Hej!

Vi har i huset direktverkande el-element i kombination med en luftvärmepump och kamin.
Jag håller nu på med att bygga en form av hemautomationsserver som tar han om hela värmestyrningen. DVS nattsänkningar, närvarosensor etc.
Då vi i minsta möjliga mån vill använda elementen så vill jag ha en hel del logik bakom dessa, bland annat att alltid låta luftvärmepumpen gå igång först och värma innan el elementen slås på för eventuell toppning.

Till alla element är det framdraget 2 faser, där är ingen nolla och där är ingen jord.
Det är heller inte möjligt att dra nya kablar då jag är rätt säker på att där är lite vajsing med vissa rör.

Det är fördelat på 3 grupper men någorlunda jämn belastning. Då jag vill kunna punktstyra element för element så behöver jag någon form av relä bakom varje element som bryter endast det och inte som i många hus en gruppstyrning i centralen

Jag vill att styrningen skall göras med små microprocessorer (förmodligen arduino) som skickar en 5 volts impuls till reläet där det slår antingen av eller på.

Detta är egentligen hur enkelt som helst, det enda jag har fastat på är vad man skall använda för typ av relä? Hade det varit 230 volt hade man exempelvis kunnat använda ett sådant här:
http://www.ebay.com/itm/1-Channel-R...819?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5b055af84b

Detta kostar alltså sju spänn..

Vågar man använda ett sådant i en 400 V installation? Eller det komma blixtra och ha sig med så höga spänningar?

Måste man ha ett relä (eller kontaktor) som klarar 400 volt? Något tips på var man kan hitta sådana?
Måste vara impuls då själva installationen är tänkt att drivas på batteri.


Största elementet är på 2300 W så det är inga stora strömmar som skall igenom (5,75A).
 
Ja reläet / kontaktorn ska vara godkänd för 400V AC.
Jag skulle ha använt ett tvåpoligt relä som bryter båda faserna.

Har dålig erfarenhet av kina reläer,
Kontakterna brukar fort bli brända.
de kan ha kort isolationsavstånd mellan de växlande kontakterna samt manöverkretsen.

En riktig kaplsing/låda behövs också, Manöverledningarna ska också klara 400volt om de går in i samma kapsling som kraftkablarna
 
Redigerat:
Hej HSP
Du verkar ha koll på detta, har du något tips på relä/kontaktor till ett hyffsat pris som kan styras via lågvolt
 
Eltako tror jag har puckar som skulle passa bra. De kan ju monteras i en ROT-dosa (tror jag) så är det problemet löst. Räkna med en femhundring styck dock. Annars är det bara att leta, det är inga konstigheter med vad du ska ha - ett 1- eller 2-poligt relä med 5-12 V manöver och NO- eller NC-kontakter för 400 V. Just 2-poligt och 400 V kan dock möjligen vara svårt att hitta.

www.eltako.com
www.elbutik.se
www.elnu.se
www.elfa.se
 
Relät från Ebay BÖR du inte använda, inte ens till 230 volt.
Låg överslagsspänning och en dålig inre uppbyggnad.

Protte
 
Byta element? Eller så bryter du i matningsändan.

eller ställer termostaten på 15 grader.
när luft/luft inte orkar så kommer elementen ta över...
 
Oberoende vilket relä måste du se till att få till en bra kapsling för komponenterna. Själv skulle jag skriva SKALL där prototypen skrev BÖR, riktigt taffligt utförande där.

Problemet ökar även genom att du vill ha bistabil funktion och 5 V manöver pga batteridrift. Kostar du på dig Eltakopuckar finns ju bra lösningar.
 
Hej Rickard
Ja man kan bryta i matningsändan. Problemet då är att jag kan ju endast bryta hela grupper. Exempelvis är alla sovrummen på en grupp.
Ett annat alternativ som jag tänkt på är följande.
Försöka dra om alla kablar (vet inte om det går pga rören, men iaf) så man får en nolla till alla element. När elementen får nollpot så går de in på nattsänkning. Vad behöver man då för relä för att bryta nollan, det borde väl räcka med ett 230v då? Eller är jag helt ut i det blå nu
 
Jag letar igenom eltakos hemsida nu men som jag ser det är där inga "puckar" som klarar 400v. Riktigt kass hemsida för övrigt så kan vara att jag missat
 
R81 klara väl 6A/400v
 
Hej R81 kan nog funka ja men eftersom det kräver konstant spänning så går det bort.
Det blir nog som så att jag gör en förenklad variant och bara sätter en kontaktor nere i centralen som för varje grupp. Det blir nog det enda ekonomiskt vettiga
 
Vad är det för problem att relät vill ha ström hela tiden, blir det strömavbrott så funkar elementen ändå inte.
Bistabila relän har en hel del problem, vill inte funka ibland.
Med vanliga relän har du möjligheten att vänta en stund för elnätet att stabilisera sig efter ett avbrott.

Ingen har nämnt SSR, halvledarrelän styrs med små strömmar och låg spänning. Finns för olika spänningar och strömmar.

Protte
 
Hej
Det är för att jag hade tänkt sätta styrning som är batteridriven
 
Batteri?Varför det?
Batterier tar slut, vi hade trådlöst tangentbord men där tog ju batterierna slut just när man skulle trycka enter.
Om du stuvar undan driftparametrarna i FLASH minnet så kan styrningen fortsätta där det slutade, strömförsörj med en beg telefonladdare.

Batteri, är det för att kunna köra trådlöst? Trådlöst drar en hel del ström det också.

Utveckla gärna.

Protte
 
För att slippa dra synliga kablar till elementet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.