Hade jag vetat att rören var ok hade man kunnat dra helt nya matningar med nollkabel etc men jag är rädd att om man påbörjar ett sådant projekt så blir det pannkaka av alltihop. Huset är 40 år gammalt och elen är dragen av han som byggde huset med en hel del mer att önska
 
Du kan väl mata din styrkrets med en trafo från 400 V? Då slipper du i alla fall batterier.
 
Ja det kan man iofs göra. Men blir det inte stort och bökigt och framförallt - dyrt? Är inte så hemma på transformatorer och dyl
 
Du kan ju som du var inne på nöja dig med att styra nattsänkning lokalt vid varje element, det är inte nödvändigt att koppla mot nollan det är bara tänkt så för att alltid funka oberoende vilken fas(er) som används för respektive radiator. Man kan lika gärna koppla sänkningen mot rätt fas av de som är anslutna vanligtvis den som inte ligger mot anslutning L, L1, (1) eller liknande beteckning. Det ligger ingen last i denna kretsen så ett mycket enkelt "klent" relä duger fint bara det är bra utfört isolationsmässigt mot spole osv.

År du lite händig skulle du kunna bygga in det i en lämplig liten kapsling och försörja med en typisk RC "nätdel" liknande de som i andra trådar renoverats för köksfläktar, Då slipper du tänka på batterier och kan försörja via tvåfas 400 V som du har på plats, samt göra det helt ok säkerhetsmässigt både mot el- och brandfara. Skulle påminna mycket om de trådlösa styrningar för elvärme som finns och funnits bland de olika fabrikaten.
 
Hej
Förstår jag dig rätt om du menar att man kan använda kabel no 2 också till att koppla av/på nollan (i hål 3 enl bild)?
Obs här i detta uttag är framdraget jord men det är endast här då jag drog fram nytt när jag renoverade gillestugan uploadfromtaptalk1411330653517.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, bygling 2-3 ger sänkningsfunktion. Om du tänker dig testa detta bör du mäta upp hur kretsen ser ut mellan polerna, då kan du kompensera den högre spänningen med ett lämpligt motstånd i serie. Ibland är det inte nödvändigt, vissa är dimensionerade så att man utan problem kan koppla så. Känner du dig osäker så kolla upp och gå försiktigt fram, vet ju inte mycket om dina förmågor kring detta och eftersom du frågar så bättre med ett extra påpekande.
 
Nja jag är inte helt hemma på detta, men samtidigt så är jag heller ingen novis vad gäller ellära. Har inte sysslat med sådant här på några år. Vad är det exakt jag skall mäta menar du?
PS tack DS
 
Du kan ju börja med en resistansmätning mellan 2-3 spänningslöst givetvis och med brytare till. Sen tex koppla in en liten glödlampa där mot nolla vid drift och mäta spänning över den för att få en uppfattning om att det är en krets med högt inre motstånd så att man vågar gå vidare med en strömmätning. Gör du detta mot en nolla kan du enkelt räkna ut vad du ska lägga för motstånd för att få samma ström vid 400 V som vid nominella 230 V.

Bara ett exempel på hur du skulle kunna ta dig fram, inga konstigheter kring det.
 
Tack för att du tar dig tid
Återkommer imorgon när jag fått sett på det.
Förresten det du pratade om med att transformera ner 400v till 230, hur skulle det går till?
Försökte söka lite här på forumet men hittade inget.
 
Hej
Jag ringde idag LVI och frågade dem och enligt teknikern där skall det absolut inte kopplas in något annat än nolla i port 3.
Jag tycker detta är lite intressant och av ren nyfikenhet så öppnade jag elementet för att se om jag blev något klokare. Och givetvis blev jag inte det.

Jag kom dock på en halvsmart grej
Man hade ju kunnat påverka styrningen av elementet bara genom att modifiera termometern.
Jag vet dock inte hur en sådan funkar exakt men genom att på något vis koppla in och av ett motstånd måste man ju kunna få elementet till att tro att det är lite varmare / kallare än vad det egentligen är. Jag förmodar att det är så att om man sätter ett motstånd tror elementet att det är lite kallare.
uploadfromtaptalk1411505041411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag tittade i alla fall lite och mätte för att reda ut vart allt går.
De inkommande blå och bruna kablarna (bild 2) är de två faserna som går till brytaren.
uploadfromtaptalk1411505041411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från brytaren går en fas vidare in i kretsen medans en är den svarta kabeln som först går genom en värmeslingor och sedan in i patronen. Den kommer sen tillbaka och går in i kopplingen längst till höger (bild 3) och går därefter genom en triac (kylflänsen) och sen in i kretsen.

uploadfromtaptalk1411505041411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mittenkopplingen i bild 3 är från port 4. Osäker på hur den funkar men den används nog bara om man har kopplat in radiatorn som slav.

Kopplingen till vänster är den som är intressant. Det är där nollan skall komma in. Den går sen genom ett motstånd och sen en kapasitator och sen in i kretsen.
uploadfromtaptalk1411505041411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1411505041411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så konklusionen är alltså att, nej, jag blev inte ett dugg smartare av detta.
 
  • uploadfromtaptalk1411505740397.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1411505775761.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1411505968235.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och tapatalk verkar fungera sådär med bilderna
 
Det går fint att koppla mot en fas för sänkning, du behöver bara reda ut hur stort motstånd du behöver. Nu vet du mer om vad som ligger in på den plinten och kan göra en mätning mot nolla först så du vet hur mycket ström det går nominellt. Räkna sen ut vad du behöver för att tappa ca 200 V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.