Hallå,

Jag ska montera två trådlösa övervakningskameror på utsidan av mitt hus.

Behöver tips om hur jag ska lösa strömförsörjningen snyggt. Kamerorna drivs av 12V och levereras förstås med väggvårtor som förutom att de är fula kräver uttag att sättas i. Kamerorna har inte PoE.

Jag har naturligtvis inte uttag inne i huset innanför de platser där kamerorna skall placeras, och även om jag hade det, hur då ta ut kabeln genom väggen?

Jag skulle hellre vilja placera en trafo på lämpligt ställe vid en strategiskt placerad dosa och sedan dra 12V-ledningar genom befintliga rör till dosor i närheten av kameraplaceringarna och där borra hål bakom dosan ut genom väggen. En av kamerorna tror jag kan placeras direkt mittemot dosan dvs där blir det ingen synlig kabel alls.

Ni som gjort detta - hur gjorde ni?
 
Kolla efter power over ethernet injector splitter på aliexpress. De kostar 5$ ungefär. Då kan du dra fram nätverk och köra strömmen över den kabeln.
 
Problemet är att det är mycket svårare att dra fram nätverk än ström. Finns inga rör med plats att dra igenom och det är LÅNGT från kameraplaceringarna till switchen.
 
C
Är planen att dra dessa 12V-ledningar i samma rör som befintliga elledningar? I så fall är det nog en dålig idé (inte tillåtet).
 
Nix, det handlar om rör där numera inte längre använd teleledning går.
 
12v över befintlig teleledning borde gå bra.
 
Förstår jag rätt att kamerorna är wireless? Då är ju knappast PoE en lösning
 
Ok. Jag har ett liknande problem, men ungefär lika långt till switch som till el-uttag. Funderade på om man kunde bygga nån egen PoE med en där billig splitter och någon lm2596 (finns också snorbilligt på Ebay/Ali/DX etc). En lm2596 kan kanske fortfarande vara något för dig, även om du inte vill ha PoE. Jag vet inte hur långt du har i rören, men man kan väl anta att 12V in inte kommer att vara 12V ut när du väl är framme, så typ en något högre spänning och en sån där step-down converter kanske kunde vara en lösning? Men 12V kan ju gå att dra direkt också, beroende på kabel-val, ampere, längd och kamerornas tolerans.

Själv går mina funderingar kring en Raspberry Pi, dvs 5V och extremt låg tolerans för avvikelser, så det är klart knivigare och kommer kräva en spänningskonvertering.

En annan sak jag stör mig på är ev energiförlust vid typiska PoE-installationer. Eller hur fungerar sånt? Riktig PoE är ju ofta 48V, det måste bli ren katastrof att driva en 5V RPi på detta vis rent kostnadsmässigt?
 
battleangel skrev:
En annan sak jag stör mig på är ev energiförlust vid typiska PoE-installationer. Eller hur fungerar sånt? Riktig PoE är ju ofta 48V, det måste bli ren katastrof att driva en 5V RPi på detta vis rent kostnadsmässigt?
Ju högre spänning, desto mindre kabelförluster!
Att i mottagaränden ta ner spänningen till tex 5V, är normalt rätt lätt att göra effektivt.
 
vespaman skrev:
Ju högre spänning, desto mindre kabelförluster!
Att i mottagaränden ta ner spänningen till tex 5V, är normalt rätt lätt att göra effektivt.
Ja absolut så är det ju, men hur mkt förlust kan man räkna med i sånna här fall? Ex den där kretsen (lm2596) kanske har 85-90% effektivitet i bästa fall, räcker det att ta hänsyn till detta eller kommer det till någon annan form av förlust när man gör på detta vis? Vad skulle en ~4W RPi landa på i konkret förbrukning tror du med allt inräknat?
 
Spänningsfallet över 20-30 meter cat5-tråd handlar om några procent vid 12 volt vill jag minnas när jag kollade för några veckor sedan. Helt försumbart.
 
pelpet skrev:
Spänningsfallet över 20-30 meter cat5-tråd handlar om några procent vid 12 volt vill jag minnas när jag kollade för några veckor sedan. Helt försumbart.
Ok, bra att veta. Har kollat lite mer på detta nu och det verkar ju helt genomförbart för en rimlig kostnad.
 
Här är en kalkylator för spänningsfall. Om TS har 0,5mm kabelarea (vilket kanske är rimligt för gammal tvåpars tele) så tappar man knappt två volt över 30 meter, om övervakningskameran drar 10W. Det löser man lätt med en lite kraftigare power supply.

Min beräkning gällde AWG 24 = 0.205 mm2 kabelarea och 10m kabel, 0.5 A last. Då tappade jag 0,9 volt, klart acceptabelt.

Många 12V power supplies ligger lite högre än 12V. T.ex. mätte jag upp en 12V 900mA AC PSU till 13,5 volt utan last.

Mitt förslag till TS är alltså fortsättningsvis att använda den teletråd som ligger för att strömförsörja kamerorna.
 
Jag hittade den perfekta lösningen - PoE. Vaknade en morgon och hade plötsligt kommit på ett sätt att dra Cat6 till kameror - återanvända rören från den gamla telekabelslingan som inte längre används. :)
 
politby skrev:
Jag hittade den perfekta lösningen - PoE. Vaknade en morgon och hade plötsligt kommit på ett sätt att dra Cat6 till kameror - återanvända rören från den gamla telekabelslingan som inte längre används. :)
Ja, POE är ju rätt bra. Själv köpte jag ett färdigt paket från TP-LINK så jag slapp bygga nåt krafs:
http://www.tp-link.se/products/details/?categoryid=234&model=TL-POE200
Var rätt billig på Amazon när det begav sig. 150 spänn typ. Inkluderar 48W 0.5A nätdel och kan ge 5, 9 eller 12V på andra sidan. Men har man en 12V nätdel eller bättre som bara skräpar så kan man säkert köpa en splitter på Ebay, och sedan en billig "buck converter" så har man förstås samma lösning för under 50-lappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.