kan jag göra genom att ändra tempen på när ”sommarläget” går in, dvs slutar värma helt. Bör man inte kunna lägga nivån precis över innetemp, t ex 22 grader vilket innebär en låg framledningstemp men med cirkulationspumpen på. Då kan jag slå till relät någon timme innan och utnyttja värmen som finns. Fast då iofs på bekostnad av att varmvattnet måste kompenseras. Är det verkligen någon vinning i det?
 
Sorry, tankegroda :) Ett NTC-motstånd ger lägre resistans vid högre temperatur. Lägger du ett motstånd parallellt med givaren blir resistansen lägre och pumpen tror att temperaturen höjts. Montören får koppla in motståndet i serie för att lura pumpen att gå igång.
 
F fb35523 skrev:
När en servicetekniker var hos mig och servade vår IVT Greenline HT+ så fixade jag till ett motstånd till honom som han kunde ha med sig (lite krympslang och ett par mjuka anslutningssladdar). Parallellt över utegivaren ger det pumpen intrycket att det är kallare ute än det är. Han blev imponerad och tacksam för att han utan att pilla i menyerna kunde tvångsköra pumpen. Jag tror att vissa tillverkare av hemautomation kör med den metoden om det inte går att styra på annat vis, å det bör inte vara något problem. Trimma motståndet så att inte sommarurkopplingen gör att cirkulationspumpen stannar för du vill ju fortsätta värma med det du har i ackumulatortanken tills du kan köra igång pumpen. Börja med ett motstånd på 10 kohm och jobba nedåt tills du ser effekten. NTC-motstånden ger 4,7 kohm vid +25C har jag för mig.

Det är inte alls säkert att 9-16 är dyrast. Du måste kolla på aktuella timpriser för att avgöra det.
kunde inte servicetekniker ärvärdesförskjuta bara i menyn? Man brukar kunna göra det i dem flesta system.
 
F fb35523 skrev:
Sorry, tankegroda :) Ett NTC-motstånd ger lägre resistans vid högre temperatur. Lägger du ett motstånd parallellt med givaren blir resistansen lägre och pumpen tror att temperaturen höjts. Montören får koppla in motståndet i serie för att lura pumpen att gå igång.
Tänkte väl det ;)

Så du menar att lägga till ett vanligt motstånd av lämplig sort, typ

Värme på
utetemp X grader -> NTC-motstånd resistens Y

Värme av
utetemp X grader -> NTC-motstånd resistens Y + Motstånd Z i serie

Eller blev det fel nu?

Min tanke va först bara att växla mellan två olika motstånd av samma sort, varav ett inne och ett ute?
 
B
Tror också mer på att manipulera givaren med extra motstånd så den tror det är några grader varmare eller kallare ute, så jobbar den lite mer eller lite mindre. Det upplevs ofta snabbt utkylt och dragit om man stänger av helt, bättre att skjuta ner börvärdet för framtempen kanske 5 till 10C under sin vanliga kurva, och hålla ut en längre tid istället för att köra mot ett fast motstånd (fast framtemp).

Egentligen spelar det ingen roll om du manipulerar den så den tror det blir kallare eller varmare ute, det viktiga är ju att du fått en möjlighet att via timer eller smart logik kan öka eller sänka belastningen på värmepumpen.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Tänkte väl det ;)

Så du menar att lägga till ett vanligt motstånd av lämplig sort, typ

Värme på
utetemp X grader -> NTC-motstånd resistens Y

Värme av
utetemp X grader -> NTC-motstånd resistens Y + Motstånd Z i serie

Eller blev det fel nu?

Min tanke va först bara att växla mellan två olika motstånd av samma sort, varav ett inne och ett ute?
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Varför skulle jag vilja lura pumpen att det är kallare än vad det är? Bör inte det ge mig motsatt effekt? Att få cirkulationspumpen att fortsätta gå kan jag göra genom att ändra tempen på när ”sommarläget” går in, dvs slutar värma helt. Bör man inte kunna lägga nivån precis över innetemp, t ex 22 grader vilket innebär en låg framledningstemp men med cirkulationspumpen på. Då kan jag slå till relät någon timme innan och utnyttja värmen som finns. Fast då iofs på bekostnad av att varmvattnet måste kompenseras. Är det verkligen någon vinning i det?
går det inte att lura givaren på sekundärkretsen då? Det är väl en på utgående och en på returen.Utegivaren vill ju ha en framledningstemp.
Man bör ju kunna styra på innegivaren också. Utan att fippla med utegivarn.
Nu har jag iofs inte detaljstuderat driftkort på värmepumpar men det måste gå.
 
