Arnmark
Så jag målade mina fönster idag allt gick bra tills jag kom till sista fönstret, ett litet fönster till toan.
jag fick en liten kyss när jag kom åt fönsterblecket.
Halva är strömförande. Jag dog inte så det är nog inte så mycket ström, bara en liten obehaglig och förvånande känsla.
Men det känns ju inte normalt att halva blecket ska vara strömförande, det är ingen dusch utan bara toa och handfat.
Hur löser jag en sån här sak? eller är det inget att bry sig om? Huset är från -55 och jag tror att mycket av elen är från då. Hade tänkt byta el om ca 1,5-2 år.

Ta dit en elektriker och red ut vad felet är direkt. Felaktig el i badrum är nog en dödlig kombination om man har otur.

A
Arnmark Arnmark skrev:
Så jag målade mina fönster idag allt gick bra tills jag kom till sista fönstret, ett litet fönster till toan.
jag fick en liten kyss när jag kom åt fönsterblecket.
Halva är strömförande. Jag dog inte så det är nog inte så mycket ström, bara en liten obehaglig och förvånande känsla.
Men det känns ju inte normalt att halva blecket ska vara strömförande, det är ingen dusch utan bara toa och handfat.
Hur löser jag en sån här sak? eller är det inget att bry sig om? Huset är från -55 och jag tror att mycket av elen är från då. Hade tänkt byta el om ca 1,5-2 år.
Är det blecket på utsidan du menar?

Hur kan halva fönsterblecket vara strömförande? Lite bättre felbeskrivning hade varit bra.

Arnmark
blackarrow blackarrow skrev:
Hur kan halva fönsterblecket vara strömförande? Lite bättre felbeskrivning hade varit bra.
Jag kan ingenting om el men så här sen det et be ena halvan av blecket och på andra är det ingenting

• Multimeter som visar ett mätvärde på 20.78, indikerande en elrelaterad mätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Arnmark
Handyman 1 skrev:
Är det blecket på utsidan du menar?
ja

MultiMan
Förstår inte riktigt varför du lägger ut en bild på instrumentet istället för fönsterblecket.

• Gilla
udihow
  • Laddar…
Arnmark
MultiMan MultiMan skrev:
Förstår inte riktigt varför du lägger ut en bild på instrumentet istället för fönsterblecket.
Jag mäter ju på fönsterblecket.fönsterblecket ser ut som ett vanligt fönsterbleck förutom att det har lite färg som flagnat bort.

Var har du andra pinnen från instrumentet?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Arnmark
GK100 GK100 skrev:
Var har du andra pinnen från instrumentet?
Vattenkranen

tommib
Mät med en spänningsprovare istället som lastar ner lite. Å andra sidan, det faktum att du fick en stöt talar för att det faktiskt ligger lite energi bakom så detta är inte ofarligt. Extra illa att det är vid ett badrum.

Man kanske har genomborrat ett olyckligt placerat rör?

Du bör ta ut en elektriker snarast. Fram till dess kan du försöka reda ut vilken grupp detta matas via och stänga av den. Förstahandstips är badrummets grupp eller någon uteel.

• Gilla
mercedes 123
  • Laddar…
A
Låter som ett bra inbrottsskydd annars;)

• Gilla
  • Haha
Pen och 3 till
  • Laddar…
Arnmark
Nu har jag tagit bort blecket och ser inget konstigt där under.
Förutom ett par spotlights i taket och ljus i spegeln så finns det ingen annan ström där så att det skulle gå ström vid fönstret är lite märkligt. Närmast strömkälla borde vara luftvärmepumpen men där ser kablarna ut att gå utvändigt.

• Avlägsnat bleck vid fönsterkarm, synlig isolering och en skruvmejsel, inga synliga kablar eller strömkällor.
    Skapa konto
  • Uppifrånvy av öppnat fönsterbleck utan synliga kablar eller elektriska installationer.
    Skapa konto
  • En stege lutad mot en husvägg nära en luftvärmepump med synliga kablar och borttaget bleck vid fönster.
    Skapa konto

Bästa svaret

Putsad fasad, säkert med hönsnät under som är spikat i väggen, en spik kan ha träffat ett elrör så att hönsnätet är strömförande.
Det är säkert spiken som tittar fram som är strömförande.
Har varit med om det en gång förut när ett putsat hus skulle målas om, målarna fick stötar när den våta färgen kom på.

• Gilla
Pen och 4 till
  • Laddar…
Arnmark
nisse123 nisse123 skrev:
Putsad fasad, säkert med hönsnät under som är spikat i väggen, en spik kan ha träffat ett elrör så att hönsnätet är strömförande.
Det är säkert spiken som tittar fram som är strömförande.
Har varit med om det en gång förut när ett putsat hus skulle målas om, målarna fick stötar när den våta färgen kom på.
Oh fan, ja det ser ut att vara någon form av hönsnät där.
Nått tips på hur man enklast löser det problemet?

Edit: Då borde det här problemet funnits sen huset byggdes? så det lär väl inte vara något som är akut och måste göras imorgon? det är inte ett badrum utan bara en toalett med ett handfat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.