Jo, de där blir ju nödvändiga om man inte har kameror med inbyggt PoE-stöd. Det blir många dosor och väggvårtor om man har några kameror.
 
Hej!

Jag tänkte sätta upp en wifi-kamera ute på husgaveln. Då tänker jag mig att jag kopplar in den medföljande transformatorn i ett vägguttag inne i huset och sedan leder jag ut svagströmmen från denna transformator med en kabel med ganska hög area genom ett hål i väggen helt enkelt (finns redan ett hål för en gammal antennkabel som inte längre används så ganska passande). Och så drar jag kabeln längs husväggen på utsidan och upp till kameran utan att sätta något rör eller dylikt. Och då undrar jag om detta är tillåtet? Jag tänker att det borde vara det eftersom det endast är svagström på utsidan så jag borde få sätta upp detta utan behörighet?

Mvh
 
RilleRock
gren83 skrev:
Hej!

Jag tänkte sätta upp en wifi-kamera ute på husgaveln. Då tänker jag mig att jag kopplar in den medföljande transformatorn i ett vägguttag inne i huset och sedan leder jag ut svagströmmen från denna transformator med en kabel med ganska hög area genom ett hål i väggen helt enkelt (finns redan ett hål för en gammal antennkabel som inte längre används så ganska passande). Och så drar jag kabeln längs husväggen på utsidan och upp till kameran utan att sätta något rör eller dylikt. Och då undrar jag om detta är tillåtet? Jag tänker att det borde vara det eftersom det endast är svagström på utsidan så jag borde få sätta upp detta utan behörighet?

Mvh
Kör på men klammra den snyggt.
 
Tackar för svaret! En annan fråga, kanske inte hör hit egentligen men jag funderade på spänningsfallet. Kameran ska ju ha 12V och jag använde den här: http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php för att räkna ut spänningsfallet. Och jag fyller i den såhär:

Batterispänning: 12V
Effekt: 6W
Ström: 2A
Kabellängd: 12m
Kabelarea: 0.75
koppar

Och det är den här kameran: https://goo.gl/0fRaXZ

Det knepiga är att den där spänningsfallsuträknaren ändrar från 6W till 24W. Så jag skriver alltså in 6W men när jag trycker på Kalkylera så ändrar den till 24 och då undrar jag ju varför och om det påverkar resultatet. Är det någon här som vet det?

Mvh
 
Att programmet/siten ändra dina 6W till 24W är att strömtalet överrider effekttalet, om du bara matar in 12V, 6W, 12m så kommer programmet kommer ange 0,5A.

Skärmdump av elberäkningsprogram med ifyllda värden för batterispänning, effekt, ström, kabellängd och resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid inmatning 12V, 2A, 12m blir det följande värden
Skärmdump av kalkylator för kabeldimensionering med ifyllda värden för spänning, effekt, ström och längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för en väldigt tydlig förklaring! Strömmen och effekten hör alltså ihop lite där. Jag vet ju att det finns ett visst sammanhang. Ohms lag kan jag ju men lite rostig på det :) Men då vet jag att det inte är något fel på deras script så det spänningsfallet som står där stämmer.
 
Med en area på 0,20mm2 på varje kopparledare som en dataledare brukar ha (awg24) utan spänningsfall borde du kunna dra iväg den 11,43m.
(Om jag inte är helt ute och reser)

Vet inte vilken lägre brytpunkt kameran har men lite marginal kanske du har ;)
 
Ja. Jag har en kabel med area 0.75 som jag tänkte använda eftersom jag har en 100-metersrulle liggandes till ingen nytta. Jag får väl helt enkelt koppla ihop det innan jag sätter ihop något så ser jag att det funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.