I Installation skrev:
går det inte att lura givaren på sekundärkretsen då? Det är väl en på utgående och en på returen.Utegivaren vill ju ha en framledningstemp.
Man bör ju kunna styra på innegivaren också. Utan att fippla med utegivarn.
Nu har jag iofs inte detaljstuderat driftkort på värmepumpar men det måste gå.
Du menar att lura givaren att returvattnet är varmare än det är? Det är ju ett alternativ, men det innebär en besvärligare installation på själva pumpen. Utegivaren sitter på fasaden och själva givarkabeln går att komma åt på flera ställen, det bör vara lättare helt enkelt.

Innegivare har jag ingen, annars hade ju det varit lika lätt men jag tror att den primära styrningen ske via utegivaren.
 
B BSOD skrev:
Tror också mer på att manipulera givaren med extra motstånd så den tror det är några grader varmare eller kallare ute, så jobbar den lite mer eller lite mindre. Det upplevs ofta snabbt utkylt och dragit om man stänger av helt, bättre att skjuta ner börvärdet för framtempen kanske 5 till 10C under sin vanliga kurva, och hålla ut en längre tid istället för att köra mot ett fast motstånd (fast framtemp).

Egentligen spelar det ingen roll om du manipulerar den så den tror det blir kallare eller varmare ute, det viktiga är ju att du fått en möjlighet att via timer eller smart logik kan öka eller sänka belastningen på värmepumpen.
Bra tankar här, dvs att dra ner den lite under längre tid än att stänga av helt. Det ska jag överväga! Det går ju experimentera med också med olika motstånd, men som du säger så är det viktigaste att kunna styra. Alla andra justeringar går ju göra genom att ändra på kurvan osv, men jag är inte ute efter att sänka temperaturen generellt utan av att kunna värma med pannan då elen generellt är billigt och med veden när elen är dyr. När jag väl eldar når jag, om så önskas, ohyggligt höga temperaturer i stora delar av huset :crysmile:
 
Är det någon som kan tipsa om vilket relä man skulle kunna använda? Går det använda ett 12V relä från någon av utgångarna från en Plejd eller är det 220V som gäller? Jag behöver givetvis ett relä som öppnar/stänger en krets som är frånskilt från spänning oavsett spänning som styr
 
Om det går styra ett 12V relä så tänker jag mig typ ett sånt här, dvs ett växlande relä.
12V växlande relä med anslutningsschema för styrspänning och motstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Styrspänning från Plejd in på 86/85 och två motstånd växlat via 87 & 87a. Typ så för 12V dvs. Om det går!
 
Msn skulle ju också kunna använda detta på 220v för att växla in ett extra motstånd för att få pumpen att tro att det är varmare ute?

Elräknare av märket Eltako R12-110 monterad på DIN-skena med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går ju styra via plejd med vanlig spänning. Frågan är vilket motstånd man ska ha? Pumpen måste ju tro att det alltid är över en viss temp (som går ställa in) för att trigga sommarläge, dvs utan uppvärmning av element
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Msn skulle ju också kunna använda detta på 220v för att växla in ett extra motstånd för att få pumpen att tro att det är varmare ute?

[bild]

Det går ju styra via plejd med vanlig spänning. Frågan är vilket motstånd man ska ha? Pumpen måste ju tro att det alltid är över en viss temp (som går ställa in) för att trigga sommarläge, dvs utan uppvärmning av element
Är verkligen det en bätte och billigare lösning än att köpa en rumsgivare som då blir styrande. Misstänker att man betydligt enklare kan ställa förskjuta börvärdeskurvan där än att börja mickla med utegivarens motstånd
 
I Installation skrev:
Är verkligen det en bätte och billigare lösning än att köpa en rumsgivare som då blir styrande. Misstänker att man betydligt enklare kan ställa förskjuta börvärdeskurvan där än att börja mickla med utegivarens motstånd
Nja, då tappar jag möjlighet att styra pumpen. Det innebär i praktiken också att om man inte skulle vara hemma (och därmed inte eldar) så kommer pumpen vilja värma, och det är ju precis det jag inte vill att den ska göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.