S sjoelund skrev:
På den gamla eller nya kanalplatser? Har du scannat om?
Yes, 2 gånger.
1:an och 2: an + övriga ligger där de skall. Men 4:an har ingen signal, ingen data = heldött.
Skit samma, det är dags för ny TV iaf,,, det har vi tänkt på ett tag.
Men har sett så många som laggar, pixlar sig. Det var därför vi valde vår Philips då 25k, för det var det enda som verkade dugligt. (min farsa +86, fick corona) fixade en extra tv till honom då. Killens nya typ 75" var sämre än den vi köpte. Jisses, 10 års utveckling på den.
Men att komma hem och ingen tv4 känns ju rått surt. Det blir till att bränna +20k för att ens hitta något vettigt. 8k, haha. Visst på pappret, men de skall ju kunna skala upp oxå (känns viktigare i min värld). Det är där de får bekänna färg enligt mig. Blir nog samma resa som då. De flesta har mer spec än verklighet. Men 20 års utveckling, och de är lika kassa som då, jisses.
Men tack för tipsen....
 
Q Qunaki skrev:
Yes, 2 gånger.
1:an och 2: an + övriga ligger där de skall. Men 4:an har ingen signal, ingen data = heldött.
Skit samma, det är dags för ny TV iaf,,, det har vi tänkt på ett tag.
Men har sett så många som laggar, pixlar sig. Det var därför vi valde vår Philips då 25k, för det var det enda som verkade dugligt. (min farsa +86, fick corona) fixade en extra tv till honom då. Killens nya typ 75" var sämre än den vi köpte. Jisses, 10 års utveckling på den.
Men att komma hem och ingen tv4 känns ju rått surt. Det blir till att bränna +20k för att ens hitta något vettigt. 8k, haha. Visst på pappret, men de skall ju kunna skala upp oxå (känns viktigare i min värld). Det är där de får bekänna färg enligt mig. Blir nog samma resa som då. De flesta har mer spec än verklighet. Men 20 års utveckling, och de är lika kassa som då, jisses.
Men tack för tipsen....
Ja, det var skumt. Min LG OLED upptäckte bytet automatiskt och allting bara fungerade. Kanske är problem med antennen...

Notera att eftersom HD-kanalerna bara är 720p även efter bytet så kommer alla TV-kanaler se pixliga ut även om du köper en bra TV. Det är för att det "nya" systemet är fasansfullt gammalt redan nu när det kommer.

Att köpa 8K kommer bara göra saken ännu värre. Det finns många kassa 4K skärmar så det är nog bättre att satsa på kvalitet, t.ex. LG OLED. Men det kommer så klart vara streaming som ser bäst ut eftersom TV-sändningen är så dålig.
 
A Andy78 skrev:
Live tv om det är det du syftar på kommer aldrig försvinna.
Jag förstår hur du tänker och vad du menar, men rent tekniskt går det precis lika bra att "streama" en fotbollsmatch eller melodifestivalen live...

Så "tablå-tv" är absolut utdöende, tekniken lever nu enbart genom konstgjord andning.
 
K Kasken skrev:
Jag förstår hur du tänker och vad du menar, men rent tekniskt går det precis lika bra att "streama" en fotbollsmatch eller melodifestivalen live...

Så "tablå-tv" är absolut utdöende, tekniken lever nu enbart genom konstgjord andning.
Fast att tablålägga ett program blir ju tablå-TV oavsett om du sänder det över antenn eller UDP/IP.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Fast att tablålägga ett program blir ju tablå-TV oavsett om du sänder det över antenn eller UDP/IP.
Poängen blir väl att den traditionella "tablå-tvn" ändå är utdöende?

Ett foltbollsmatch som sänds live blir ju precis samma oavsett om användaren ser på det via sitt "CanalDigitalUltraMegaSuperSportPlusPaket" för 599:- via antenn, eller livestreaming på t.ex Netflix som "alla" redan prenumererar på för att se serier och filmer.

När jag ser t.ex SVT Agenda på en söndagskväll så kan jag välja om jag ska se det via antennsladden, eller att streama det via SVT-Play. Båda börjar precis samtidigt och ser exact lika ut på skärmen när det väl är igång. Antennsladden är för mig totalt överflödig.
 
