C
Till viss del förstår jag grävaren. Det finns risk för ispropp på våren om du inte kommer ner en bit i backen, även om "fullt" frostfritt djup förmodligen är överdrivet. Likaså krävs det viss omsorg med kringfyllningen, vilket i och för sig säkert kan lösas genom en grovsortering av massorna på plats. Men man kan inte slänga på några jättebumlingar på röret.
 
Lägg ner ett rör! Kostar nästan inget och skadar inget.

Vad är det värsta som kan hända? Det spricker, kollapsar eller blir tätt? Där är de ju i princip bara som att vara utan rör igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Eller också talar du om vem som betalar och därmed bestämmer, genom att säga: -jag hör vad du säger, men jag vill ha det så iallafall.
Visst kan jag göra så men då får jag också betala honom när han står still medans jag fixar med rör och jox. Blir inte värt det även om jag tycker att det var ett mindre problem än han får det till. Det är ju något jag kommit på halvvägs så jag kan ju inte direkt tvinga honom att göra ett jobb han aldrig gått med på. Jag får se hur det ser ut efter avslutat jobb idag och bestämma hur jag vill göra.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
C
O OlaF skrev:
jag kan ju inte direkt tvinga honom att göra ett jobb han aldrig gått med på.
Nä, det låter rimligt. Har nyligen lagt ner två liknande dagvattenledningar och det var ändå några timmars jobb, så kanske inte så populärt att komma dragande med detta dagen innan om det inte varit med i planeringen.

Skyffla igen diket kan du väl förvisso göra själv för hand. Det är grävningen som är det jobbiga momentet.
 
Skogsgubben
Angående att lägga stuprör under marken, det är nåt av det bästa jag har investerat i när det gäller vårt hus.
Man släpper ha tunnor stående runt omkring för att släppa att gräsmattan bliver en våt träskmark.
Jag rekommenderar det på det varmaste, det sparar dig för massa skit som du sällan tänker på.
Passar man på att ha nog lutning så går vattnet ur röret och man behöver aldrig oroa sig för det, men jag rekommenderar att man har en rist på toppen av stupröret så inte diverse löv riskerar och stoppa flödet.
 
Redigerat:
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Skogsgubben
C cpalm skrev:
Till viss del förstår jag grävaren. Det finns risk för ispropp på våren om du inte kommer ner en bit i backen, även om "fullt" frostfritt djup förmodligen är överdrivet. Likaså krävs det viss omsorg med kringfyllningen, vilket i och för sig säkert kan lösas genom en grovsortering av massorna på plats. Men man kan inte slänga på några jättebumlingar på röret.
Vi har haft rör från stupröret i ca. 10 år, aldrig en enda ispropp.
Passar man på att ha nog lutning så går vattnet ur röret och man behöver aldrig oroa sig för det, men jag rekommenderar att man har en rist på toppen av stupröret så inte diverse löv riskerar och stoppa flödet.
 
Claes Sörmland
Jag kan tänka mig att anläggare kan vara kinkiga med för enkla lösningar. De sitter ju med 10 års ansvar för arbetet och kan liksom inte riktigt chansa och vill ha ryggen fri. Som privatperson är det en annan sak, funkar det 9 gånger av 10 så duger det. Råkar man ut för den där 10:e gången så får man göra om det då.
 
  • Gilla
LMC400
  • Laddar…
C
Skogsgubben Skogsgubben skrev:
Vi har haft rör från stupröret i ca. 10 år, aldrig en enda ispropp.
På vilket djup har du lagt det röret?
Problemet uppstår när röret ligger i tjälzonen och det är så pass kallt i backen att vattnet fryser på väg genom röret och så pass varmt i luften att det kommer mycket smältvatten i röret.

Ligger det tillräckligt djupt hinner det inte bli tillräckligt kallt för att det skall bli ett problem, och ligger det tillräckligt grunt hinner det tina upp på våren innan det blir ett problem. Det sura är att om det blir en propp kan det dröja långt in på våren innan den släpper.
 
J jonaserik skrev:
Javisst är det så i bland, men kunden bestämmer om det inte är helt åt H-E med det och betalar.
+1 på den. Om jag skulle lägga ner arbetet varje gång kunden vill ha en urbota dum lösning mot bättre vetande skulle jag inte få ett smack gjort på jobbet.
 
O OlaF skrev:
Grävaren var väldigt avig och vill inte alls ha ett rör där om det inte är med riktigt rörschakt. Ner till frostfritt helst också vilket blir mysigt när det är sprängsten djupare än vad som är grävt nu. Möjligen kunde han gräva ett metersjupt rörschakt lite bredvid och bygga med dräneringsmaterial och hela kittet men det känner jag inte att det skulle vara värt. Hela poängen var ju att det var lagom grävt för en så här okritisk sak.

Så det blir nog vattentunna eller eventuellt markränna som skarv mellan grusuppfart och gräsmatta. Något ska det ju vara i skarven så lika gärna markränna som något annat.
Byt grävare, han vill bara gräva guld.
Köp oranga 110 rör på Byggmax och gräv ner det så det får ca 20 cm täckning, det räcker.
Fallet på dagvattenledning kan i princip ligga i våg, men går det att lägga med fall så räcker 1% länge.
Vattnet lär ju inte rinna tillbaka på taket.
Varför krångla till det.


 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Är man rädd för ispropp, så dra in en elvärmekabel.
Har jag själv gjort i mina rör som går tvärs under plogad mark. Värmekablarna har jag igång ca en vecka under våren.
 
Det slutade med att jag fick ner mitt rör och även om det inte blev precis som jag önskat så är det iallafall hyfsat täckt och har vettig lutning. Ispropp oroar jag mig noll för men en enkel värmekabel löser det problemet om det skulle uppstå.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Staffans2000
Förnuftets seger över grävaren.

Staffan
 
M
Kanske lite sent men jag hade lagt en dränering bredvid stuprörsledningen. Gräver man ur en sån yta där det tidigare varit grönyta så vill det gärna ansamlas vatten. Man får lätt tjälskjutning och det kan bli söligt på vårkanten. Tänk typ varför grusvägar har diken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.