J jonaserik skrev:
Nu vart det besvärligt. ELEMENT ???? Kom tillbaka i morgon då.
Hej
Hej
problemet är delvis fixat men inte helt. Det visade sig att Vägguttaget som fläktenni köket var kopplat fick sin ström från samma källa som ventilationen i villan. Min vän som är elektriker kopplade kablarna så att vägguttaget för direkt spänning och inte behöver gå igenom ventilation kopplingen. Problemet är nu att ventilation motor går inte igång. Trots vi har spänning när jag mäter och har bytt till och med kondensator som jag trodde det var sönder.
 
  • 20240122_203016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska komponenter, kondensator, säkringshållare, kablar, smutsig metallbox, installation, teknisk, elektronik, grått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så det finns spänning ut till fläkten då, på kabeln ut till fläkten, är du säker. Du har nog inga papper på den, vad finns det för skyltar som säger vad för fabrikat/typ det är.
Den vita delen är säkert en termostat för värmen och sedan sitter det i botten ett överhettningsskyd (svarta med 2 kopplingar på ) dom brukar vara av ebgångsnodell. Men har nog inte med fläkten att göra. Det går att dra ut fläkten koppla fas och noll, troligtvis blå och svart, Brun kommer från kondingen, då vill den inte starta riktigt utan man får hjälpa till att snurra på den. Blir det ingen fart på den så har den nog sagt upp sig.
PS det är bara en fart och inte två farter då.
 
När jag mäter mellan blå och svart eller brun så är det 0. Men när jag har såna pennor som jag håller över kopplingr det visar att jag spänning I kretsen
 
  • Webbsida visar fläktmotorer till salu med priser i svenska kronor (SEK).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Maskinskylt med tekniska specifikationer, dammigt område, kablar och rör synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gick ventilationen till och från innan din kompis kopplade om matningen till uttaget? Du råkar inte ha en bild eller skiss på vad han kopplade om?
 
Ja. Precis det gick av och på helatiden. Nu är köket fixat. Jag faktisk har inte någon skiss. Förut hur han mätt i kondensatorn så visad 0 volt sedan vi bytte jag vet inte mellan vilka punkter till kondensator han mätt så visade den 230.
 
Noll det kan vara säkerhetsbrytaren, den vita , se om du kan koppla förbi den, pass med fingrarna bryt strömmen. Det ser ut som 4 st och en på var sida mittemot varandra ska ihop.
 
J jonaserik skrev:
Noll det kan vara säkerhetsbrytaren, den vita , se om du kan koppla förbi den, pass med fingrarna bryt strömmen. Det ser ut som 4 st och en på var sida mittemot varandra ska ihop.
Jag är.ledsen hängde inte riktigt med din instruktion. Undrar kan du visa på bilden?
 
Inte vän med windovs att rita nu. Men den vita som du trycker på för att starta fläkten innehåller två stycken kontakter ( ungefär som en vanligt strömbrytare med två vippor på ) Det är om jag inte ser fel, 4 kablar kopplade till den. 2 st i ytterkant och 2 st närmast plåten,. Dom 2 som är ytterkant ska ihop och lika med dom andra. Då är den förbikopplad. Ingen garanti, men kan vara felaktig invändigt och då går inte fläkten.
Hänger du med nu.
 
J jonaserik skrev:
Inte vän med windovs att rita nu. Men den vita som du trycker på för att starta fläkten innehåller två stycken kontakter ( ungefär som en vanligt strömbrytare med två vippor på ) Det är om jag inte ser fel, 4 kablar kopplade till den. 2 st i ytterkant och 2 st närmast plåten,. Dom 2 som är ytterkant ska ihop och lika med dom andra. Då är den förbikopplad. Ingen garanti, men kan vara felaktig invändigt och då går inte fläkten.
Hänger du med nu.
Då förstår jag. Men saken att ingen har rört dem här kopplingar. Och den har fungerat sedan många år felfritt. Menar då tryck knappen invändig har gått sönder? Bara för din info när jag mäter en punkt i en koppling botten i plåten och mellan fas eller brun och chasi medan jag trycker på knappen visar 230 när jag släpper blir 0
 
M mortybass skrev:
Då förstår jag. Men saken att ingen har rört dem här kopplingar. Och den har fungerat sedan många år felfritt. Menar då tryck knappen invändig har gått sönder? Bara för din info när jag mäter en punkt i en koppling botten i plåten och mellan fas eller brun och chasi medan jag trycker på knappen visar 230 när jag släpper blir 0
Ja du, nästa steg blir att plocka ut fläkten, koppla in en kabel på blå-svart eller blå-brun, är den hel så startar den. Annars blir det nog en ny fläkt. Om den är körd, så går det att plocka ut själva fläkten , det finns fläktar som passar, mycket billigare än den som råna dig, tänker då på ett pris för en ny som reservdel. Kan var en dubbelfläkt, du får se vad som finns när du tar ut den, sitter inskjuten.
 
J jonaserik skrev:
Ja du, nästa steg blir att plocka ut fläkten, koppla in en kabel på blå-svart eller blå-brun, är den hel så startar den. Annars blir det nog en ny fläkt. Om den är körd, så går det att plocka ut själva fläkten , det finns fläktar som passar, mycket billigare än den som råna dig, tänker då på ett pris för en ny som reservdel. Kan var en dubbelfläkt, du får se vad som finns när du tar ut den, sitter inskjuten.
Men den är bara 12 månader gammal. Tror du verkligen den är död. Vet du om garantin på motorer är längre än 12 månader?
 
A
Har en likadan, som fläkten slutade fungera på, trodde motorn lagt av. Tog lös motorn och upptäckte att strömkabeln hade blivit sönder nött av fläkthjulet. Troligtvis pga dåliga dämpare sitter 4 st på motorn som skall dämpta vibrationer. Skarvade ihop kabeln och bytte dessa nu lirar det. Det är fel motor som visas i tråden, denna är rätt
https://www.ventilationsshopen.se/se/svab-vevex-sebovex-flaktmotor-6-f-ingar-second
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Finns det någon säkerhetsbrytare som bryter motorn när luckan är bortmonterad? I så fall kanske den har skadats eller luckan inte satts tillbaka rätt. Men eftersom det var ett fel redan innan ni öppnade luckan så kanske inte det är huvudspåret. Men det hindrar fig att mäta inne i fläkten om du inte kommer på hur du ska forcera den.

Någonting i fläkten har ju brutit strömmen till uttaget till köksfläkten periodiskt. Men efter att ni varit inne och pillat så har fläkten aldrig ström så det är lite annorlunda.

Sitter det ett automatiskt överhettningsskydd i fläkten som återställer sig självt? Det skulle kunna vara så att något fel i fläkten gör att det byggs upp värme under tiden uttaget hade spänning sen slog skyddet ifrån och uttaget var spänningslöst under tiden tills skyddet återställde.
 
I mitt g:a ventaggregat som var ett Vevex hade jag ett liknande problem, det berodde på att på lågfart stannade fläkten och överhettningsskyddet löste ut, det återställde sig själv efter en stund och "cykeln" upprepades. Körde jag fläkten på lite högre fart var det inga problem, inte heller när det var varmt ute så att tillskottet inte gick till.
Ps
Nu är det några år sedan jag bytte ut aggregatet så minnet kan lura mig lite.
 
  • Gilla
Gramphos
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.