Inte så mycket applåder i Agenda (nu ser jag inte på sport så det,kvittar), men visst finns det lite fördröjning.
Jag kan ju navigera och titta genom datorn, men den andra hälften vill bara att det skall vara enkelt.
Kommer nog bli besviken på en ny tv, med skuggningar (det är tyvärr lika dåligt nu som för 20 år sedan) och andra lustigheter som dyker upp.
Netflix fungerar ju bra, men återigen, med en gammal tv är det nog mer meck än en ny. Men vissa program på play är bra mycket sämre än antenn, tycker jag.
Som @sjoelund skrev; så kommer saker se pixliga ut... Vad är det för utveckling?
Ju högre upplösning en tv har, ju sämre ser ju bilden ut. Håller med om att det rockar ihop alldeles för dåligt. 720 är HD, och äldre apparater som inte hade full-HD, utan bara HD-ready är ju där (läs var).
 
Q Qunaki skrev:
Kommer nog bli besviken på en ny tv, med skuggningar (det är tyvärr lika dåligt nu som för 20 år sedan) och andra lustigheter som dyker upp.
Så köp OLED. Inga skuggningar. Ingen backlight som ska lysa upp TVn i olika regioner som gör att TVn ser ut att vara uppbyggd av 6 kvadrater med olika färg. Enda problemet är priset. Jag köpte en massa billigare sorter som gick tillbaka för de inte gick att se på (Samsung QLED och annan LED teknologi kostar ofta mindre än hälften så mycket, men man får det man betalar för).
 
K Kasken skrev:
Poängen blir väl att den traditionella "tablå-tvn" ändå är utdöende?

Ett foltbollsmatch som sänds live blir ju precis samma oavsett om användaren ser på det via sitt "CanalDigitalUltraMegaSuperSportPlusPaket" för 599:- via antenn, eller livestreaming på t.ex Netflix som "alla" redan prenumererar på för att se serier och filmer.

När jag ser t.ex SVT Agenda på en söndagskväll så kan jag välja om jag ska se det via antennsladden, eller att streama det via SVT-Play. Båda börjar precis samtidigt och ser exact lika ut på skärmen när det väl är igång. Antennsladden är för mig totalt överflödig.
fast nu beskrev du just tablå tv för att sen säga att den är utdöende så hur tänker du?
Antennsladd har jag inte haft dom sista 10 åren efter att IP tv kom och tablå tv tittar jag på via viaplay.
 
I ikeo skrev:
Antennsladd har jag inte haft dom sista 10 åren efter att IP tv kom och tablå tv tittar jag på via viaplay.
Jag tror våra definitioner på vad som är "tablå-tv" och "streaming" skiljer sig en anig då.
 
K Kasken skrev:
Jag tror våra definitioner på vad som är "tablå-tv" och "streaming" skiljer sig en anig då.
du kan streama tablå tv så distrubitions sättet har noll ch inget att göra med om det är tablå tv eller inte
 
I ikeo skrev:
du kan streama tablå tv så distrubitions sättet har noll ch inget att göra med om det är tablå tv eller inte
Ok, nu tror jag inte längre, jag vet.
 
K Kasken skrev:
Ok, nu tror jag inte längre, jag vet.
Vad menar du? Vad är din definition av "tablå-tv"?
 
vi behöver väl inte göra ordbajseri av detta med "tablåtv" ? För de flesta så är tablåtv det gamla traditionella där kanalerna sänder efter schema och vill man titta på nåt speciellt så sätter man sig vid tvn vid den tiden det sänds. Allt utöver det är inte tablåtv..........
Själv har jag inte haft nå traditionella sändningar på 10 år snart. Castar allt jag vill se och betalar endast för nå filmpaket och discovery. Räcker gott för min del och i övrigt så finns ju det mesta på play.
 
S Stefan1972 skrev:
vi behöver väl inte göra ordbajseri av detta med "tablåtv" ?
Nej absolut inte men då vissa verkar se en koppling mellan "antennsladd" och "tablå-TV" blir jag ibland osäker på vad som menas och det är nog inte alltid helt självklart.

Om jag exempelvis sätter mig ner framför TV 18:10 mot slutet av 18-sändningen av Rapport och trycker på "startaomprogrammetknappen" och alltså börjar se den sändning som "egentligen" startade 18:00 klockan 18:10, tittar jag då på "tablå-TV?

Jag tror diskussionen underlättas om alla använder samma terminologi.
 
Som Stefan1972 skrev tablå tv är det som du tittar på där start och stopptid är satt, mao du kan idag läsa en tidning näst sista sidan (om det nu finns kvar längre) när programmet börjar slutar eller gå till typ tv.nu.

Förvirringen blir ju när folk tror att dom inte tittar på tablå tv när dom inte får signalen via en antennsladd nåt som ju knappt existerar idag längre eftersom tv till stor del går via IP eller för den delen en play tjänst. Dom flesta play tjänster har ju dessutomen mix av streaming och även tablå tv.

Det har ju hänt att jag castat tablå tv till min tv från min mobil och även om det jag tittar på streamas så är det ju fortfarande tablå tv jag tittar på ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.