Hej
En väguttag I mitt kök som köksfläkten är kopplat på fungerade helatiden tills idag strömmen försvinner och kommer tillbaka av sig själv efter 15 till 20 min . Sedan försvinner på nytt efter bara 5 min. Det känns som det är en timmer som styr det vilken det finns inget sånt. Har bytt säkringen och den är helt ny men det hjälper inte saken. Tacksam om någon nan ge mig en tips.
 
Glapp någonstans. måste kollas upp så det inte blir brända ledningar. Börja med att kolla vägguttaget för fläkten. Är det flera uttag som tappar spänningen och ligger på samma säkring.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Glapp någonstans. måste kollas upp så det inte blir brända ledningar. Börja med att kolla vägguttaget för fläkten. Är det flera uttag som tappar spänningen och ligger på samma säkring.
Nej bara just den vägguttag som strömmen försvinner och sedan kommer tillbaka.
 
  • Öppen elanslutning med kablar, anslutna till klämmor på dosa, mot marmorbakgrund intill flexibel slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så fläkten har egen propp då och ledningarna går direkt till el-centralen, Om du bryter den säkringen, är det något annat som inte fungerar då. Vad för el-central har du, en med vippor eller vanliga proppar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Allt annat fungerar. Det är en central med proppar
 
Är köket ombyggt och ev fläkten flyttad, då kan det finnas en inbyggd dosa bakom köksskåpen. det kan då knastra i ett skåp om det är glapp. Annars glapp i centralen på nollan eller fasen. har du ett instrument att mäta med när det slocknar. Dy ska mäta mellan svarta och gulgröna, finns det 230 V där så är det nollan som bråkar. En sak till, om du vickar på stickproppen startar fläkten då, den sitter nu direkt på inkommande ledning i uttaget. Sätt i en lampa eller annat i uttaget, tänd den. då lyser lampan hela tiden som dt finns spänning och ska slockna när fläkten stannar. Lyser den fortfarande så är det glappis i strmbryatre på fläkten. Ett foto på knappen som du startar fläkten med.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är köket ombyggt och ev fläkten flyttad, då kan det finnas en inbyggd dosa bakom köksskåpen. det kan då knastra i ett skåp om det är glapp. Annars glapp i centralen på nollan eller fasen. har du ett instrument att mäta med när det slocknar. Dy ska mäta mellan svarta och gulgröna, finns det 230 V där så är det nollan som bråkar. En sak till, om du vickar på stickproppen startar fläkten då, den sitter nu direkt på inkommande ledning i uttaget. Sätt i en lampa eller annat i uttaget, tänd den. då lyser lampan hela tiden som dt finns spänning och ska slockna när fläkten stannar. Lyser den fortfarande så är det glappis i strmbryatre på fläkten. Ett foto på knappen som du startar fläkten med.
Först vill jag tacka för dina tips. Nej det finnas ingen dosa bakom köksskåpen det är jag säkert på. Jag har en multimeter. Du menar när spänningen försvinner så jag ska mäta mellan fasen som är kopplat till den proppen och gulgröna i centralen? Finns det 230 så nollan som kopplat till samma propp är problemet. Har jag förstått rätt?

Nu som du ser på bilden jag har kopplat en lampa och det finns spänning i vägguttaget. Men det kommer försvinna om några minuter
 
  • Dekorativ lampa på diskmaskin, röriga kablar, marmorbakgrund, infällda taklampor, köksmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
Du får börja vid uttaget som spökar och arbeta dig metodiskt bakåt tills du hittar felet. Det är inte svårare än så egentligen. Säkert något som glappar som ovanstående person säger.

Glöm inte att slå av strömmen så du arbetar säkert.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
När är det slocknar, är det när fläkten är på, så ska den vara igång samtidigt med lampan, annars ingen indikation var felet kan vara. Varför lyser inte fläkten nu, det finns spänning i dosan, det är där du ska mäta, men behövs inte nu då lampan fungerar som instrument. Socknar lampan med så mät i uttaget mellan svart och gulgrön 230 V ska det då vara där.
 
Ok. Så här är det. När lampan slocknade mellan svart och gulgröna car 0 V och vet inte om du är intresserad att veta isf när lampan var på så var 230 mellan svart och nolla och även 230v mellan gulgröna och svart.
 
Slocknade ingen spänning mellan svart och gulgrön. Då har du ett fel i centralens kopplingar på fasen, blir till leta där, kolla in i botten på säkringelementet och proppens nos, snyggt där så kan det vara glapp på anslutningen på elementet eller dåligt åtdragen propphuv. Det sista så brukar det bli brännmärken på proppen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Slocknade ingen spänning mellan svart och gulgrön. Då har du ett fel i centralens kopplingar på fasen, blir till leta där, kolla in i botten på säkringelementet och proppens nos, snyggt där så kan det vara glapp på anslutningen på elementet eller dåligt åtdragen propphuv. Det sista så brukar det bli brännmärken på proppen.
Menar du brännmärken på den sidan?
 
  • Hand håller en glödlampa från under, avskuren, vit keramiksockel och metallkontakt syns, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp kolla i propphuven med, sen byt propphuven mot en annan, kanske finns en fri. I botten på huven så är det en utbuktning som ska pressa proppen mot passkontakten, dom kan ibland ge sig och bli dålig kontakt. Dra till lite hårt men inte för Sverige. Nästa blir att lossa locket och se hur det ser ut på elementets anslutning
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bytte
J jonaserik skrev:
Jepp kolla i propphuven med, sen byt propphuven mot en annan, kanske finns en fri. I botten på huven så är det en utbuktning som ska pressa proppen mot passkontakten, dom kan ibland ge sig och bli dålig kontakt. Dra till lite hårt men inte för Sverige. Nästa blir att lossa locket och se hur det ser ut på elementets anslutning
Bytte ut propphuven mot en nyare men felet kvarstår nästa steg blir att imorgon ska jag kolla om passkontakten sitter ordentlig och kollar elements anslutningar. Jag kommer meddela dig om utvecklingen.
Tack för hjälpen.
 
Nu vart det besvärligt. ELEMENT ???? Kom tillbaka i morgon då.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.